تاریخ حدود دویست ساله فرقه بهائیت در ایران جز هزینه تراشی و فتنه انگیزی برای مردم و مدینین به اسلام و تشیع حاصل دیگری نداشته و همچنان ادامه دارد اقدامات باب و حسینعلی نوری و خاندانش لکه های ننگی است بر تاریخ کهن این مرز و بوم که توسط پیروانشان استمرار یافته و در نتیجه نگرش خصمانه بهایران بخشی از زندگی اجتماعی بهائیان را تشکیل داده است.
کنکاش در تاریخچه مسائل اجتماعی و اقتصادی و سیاسی کشور و بازنگری رویدادهای دهه های گذشته به خودی خودی امر مذمومی نیست اما این مساله برای تشکیلات بهائیت و وابستگان به آن تبدیل به ابزاری برای حفظ نگرش خصمانه به ایران شده و میان صفحات تاریخ و وقایع به دنبال لکه های سیاهی هستند که توسط بهاییان رقم خورده و با یادآوری آن، کینه را در دل پیروانشان می کارد.
رسانهها و عناصر وابسته به فرقه نیز با تشدید نگرش خصمانه به ایران از هیچ اقدامی فروگذار نمی کنند و هر رطب و یابسی را مقدمهای برای تخریب مردم و نظام قرار می دهند حتی اگر اظهارات یک خداناباور در چهل و سه سال پیش باشد.
شبکه سعودی و حامی بهائیت «ایران اینترنشنال» اواخر سال ۱۴۰۰ طی مصاحبهای از پیش تعیین شده، «منصور فرهنگ» سفیر اسبق ایران در سازمان ملل، را به دلیل اظهاراتش در ۴۴ سال پیش علیه بهائیت، به چالش کشید.
مجری برنامه«سیما ثابت» و مهمان دیگر«عرفان ثابتی» بودند که هر دو از بهائیان فعال و متعصب شناخته می شوند. مجری برنامه از منصور فرهنگ درباره فایل صوتی مربوط به مصاحبهای که ۴۴ سال پیش به زبان انگلیسی در مقر سازمان ملل انجام داده بود توضیحاتی خواست. وی ضمن اذعان بر عدم شناخت، نسبت به بهائیت و اقدامات آن و تاکید بر خدا ناباوریش، نسبت به سخنان سال ۱۳۵۷ خود اظهار ندامت کرده و از پیروان این فرقه عذرخواهی کرد.
پس از این مرحله از مصاحبه سیما ثابت در مقام بازجویی از منصور فرهنگ برآمده و با ایجاد چالش برای مهمان برنامه، فرهنگ را مجبور به بیان نکاتی علیه ایران کرد. عرفان ثابتی نیز با سوء استفاده از فضای ایجاد شده به مظلوم نمایی و دفاع از فرقه پرداخت و بدون کوچکترین اشاره به جنایات بهائیان در گذشته و حال، به همه منتقدین اتهامات متعددی را وارد کرد.
منصورفرهنگ متولد ۱۳۱۵ تهران است. وی پس از اخذ دکترای علوم سیاسی از دانشگاه «کلرمونت» آمریکا مدتی در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا تدریس میکرد و از دسامبر ۱۹۷۹ تا ۲۶ آوریل ۱۹۸۰ به عنوان اوّلین نماینده ایران در سازمان ملل متّحد فعّالیت داشت و مدّتی نیز به ایران آمد؛ اما پس از ۴ ماه و در اعتراض به حمله دانشجویان پیرو خط امام به لانه جاسوسی آمریکا در ایران، استعفا داده و به آمریکا بازگشت و تاکنون حدود ۶۰ سال است که ساکن کالیفرنیاست. وی اکنون در کالج «هنرهای آزاد بنینگتون» تدریس میکند و به لحاظ اعتقادی به اذعان خودش «خداناباور» است و به دینی معتقد نیست.
حدود ۴۳ سال پیش اوایل انقلاب ۱۳۵۷ مصاحبهای از منصور فرهنگ به زبان انگلیسی علیه بهائیت انجام شده بود. وی در فایل صوتی مذکور به چند نکته درباره بهائیان اشاره کرده بود که موجب خشم تشکیلات بهائیت شد.
وی اذعان داشت که ساواک به دنبال افرادی بود که ضدیت با انقلابیون را به صورت ذاتی دارا باشند. بهائیان به دلیل حوادث قرن نوزده و ظلمهایی که به زعم خودشان از ایرانیان متحمل شده بودند، روحیه و نگرشی خصمانه به ایرانیان داشتند. بنابراین ساواک تعداد زیادی از آنان را به عنوان شکنجهگر به کارگیری و استخدام کرد. حتّی رئیس ساواک سرتیپ نصیری نیز یک بهائی بود و بسیاری از شکنجهگران از جمله بهاییها به جایی که شکنجه را تعلیم دیدهاند یعنی اسرائیل فرار کردند.
منصور فرهنگ در ادامه بیان کرد؛ هم اکنون نیز تشکیلات بهائیت تنها برای پیروان خود دغدغه حقوق بشری دارد و برای احقاق آن تلاش میکند.
تشکیلات بهائیت در تکاپو برای سرپوش گذاشتن بر رسوایی بوجود آمده، به مقابله با آن برخواست و مصاحبه از پیش طراحی شده ای را اجرا کرد.
در این برنامه دکتر فرهنگ از ابتدا با وادادگی اذعان داشت که این سخنان را تحت تأثیر روحانیون ایران و زمانی که اطّلاعی از این فرقه و عقاید و اقدامات آنها نداشت، گفته است و بعد از مطالعه درباره آن، حرفایش را پس گرفت و در مقاطع و مناسبات مختلف از پیروان این فرقه عذرخواهی نیزکرده است.
ولی«سیما ثابت» با سماجت و در مقام یک بازجو، فرهنگ را به چالش کشید و با لحنی طلبکارانه گفت: «به خاطر اظهارات شما (آقای فرهنگ) بسیاری از بهائیان در ایران کشته شدند». با این شیوه ضمن تحقیر یک ناقد بهائیت و مظلوم نمایی برای فرقه، سعی کرد از مخالفین نیز زهرهچشم بگیرد تا کسی در خارج از ایران جرأت مخالفت و اظهار نظر علیه تشکیلات را نداشته باشد. سیما ثابت با چنین رفتار غیرحرفهای، خصیصهی خشونت طلبی و نگرش خصمانه این فرقه را نسبت به مخالفینش بخصوص ایران بار دیگر به نمایش گذاشت.
عرفان ثابتی نیز با سوء استفاده از فضای ایجاد شده به دفاع و مظلوم نمایی از فرقه ضاله پرداخته و نه تنها جمهوری اسلامیایران را بلکه منتقدان دیگر بهائیت نظیر «احمد کسروی» و «فریدون آدمیت» را نیز آماج اتهامات و حملات خود قرار داد. وی در این مسأله تا جایی پیش رفت که مجری تذکر بازگشت به موضوع برنامه یعنی نقد سخنان فرهنگ را به او داد.
جدای از شخصیت «خداناباور» دکتر منصور فرهنگ و با توجه به اینکه وی در زمینه بهائیت تخصص و اطلاعات لازم را ندارد، اظهارات وی دارای موارد ضد و نقیض فراوانی است که نشاندهنده ترس و وحشت وی از این تشکیلات پوشالی است. مثلاً اذعان کرده که تحت تأثیر روحانیون شیعه ایرانی و اطلاعات نادرست آنان در مورد بهائیت این مطالب را گفته است درحالیکه بیش از ۶۰ سال است منصور فرهنگ در آمریکا زندگی میکند. این دوگانگی مایه تمسخر و حمله سیما ثابت نیز شد که گفت: «با وجود زندگی ۶۰ ساله در آمریکا چگونه درباره حوادث انقلاب ایران همه مطالب را بصورت قاطع بیان میکنید در حالیکه در حوادث انقلاب ایران حضور نداشتید».
شایسته بود منصور فرهنگ در مورد بهائیت و جنایات آنها از پیدایش این فرقه ضاله تا کنون اندکی مطالعه میکرد و با اطّلاعات کافی در این برنامه حضور مییافت تا مورد اهانت های مجری و بالتبع تشکیلات این فرقه قرار نگیرد؛ لذا در نوشتار دیگری به جنایات بی شمار بهائیان پرداخته خواهد شد و ماهیت واقعی فرقه ضاله و دشمنی ذاتی آن با ایران و اسلام بیان خواهد شد.
دست درازی بهائیان به اراضی ملی ایران