بهداشت معنوی؛ مروجان یوگا در ایران همواره بر این نکته اصرار دارند که «یوگا تنها یک ورزش است» و ابعاد فلسفی و معنوی آن در جامعه ترویج نمیشود. متن حاضر بخش های منتخب از مصاحبه های مجلۀ «دانش یوگا» با پیشکسوتان یوگا در ایران است که نشان میدهد این افراد تا چه میزان به ابعاد معنوی و آگاهیبخشی یوگا توجه دارند. شمارۀ نشریه مورد نظر و صفحات آن به صورت (شماره نشریه: شماره صفحه) در پایان هر متن به عنوان منبع درج شده است.
سید عبدالحمید موحدی نائینی
* یوگا صداقت است، یوگا عدم خشونت است، یوگا ندیدن است، یوگا پرهیز از شهوت است، یوگا نداشتن حرص و آز است، یوگا فضیلت است، یوگا استقامت است، یوگا وحدت است، یوگا نرمش است، یوگا ورزش است، یوگا همراهی است، یوگا رهایی است و یوگا خدایی است. (۵۲: ص۴۷)
* با تمرینات جسمی و ذهنی و دیگر آموزههای یوگا میتوان به خویشتن خویش رسید و در نهایت به سعادت ابدی دست یافت. (۵۰: ص۷۱)
لیلی خردمند
* هر کسی کو دور ماند از اصل خویش… باز جوید روزگار وصل خویش. تمام داستان یوگا را مولانا در این بیت بیان کرده، وصل شویم به آگاهی بینهایت به خداوند؛ و با وصل به خداوند، صفات خداییمان پدیدار گردد. (۴۰: ص۱۳)
بدری ستایش (نانکلی)
* با یوگا آموختم که روحم را تا بالاترین عالم روحانی گسترش دهم. (۴۶: ص۴۶)
ماه بیگم مرادی
* اگر به خود آیی، به خدا میرسی و این همان درس یوگاست که در قالب تمرینات بدنی، ذهنی، تنفسی و وانهادگی بنا نهاده شده. (۵۴: ص۵۱)
هما اروندیان
* یوگا با دیدی عرفانی به خرد و آگاهی گستردهای ایمان دارد که در تمام پهنای کائنات وجود دارد و به آن آگاهی کیهانی اطلاق میشود. (۵۶: ص ۲۳)
* یوگا ارتباط بین روح انسان و الوهیت کیهانی را تحقیقپذیر میکند …(۵۶: ص۲۵)
مهرانگیز نظری نوکانی
* یوگا سفری است معنوی برای آگاه شدن انسان از گوهر راستین خود. (۶۱: ص ۵۰)
* یوگی قابلیت اتحاد با روح آسمانی را در وجود خویش پرورش میدهد. (۶۱: ص۵۰)
* یوگا روشی است که انسان را از یکتایی و اتحاد نیروهای مثبت و منفی درونی خود آگاه کرده و بین آنها توازن برقرار میکند. (۶۱: ص۵۰)
* یک یوگی میداند دوگانگیهای فریبنده در طبیعت، توهم یا مایایی بیش نیستند. منشأ وجودی هر دوی آنها (نیروهای خیر و شر) از خداست و فقط یک حقیقت مطلق در هستی وجود دارد، نه خیری وجود دارد و نه شری، هر سوی این دوگانگی در ید قدرت خالق آن است. آن کس که به اضداد یکسان مینگرد، در ورای دوگانگی هستی ایستاده است. او که خود را از فساد و پرهیزگاری رهانیده است، یوگی است و به این عمل یوگا گفته میشود. (۶۱: ص ۵۰)
سیما میرحسینی
* در کلاسهایم همواره گفتار بزرگان یوگا و متون کهن را مد نظر داشته و سعی کردهام تا به جوهر و اصل یوگا که دستیابی به حقیقت وجود و خود واقعی است و نه صرفاً حرکات ورزشی، بپردازم (۶۴: ص۱۰)
* هدف از تمرینات یوگا دستیابی به جنبهای از وجود است که تمام زندگی و هستی و قدرت و توانایی و سرنوشت ما از آن نشات میگیرد. (۶۴: ص۱۰)
نرگس شاکری
* هیچ دینی کامل نیست، ولی یوگا کامل است. (۶۵: ص۱۱)
* سعی کنید علاوه بر تمرینات بدنی، تمام مفاهیم نظری یوگا را هم بیاموزید. (۶۵: ص۱۱)
شهناز عرفانی
* یوگا یعنی وصل شدن به خداوند متعال؛ یوگا یعنی آگاهی روحانی؛ یوگا یعنی نگه داشتن تماس با خداوند؛ یوگا یعنی خودشناسی که منجر به خداشناسی میشود. (۶۸: ص ۲۶-۲۷)
احمد کسب خواه
* آموزههای یوگا با امر مقدس مراقبه فرصتِ یافتنِ من واقعی را فراهم میکند. (۷۰: ص۲۳)
سوسن زند
* یوگا در آسانا خلاصه نمیشود و صرفاً کسی که بدن نرم و منعطفی دارد، بدون خودشناسی که از طریق تمرینهای شخصی و منظم صورت میگیرد، نمیتواند در این ورطه حضور پیدا کند. باید «خود» گمشده را پیدا کرد. راهی که از طریق عرفان (شناخت خدا، جهان، انسان) میشود به آن رسید. (۷۷: ص۴۱)
سوسن دستوری
* در یوگا یاد گرفتم خودم را بهتر بشناسم و از طریق یوگا گرد و غبار درونم را بزدایم تا خود گمشدهام را پیدا کنم و از این خودشناسی به خداشناسی برسم. یاد گرفتم همۀ کارهایم از سر عشق خالص و ناب انجام شود و همیشه لبخند بر لب داشته باشم و همین امر بود که در هند نامم را سوسمیتا (لبخند خوشایند الهی) نهادند. (۸۱: ص۳۱)
حسین الماسیان
* بدون اغراق یوگا مرا با عرفان خاصی آشنا کرد که سرلوحه آن تمرکز فکر بر ذات متعال است. (۹۱: ص۴۱) یوگا، راههای عملی تفکر بر ذات متعال را به ما پیشنهاد میدهد تا در مرحله (سامادهی) وحدت و یکپارچگی با نفس کیهانی و اتصال با حوزه واحد میسر گردد و به تعبیر عرفان اسلامی (فناء فی الله) در لحظاتی که شخصیت سالک در هویت متعال مستهلک و مندک {ویران} گردد. (۹۲: ص۴۸)
سید جلال الدین موسوی نسب
* هرکس یوگا را ورزش بداند کوتهنظر است. یوگا سیستم علمی-عملی خودشناسی است. (۳۴: ص۱۳)
بارها گفتهام و باز هم میگویم یوگا هنر زیستن است. یوگا علم خودشناسی است. خودشناس، خداشناس میشود. از این رو مقامی بالا دارد. …در حال حاضر باید مقام رفیع یوگا شناخته شود و جاهای آن در فرهنگ عمومی معین گردد. (۳۵: ص۸)
سهیلا موحدی
* بعدها دریافتم که یوگا معرفتی است کهن، جامع و دقیق از تأثیرات متقابل جسم و ذهن و روح آدمی در یکدیگر. این علم اعتقاد دارد ایمان و اعتقاد به آگاهی گسترده در جهان که در تمام کائنات به صورت گوناگون ظاهر میشود. (۶۲: ص۲۶)
* در سلام بر خورشید رازهای بسیاری نهفته است. (۶۲: ص۲۸)
* کسانی که این مرحله را طی کنند، به مرور به جایگاه والاتری میرسند که با طبیعت ذاتی خود و ذات خداوندی یکی میشوند، …این مرحله بالاترین و آخرین نقطه یوگا است که در زبان سانسکریت به آن سامادهی میگویند. (۶۳: ص۹)
* بزرگانی همچون سوامی شیواناندا، کریشنام آچاریا، رامانا ماهاریشی، راما کریشنا و… از یوگا به عنوان وسیلهای برای شناخت ذات خداوندی و خدمت کردن به همنوع استفاده کردهاند و افرادی چون من از یوگا به عنوان ابزاری برای رسیدن به سلامتی و رسیدن به آرامش و البته پی بردن به عظمت خداوند. (۶۳: ص۱۱)
یوگا همانا گفتار نیک کردار نیک وپندار است که درعلم والایی به نام یوگا تعریف شده ونمایان میگردد.