پژوهشگر فرق و ادیان گفت: چگونه استعانت غیر از خداوند در عرفان کیهانی شرک است و نباید از این طریق از خداوند
درخواستی داشت، ولی جواب درخواست را باید از طریق شبکه شعور کیهانی گرفت؟!
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، یکی از ترفندهای «محمدعلی طاهری» بنیانگذار عرفان دروغین حلقه برای موجه نشان دادن آموزههای انحرافی خود، استفاده از آیات قرآن است، او با زیرکی برای جذب مخاطب مسلمان خود، آیات قرآن را دستاویز قرار داده و با تفسیرهای غلط قصد دارد عقاید انحرافی خود را با کلام الهی تأیید کند و در این زمینه نسبت به انتشار کتاب با عناوینی نظیر عرفان کیهانی (حلقه)، انسان از منظری دیگر، بینش انسان، انسان و معرفت، موجودات غیر ارگانیک و چند مقاله اقدام کرد که در این کتابها به وضوح تفکرات انحرافی وی به چشم میخورد.
به همین منظور با حجتالاسلام محمدرضا انهاری از اساتید حوزه علمیه تهران و پژوهشگر فرق و ادیان گفتوگو کردیم و وی مقاله «معراج حج» محمدعلی طاهری را از کتاب «چند مقاله» نقد کرد.
*چرا معتقد هستید مقاله «معراج حق» به تحریف اندیشههای اسلامی میپردازد؟
-مقاله «معراج حق» سومین مقاله از کتاب «چند مقاله» است، محمدعلی طاهری در این مقاله مطالب عوامفریبانهای را مطرح میکند، به گونهای که وقتی فردی این مقاله را مطالعه میکند، گمان میکند که یک مقاله، کاملاً اسلامی و دینی است.
به خاطر اینکه در عرفان کیهانی مؤلفههای دین مبین اسلام مورد سوءاستفاده قرار میگیرد، در واقع عرفان کیهانی مؤلفههای دین اسلام را به نفع خودش برمیگرداند؛ یعنی مفاهیم اسلامی را کنار میگذارند و از اسم آن مفاهیم با محتوا و معنای جدیدی در جریان خود بهره میبرد.
تعریف متضاد و انحرافی از حج و معراج در عرفان ضاله حلقه
به لطف خدا در مقاله «معراج حج» ثابت میکنیم که نه تنها این حج اسلامی نیست و در حد دین اسلام صحبت نمیکند، بلکه وادی، وادی دیگری است که به مرور وقتی جلو برویم، خود متوجه کیهانی بودن این حج میشوید.
در مقاله معراج حج این گونه شروع میکند: «حج، سکوی پرتاپ انسان به سوی بینهایت، تجربه معراج و تولدی دوباره است که تنها و تنها پس از پایبندی به پیمان «ایّاک نعبد و ایّاک نستعین» محقق میشود، با صرف نظر از این پیمان، مناسک حج به نتیجه نمیرسد و بدون اثری معرفتی، به نحوی زودگذر، احساسات فرد بر انگیخته میشود و اندکی پس از اتمام مراسم فرو مینشیند. حج عروجی به هفت آسمان یعنی هفت گنجینه آگاهیهای هستی، آن هم در میان جمع است».
در همین پاراگراف چند تا موضوع را باید مشخص کرد، موضوعاتی از مسائل اسلام مثل «معراج» و «ایاک نعبد و ایاک نستعین» تنها تو را میپرستیم و تنها از تو کمک میگیریم که در اینجا به عنوان پیمان مطرح میکند و ما فعلاً به بررسی این دو موضوع میپردازیم.
*مراد از «معراج» در عرفان کیهانی چیست؟
-«حج، سکوی پرتاب انسان به سوی بینهایت، تجربه معراج و تولدی دوباره است که تنها و تنها پس از پایبندی به پیمان «ایاک نعبد و ایاک نستعین» محقق میشود»! وی در فایل صوتی در یکی از کلاسهای خود این گونه بیان میکند: تعبیر ما از آسمان دوم و آسمان سوم، گاو صندوقهای اطلاعات هستند، «آسمان» یعنی اطلاعات کل جهان هستی! بعد میگوید: معراج یعنی چه؟ وقتی میگویم فردی به معراج رفت، یعنی اطلاعات هفت آسمان را به او دادند، از کجا آمدیم، چرا آمدیم، چرا میرویم، این موارد را به او دادند! یکی وقتی میگوید: به آسمان چهارم رفتم، به آسمان سوم رفتم؛ یعنی سه هفتم یا چهار هفتم این اطلاعات را دریافت کرده است!در واقع تعریفی که طاهری از «معراج» میکند و تحویل مریدانش میدهد، این است که اطلاعات هفت آسمان را کسی به دست بیاورد که به معراج رفته باشد!
این یعنی نفی معراج جسمانی رسول خدا(ص)، یعنی اگر کسی وارد عرفان حلقه شود، براحتی میتواند به معراج برود! و یعنی معراج هفت آسمان اختصاصی به رسول خدا ندارد در صورتی که در مورد معراج پیامبر(ص) خداوند در سوره «اسراء» میفرماید: «سُبْحانَ الَّذی أَسْرى بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذی بارَکْنا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیاتِنا إِنَّهُ هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ»؛ منزه و پاک است آن [خدایى] که شبى(معراج) بندهاش [محمد(ص)] را از مسجدالحرام به مسجد اقصى که پیرامونش را برکت دادیم، سیر [و حرکت] داد، تا [بخشى] از نشانههاى [عظمت و قدرت] خود را به او نشان دهیم؛ یقیناً او شنوا و داناست.
و یا در مورد نزدیک شدن رسول خدا به خداوند متعال تا حد دو شمشیر تعبیر متحیر کننده است که بشری تا کنون به این مقام نرسیده است و میفرماید: «فَکانَ قابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنى پس [فاصلهاش با پیامبر] به اندازه فاصله دو کمان گشت یا نزدیکتر شد».(نجم/۹)
طاهری در این مقاله در مورد معراج میگوید: «حج، عروجی به هفت آسمان، یعنی هفت گنجینه آگاهیهای هستی، آن هم در میان جمع است»؛ یعنی در همین مقاله نیز مسأله معراج تکرار میکند و معراج را یک بحث آگاهی مطرح میکند، یعنی وقتی فرد وارد عرفان حلقه یا شبکه شعور کیهانی میشود با دریافت آگاهیهایی از آسمان به معراج میرود.
شبیه ادعای پرواز روح در فرقه اکنکار است و در آن فرقه نیز بحث توهم پرواز روح از این راه مطرح است و اتفاقاً طاهری در فایل صوتی مطرح میکند و میگوید: در پرواز روح برخی افراد در اکنکار این کار را انجام میدهند، ولی ما آگاهیمان فرق میکند! و میگوید: در اکنکار پرواز روح ضعیف مطرح شده است و ما (طاهری) بهترش را مطرح میکنیم.
در واقع در اینجا حج، ابزاری است برای رسیدن به این آگاهیها و اتصال به شبکه موهوم شعور کیهانی نه راه رسیدن به خدای متعال!
*حال! مراد از «ایاک نعبد و ایاک نستعین» طاهری در این مقاله چیست؟
-در مباحث عرفان حلقه؛ وقتی طاهری از پیمان «ایاک نعبد و ایاک نستعین» در کتاب و سخنرانیهایش مطرح میکند، دقیقاً میخواهد توسل و کمک خواستن به اهل بیت(ع) را مورد هجمه قرار بدهد که اگر کسی توسل اهل بیت کند و از آنان کمک بگیرد، دچار شرک میشود!.
شرک دانستن زیارت در عرفان ضاله حلقه امری کاملاً روشن است
وقتی بنده فایل صوتی کتاب مربیگری جلسه سوم، زنگ دوم را گوش میکردم، میگفت: قانون «ایاک نعبد و ایاک نستعین» به این صورت ما هر چه درخواست داریم، طبق قانون «ایاک نعبد و ایاک نستعین» نسبت به آن مبدأ اصلی داریم، مثلاً نمیگوییم «یا روح القدس!»، «یا شبکه شعور کیهانی!»، «یا هوشمندی»و … چرا نمیگوییم؟ چون میدانیم هوشمندی خودش مخلوق است، هرگز به مخلوق ما به عنوان مبدا و اصل نگاه نمیکنیم، «ایاک نستعین» فاستقیموا الیه، در غیر این صورت میافتیم گیر «من دون الله» و مسایل شرک مخفی و این جور مسایل پیش میآید، ما نیازی نداریم، وقتی پیمان «ایاک نستعین» بستیم نمیگویند نه تو اشتباه کردی آمدی، مستقیم مرا صدا زدی، ممکن است محاکمهمان کنند که چرا مستقیم مرا صدا نکردی! ولی عکس این صادق نیست، بگویند نه نه تو بی خودی آمدی اینجا بایستی میرفتی آنجا».
شرک دانستن زیارت در حلقه امری کاملاً روشن است، دقیقاً مطابق با چیزی که سران وهابیت به شیعیان تهمت میزنند و میگویند که در جای خود بحث میشود و این زیارت کردن و توسل به اهل بیت علیهمالسلام و کمک خواستن از آنها و گفتن یا امام حسین و یا زهرا مصداق شرک و استعانت من دون الله است! که در ادامه پاسخ خواهم داد.
وی در فایل صوتی خود بیان میکند: ما وقتی میرویم به زیارت مقبرهها، میرویم تا از مردههایمان کمک(استعانت) بخواهیم، آیا این مصداق شرک نیست؟
طاهری در بیان اساسنامه، اصلی را بیان می کند که: هنگامی انسان درخواستی داشته باشد، مستقیماً از خدا درخواست میکند (فاستقیموا الیه) ولی جواب درخواست او از طریق شبکه شعور کیهانی (یدالله، روح القدس، جبرئیل و …) پاسخ داده خواهد شد.
حال سؤال اینجاست، چگونه استعانت غیر از خداوند در عرفان کیهانی شرک است و نباید از این طریق از خداوند درخواستی داشت، ولی جواب درخواست بایستی از طریق شبکه شعور کیهانی آن را گرفت؟ و طبق این نظریه چرا خدای متعال خود مستقیماً پاسخ سؤال کننده را نمیدهد و باید از طریق این شبکه پاسخ داده شود؟
ظاهر قضیه کاملاً زیبا و فریبنده است، بله! انسان نباید در دام من دون الله که اگر بیفتد این مصداق شرک است، حال سؤال اینجاست که آیا استعانت از اهل بیت استعانت من دون الله(کمک خواستن غیر از خداست) است؟ و آیا مصداق شرک است؟ و اگر کسی از اهل بیت استعانت کند پیمان «ایّاک نعبد و ایّاک نستعین» را زیر پا گذاشته؟ که در مقاله معراج حج بیان میدارد.
استعانت از غیرخدا نه، اما استعانت از شبکه شعور کیهانی آری!
یعنی طاهری میگوید: اگر ما از خود خدا بخواهیم، توبیخ نمیشویم، خیلی غیر مستقیم، اسم اهل بیت را نمیآورد تا آنهایی که در این دوره شرکت میکنند به مشکل برخورد نکنند که چطور اهل بیت را به طور مستقیم مورد خطاب قرار میدهد و میگوید: «اگر برویم دنبال غیر خدا توبیخ میشویم… ولی اگر به سراغ خدا بروی و پیمان ایاک نعبد و ایاک نستعین یعنی استعانت را فقط از خدا بخواهی، دیگر از تو کسی مؤاخذه نمیکند»! این فرد دقیقاً معارف شیعه را مورد هدف قرار داده است، یعنی ما در دعاهای خودمان، در ادعیههایی که ذکر شده و توسلهایی که به اهل بیت(ع) داریم، زیارت اماکن مشرفه همه این موارد؛ طبق نظر طاهری یعنی ضد «ایاک نعبد و ایاک نستعین» عمل کردن است!!
با این بیان عرفان حلقه میخواهد از افراد علقه به اهل بیت معصومین علیهمالسلام را خارج کند، از امام حسین(ع) دور کند! طاهری در بیان اساسنامه خود بحثی را در جسات خود مطرح میکند و میگوید: «وقتی میرویم به زیارت مقبرهها… از مردهها کمک بخواهیم، آیا این استعانت خواستن مصداق شرک نیست»!؛ یعنی استعانت از غیر خدا و من دون الله شرک نیست؟!
طاهری «یا حسین» گفتن را مصداق شرک میداند!
شرک دانستن زیارت از سوی عرفان حلقه یک امر روشن است، آنهایی که در عرفان حلقه مبتلای به حلقه شدند، دیگر زیارت و توسل به اهل بیت(ع) را شرک و من دونالله میدانند، «یا حسین» و «یا زهرا» گفتن را مصداق شرک و استعانت از اهل بیت(ع) را من دون الله تفسیر میکند!
من کتاب «انسان از منظری دیگر» را تورق میکردم، دقیقاً برخوردم با هدف قرار دادن اهل بیت! جالب است آنجا اسم اهل بیت را هم میآورد، وی در کتاب خود (انسان از منظری دیگر ص ۱۱۰) بیان می دارد که: در صورت قرار دادن هر نامی (حتی نام مقدسین و معصومین) به جای نام خداوند و هوشمندی او یعنی عدم رعایت (اصل ایّاک نعبد و ایّاک نستعین) موجب قطع ارتباط با شبکه شعور کیهانی و قطع لایه محافظ میشود و در صورت عدم رعایت موجب میشود تا دریافتهای ماورایی و آگاهیها قطع شود.
این بیان خیلی خطرناک است؛ یعنی اعضای عرفان کیهانی اسیر و زندانی شدند، اگر به فاصله اینکه اسم اهل بیت(ع) را ببرند، از شبکه شعور کیهانی بیرون میآیند، همچنین نام مقدسین را ببرند، دچار درگیری و حملات شبکه شعور کیهانی و منفی میشوند!! و آن لایههای محافظی که شبکه شعور کیهانی دارد، برداشته میشود! یعنی مجبور هستند هر چه طاهری و شبکه شعور کیهانی میبافد و بیان میکند قبول کنند، در غیر این صورت لایه محافظ که طاهری تفویض میکند، از بین خواهد رفت!
طاهری درباره لایه محافظ در کتاب «انسان از منظری دیگر» بیان میکند: این لایه محافظ به واسطه نقد عرفان حلقه از بین میرود و طرف دچار حملات شبکه منفی میشود، یعنی تا زمانی که اعتقادی به اینها دارید، در زیر چتر شبکه شعور کیهانی و لایه محافظ هستید! استعانت من دون الله که توسل به اهل بیت تحت شعاع قرار میدهد و از این لایه محافظ بیرون میآیید.
*این شرک دانستن زیارت و توسل به ائمه طاهرین را هم سران وهابیت مطرح میکند!
-بله! این شرک دانستن توسل به اهل بیت(ع) را وهابیت هم مطرح میکند، یعنی این حرف تفاوتی با تهمت های وهابیت به شیعه که الان همه با آن درگیر هستند، ندارند، وهابیت میگوید: استعانت باید فقط از خدای متعال باشد، طلب کمک از دیگران شرک است، شیعیان هم به همین دلیل مشرک هستند، علت این بیراهه رفتن وهابیت و طاهری که از آنها تقلید می کند را عرض کنم، آنها نه قرآن را ملاک صحبت خودشان قرار میدهند و نه فرامین اهل بیت(ع) که روشنکننده قرآن و کتاب خدا است.
خداوند میفرمایند: «تَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَی» یعنی به همدیگر کمک کنید و دستگیری کنید در نیکی و تقوا، آیا این دستگیری کردن نسبت به کارهای خیر و کارهای دینی منافاتی با استعانت ندارد، اگر منافات با استعانت خدا دارد، چرا خدای متعال فرمود: «تَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَی» میفرمود: از خود من کمک بخواهید، پس کمک خواستن از دیگران شرک نیست و این کار روزمره همه ما انساهاست، همچنین خدا در آیه دیگر میفرماید: «اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَهِ» نفرمود: از من مستقیم کمک بگیرید، فرمود: از صبر و نماز کمک بگیرید، به واسطه نماز و صبر از من استعانت بگیرید، پس این فرموده قرآن از نظر آنها مصداق شرک است؟!
لذا همان طور که نماز و صبر از شئون الهی است و از خدا کمک میگیریم، اهل بیت عصمت و طهارت از آنجایی که بهترین بنده های محبوب خدا هستند و خلیفه خدا هستند و زندگیشان اسوه حسنه ما هستند، با وجود اعتقاد به عبد بودن این بزرگواران، از آنها و در واقع از خدای متعال استعانت میکنیم وکمک خواستن از اهل بیت(ع) مقابل قرار دادن آنها با خدای متعال نیست، بلکه نوعی وساطت است که خداوند خود به آن امر فرموده است.
بلکه شیعیان آنها را از آن جهت که مقرب درگاه الهی هستند، وسیله تقرب و استغفار قرار می دهند همانطور که قرآن کریم فرمود: «وَ إِذا قِیلَ لَهُمْ تَعالَوْا یَسْتَغْفِرْ لَکُمْ رَسُولُ اللَّهِ لَوَّوْا رُؤُسَهُمْ وَ رَأَیْتَهُمْ یَصُدُّونَ وَ هُمْ مُسْتَکْبِرُون»؛ و چون به آنان گویند: بیایید تا پیامبر خدا براى شما آمرزش بخواهد [از روى کبر و غرور] سرهاى خود را بر مىگردانند و آنان را مىبینى که متکبرانه [از حق] روى مىگردانند.(منافقون/۵)
و رسول خدا به عنوان ولی خدا در اینجا واسطه استغفار نامیده شده و یا در آیه دیگر از قرآن کریم میفرماید: خدا برای آنها استغفار کند و بلافاصله رسول خدا استغفار کند، آنگاه خدای متعال را توبه پذیر و مهربان خواهند یافت و لذا اگر رسول خدا واسطه نشود چنین اتفاقی نخواهد افتاد، «وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحیماً»؛ و اگر آنان هنگامى که [با ارتکاب گناه] به خود ستم کردند، نزد تو مىآمدند و از خدا آمرزش مىخواستند، و پیامبر هم براى آنان طلب آمرزش مىکرد، یقیناً خدا را بسیار توبهپذیر و مهربان مىیافتند. (نساء/۶۴)
و اینکه فرقی در میان رسول خدا و اهل بیت نیست، از جمله معتقدات محکم شیعه بوده که در اینجا مجال بیان آن نیست، بنابراین به کتب کلامی معتبر مراجعه شود.
با این بیان روشن میشود که طاهری به هیچ عنوان متوجه خیل روایات و تفاسیر روایی ندارد و اصلاً شناخت درستی از ولایت و مقام اهل بیت و امام معصوم ندارد تا اینکه آنان را واسطه فیض و وسیله استجابت دعا و استغفار قرار دهد، مقام امامی که در زیارت جامعه کبیره میفرماید: «من ارادالله بدأ بکم» هر کس خدا را اراده کند، باید از شما اهل بیت شروع کند، شهید مطهری درباره اهمیت این موضوع میگوید: باید دید ایمان به نبوت و امامت از چه نظر لازم است و چرا باید شرط قبول اعمال باشد؟ به نظر میرسد دخالت ایمان به انبیاء و اولیاء خدا در پذیرش اعمال از دو جهت است: یکی اینکه معرفت آنان بر میگردد به معرفت خدا، در حقیقت شناختن خدا و شؤون او بدون معرفت اولیاء خدا کامل نمیگردد، به عبارت دیگر اینکه شناختن خدا به طور کامل شناختن مظاهر هدایت و راهنمایی است، دیگر اینکه شناختن مقام نبوت و امامت از این نظر لازم است که بدون معرفت آنان، به دست آوردن برنامه کامل و صحیح ممکن نیست.(مجموعه آثار استاد شهید مطهرى، ج۱، ص ۳۱۰)
تعبیر امام هادی(ع) از جایگاه اهل بیت برای رشد و تعالی مردم
بنده فقط به ذکر فرازهای زیارت جامعه کبیره اکتفا میکنم و خواننده را برای تحقیق به کتب کلامی و تفسیری و روایی علمای اعلام شیعه و راویان سترگ مراجعه میدهم، در فراز های زیارت جامعه از امام هادی علیهالسلام آمده است: «مَنْ أَتَاکُمْ نَجَا و مَنْ لَمْ یَأْتِکُمْ هَلَکَ إِلَى اللَّهِ تَدْعُونَ وَ عَلَیْهِ تَدُلُّونَ وَ بِهِ تُؤْمِنُونَ وَ لَهُ تُسَلِّمُونَ وَ بِأَمْرِهِ تَعْمَلُونَ وَ إِلَى سَبِیلِهِ تُرْشِدُونَ وَ بِقَوْلِهِ تَحْکُمُونَ سَعِدَ مَنْ وَالاکُمْ وَ هَلَکَ مَنْ عَادَاکُمْ وَ خَابَ مَنْ جَحَدَکُمْ وَ ضَلَّ مَنْ فَارَقَکُمْ وَ فَازَ مَنْ تَمَسَّکَ بِکُمْ وَ أَمِنَ مَنْ لَجَأَ إِلَیْکُمْ وَ سَلِمَ مَنْ صَدَّقَکُمْ وَ هُدِیَ مَنِ اعْتَصَمَ بِکُمْمَنِ اتَّبَعَکُمْ فَالْجَنَّهُ مَأْوَاهُ وَ مَنْ خَالَفَکُمْ فَالنَّارُ مَثْوَاهُ وَ مَنْ جَحَدَکُمْ کَافِرٌ وَ مَنْ حَارَبَکُمْ مُشْرِکٌ وَ مَنْ رَدَّ عَلَیْکُمْ فِی أَسْفَلِ دَرْکٍ مِنَ الْجَحِیمِ»
آنکه به سوى شما آمد نجات یافت و هر که نیامد هلاک شد، شما مردم را به سوى خدا مىخوانید و به وجود او راهنمایى مىکنید و همواره در حال ایمان به او هستید و تسلیم او هستید و به فرمانش عمل مىکنید و به راهش ارشاد مىکنید و به گفتهاش حکم مىکنید، هر که شما را دوست داشت، خوشبخت شد و هر که شما را دشمن داشت، به هلاکت رسید و هر که شما را انکار کرد زیانکار شد و هر که از شما جدایى نمود گمراه گشت، هر که به شما تمسّک جست به رستگارى رسید و هر که به شما پناه آورد ایمنى یافت، کسى که شما را تصدیق کرد سالم ماند و هرکه متمسّک به شما شد هدایت یافت، کسى که از شما پیروی کرد، بهشت جاى اوست و هر که با شما مخالفت ورزید، آتش جایگاه اوست، هر که منکر شما شد کافر است و هر که با شما جنگید مشرک است و هر که شما را ردّ کرد، در پستترین جایگاه از دوزخ است.
لذا به آن عده از عزیزانی که نادانسته به دنبال سخنان طاهری رفتهاند، هشدار میدهیم که مخالفت با ولایت اهل بیت علیهمالسلام و واسطه فیض ندانستن آن بزرگواران عاقبت خوشی نداشته و هر که در این راه قدم بردارد، به شدت سرکوب شده و مورد غضب رسول خدا و خود خدا قرار خواهد گرفت که «إِنَّ الَّذینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَهِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهیناً»؛ قطعاً آنان که خدا و پیامبرش را مىآزارند، خدا در دنیا و آخرت لعنتشان مىکند، و براى آنان عذابى خوارکننده آماده کرده است. (احزاب/۵۷)
پس با تمام قوا میگوییم: «آخِذٌ بِقَوْلِکُمْ عَامِلٌ بِأَمْرِکُمْ مُسْتَجِیرٌ بِکُمْ زَائِرٌ لَکُمْ لائِذٌ عَائِذٌ بِقُبُورِکُمْ مُسْتَشْفِعٌ إِلَى اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ بِکُمْ وَ مُتَقَرِّبٌ بِکُمْ إِلَیْهِ وَ مُقَدِّمُکُمْ أَمَامَ طَلِبَتِی وَ حَوَائِجِی وَ إِرَادَتِی فِی کُلِّ أَحْوَالِی وَ أُمُورِی» گیرنده گفته شما هستم، عمل کننده به فرمان شما هستم، پناهنده به شمایم، زائر شما هستم، ملتجى و پناهنده به قبر شمایم، خواهنده شفاعت به درگاه خداى عزّوجلّ به وسیله شما هستم و به سوى او به سبب شما تقرب مىجویم و مقدم کننده شما پیش روزى خواستهام و حاجاتم و ارادتم در همه احوال و امورم.
انجمن نجات از حلقه: بزودی مقاله کاملی در مورد بررسی معراج حج طاهری از جناب حجت الاسلام محمد رضا انهاری، در سایت به اشتراک خواهیم گذاشت…