شهید مطهری و استناد حلقوی ها به خطبه ی اول نهج البلاغه برای اثبات به نام بی نام او (۱)

محمد علی طاهری

پاسخی از شهید مطهری رضوان الله علیه به مسترهای تحریف کننده ی حلقه که برای نان، کتب بزرگان شیعه را مورد دستبرد قرار می دهند

☑️ نهج البلاغه و اندیشه هاى کلامى‏شهید مطهری و استناد حلقوی ها به خطبه ی اول نهج البلاغه برای اثبات به نام بی نام او (1)شهید مطهری و استناد حلقوی ها به خطبه ی اول نهج البلاغه برای اثبات به نام بی نام او (1)

🔹در نهج البلاغه در عین اینکه خداوند متعال با اوصاف کمالیه توصیف شده است، هرگونه صفت «مقارن» و زائد بر ذات نفى شده است. از طرف دیگر، همچنانکه مى‏ دانیم اشاعره طرفدار صفات زائد بر ذاتند و معتزله هرگونه صفت را نفى مى‏کنند:

الاشعرى بازدیاد قائله وقال بالنیابه المعتزله

🔸همین امر سبب شده که بعضى بپندارند آنچه در نهج البلاغه در این زمینه آمده است در عصرهاى متأخرتر ساخته شده و تحت تأثیر افکار معتزلى بوده است، و حال آنکه اگر فردى اندیشه شناس باشد مى‏ فهمد در نهج البلاغه که صفت نفى مى ‏شود، صفت محدود نفى مى‏شود۱ و صفت نامحدود براى ذات نامحدود مستلزم عینیت ذات با صفات است نه انکار صفات آنچنانکه معتزله پنداشته ‏اند. و اگر معتزله به چنین اندیشه‏اى رسیده بودند هرگز نفى صفات نکرده و قائل به «نیابت» ذات از صفات نمى ‏شدند.

استفاده از این مطلب با ذکر سایت نجات از حلقه آزاد است.

___________________________________
پاورقی:

۱-در خطبه اول نهج البلاغه قبل از آن که بفرماید:« وَ کَمالُ الْاخْلاصِ لَهُ نَفْىُ الصِّفاتِ عَنْهُ» مى‏فرماید:« الَّذى لَیْسَ لِصِفَتِهِ حَدٌّ مَحْدودٌ وَ لا نَعْتٌ مَوْجودٌ».

پیشنهاد خواندنی  آیا جن می تواند به بدن انسان نفوذ کند؟

0 دیدگاه در “شهید مطهری و استناد حلقوی ها به خطبه ی اول نهج البلاغه برای اثبات به نام بی نام او (۱)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *