حجت الاسلام مظاهری سیف: بسم الله الرّحمن الرّحیم. سلام بینندگان عزیز با قسمتی دیگر از برنامهی نجات از حلقه در خدمت شما هستیم. این برنامه فرصتی را در اختیار ما قرار داده تا در مورد یک جَرَیان عرفانی آسیب زا در کشور و بلکه در جهان که امروزه از مرزهای ایران هم فراتر رفته با هم صحبت بکنیم. در هر قسمت خب طبق روالِ برنامه مهمانانی داریم که با عرفان حلقه آشنا هستند، تجربههایی در این باره دارند. در این قسمت هم طبق برنامهی گذشته باز همان دو میهمان بزرگوار را دعوت کردیم تا بحثها را کامل بکنیم در خدمتشان. جناب حاج آقای شمشیری و جناب آقای دکتر شفیعی در خدمتشان هستیم. عرفان حلقه در بعضی از شهرهای ایران در دورههای زمانی خیلی گسترش پیدا کرد نسبت به جاهای دیگر از جمله در اصفهان که خُب فعّالیت دوستان بزرگوار و تیمی که در آنجا داشتند باعث شد که تا حدود زیادی تحرکات مبلّغان و مروّجان عرفان حلقه در اصفهان مهار بشود و حداقل یک جریان روشنگری در کنار فعّالیت آنها به وجود بیاید، در جلسهی گذشته تا حدودی در مورد این همکاریها و شکل گیری جلسات مستمر در سه سال گذشته برای ما توضیح دادند دوستان بزرگوار و امروز میخواهیم یک مقدار بیشتر وارد جزییات بشویم، ببینیم جاذبهی اصلی عرفان حلقه که موضوع درمانگری است چیست؟ آیا درمانگریِ معتبری است، غیر معتبر است؟ تجربههای انجام شده دربارهی درمانگریهای عرفان حلقه چه به ما میگوید؟ خود مدعیان چه ادعایی در این باره دارند؟ و مسائل مختلفی که در خدمت جناب آقای شمشیری و جناب آقای دکتر شفیعی این بحثها را ادامه خواهیم داد، خب اگر اجازه بدهید با شما شروع کنیم ضمن سلام علیکی که با بینندگان دارید توضیحی بدهید و بعد در خدمت آقای شفیعی باشیم.
حجت الاسلام شمشیری: خواهش میکنم. بسم الله الرّحمن الرّحیم، خدمت شما دو برادر عزیزم عرض سلام دارم همچنین بینندگان عزیز شبکه جهانی ولایت. بله اشاره فرمودید به اینکه جاذبهی این فرقه در واقع بحث درمانی آن است که بعد منتهی میشود به یک عرفان دروغین البته و غیر واقعی. روشهای درمانی که در فرقهی حلقه است در دو بُعد است یا فرادرمانی است یا سایمنتولوژی.
حجت الاسلام مظاهری سیف: یعنی ادّعای دو روش درمانگری دارند.
حجت الاسلام شمشیری: بله هر دو البته از سمت شبکهی شعور کیهانی و اتّصال به آن است اما فرادرمانی میپردازد به بیماریهای جسمی عمدتاً و سایمنتولوژی بیشتر میخواهد روی نرم افزارها و روح انسان و روان انسان کار بکند. طاهری در تعریف فرادرمانی که من با فرادرمانی شروع میکنم که یکی از متعدد و بی نهایت حلقههای فراکل نگری و درمان و اتّصال به شبکهی شعور کیهانی است. یعنی آنها می گویند حلقههای بسیاری وجود دارد یکی از آن فقط این است.
حجت الاسلام مظاهری سیف: جناب آقای شمشیری این اصطلاحها برای بینندگان خب ناآشناست و نیاز به تعریف دارد و من هم می دانم که در عرفان حلقه هم آنها درست تعریف نشده.
حجت الاسلام شمشیری: دقیقاً.
حجت الاسلام مظاهری سیف: حالا نمیدانم شما یک جوری خلاصه توضیح بدهید که ابهامی هم برای بینندگان به وجود نیاید.
حجت الاسلام شمشیری: چشم حتماً. خب از فرادرمانی شروع میکنیم دیگر. ایشان میفرمایند که یک طب مکمل است یا یک طب حالا آلترناتیو را ایشان به کار نبردهاند ولی می گویند یک طب مکمل است ماهیتش عرفانی است، در اثر آن شهوداتی که ایشان در بیست سالگی یعنی حول و هوش سال ۵۷ داشتند یک سری دریافتها را داشتند که یک نمونهاش این بحثی بوده به نام فرادرمانی. حالا چرا به این می گویند فرادرمانی اصلاً؟ پس ماهیتش عرفانی است و یک نوع طب مکمل است به اینها هم حالا من خواهم پرداخت یا این جلسه یا جلسات بعد که آیا واقعاً عرفانی است یا نه؟ یک تأملی بفرمایید بینندگان عزیز اینها را من مفصل عرض خواهم کرد. دلیل نام گذاریش به این جریان چیست؟ یک غلوهایی در عرفان حلقه و این بحث فرادرمانی وجود دارد. ببینید آنها نگاهی که به طب مدرن دارند نگاهِ به مثابهی یک ماشین است. یک بحثی را طاهری مطرح میکند تحت این عنوان که یک داستانی را مولوی اشاره میکند پلورالیزم ها هم زیاد به آن اشاره میکنند که یک فیلی بود و یک کسی به پایش دست زد، یک کسی به خرطومش و یکی به گوشش و هر کسی یک برداشتی را داشت. ایشان میگوید طب مدرن و طب متعارف و طب معمول این اشکال را دارد که نگاهش به انسان نگاه کل نگر نیست یک نگاهی است که انگار به مُشتی عین عبارت خود ایشان است پوست و گوشت و استخوان. ولی روشی که ما داریم یعنی فرادرمانی، برگرفته از یک واژه ایست به نام فراکل نگری. خب فراکل نگری چیست؟ آنها می گویند نگاه ما به انسان همه جانبه ست در نگاه فراکل نگری انسان متشکل از یک سری کالبدهاست مثل کالبد روحی، کالبد ذهنی، کالبد فیزیکی،، کالبد اختری. این کالبد ذهنی همان روح است که حالا در ادامه به آن خواهیم پرداخت و یک سری کالبدهای دیگر. یک سری مُبدّلها. یک سری حوزههای انرژی، مثل پولاریتی و بیوپلاسما، یک سری شعورها، و یک سری بی نهایت اجزاء دیگر. در واقع نگاه عرفان حلقه اینطور است به فردِ انسان. و اشکال آنها به طب مدرن این است که آنها جزئی نگاه میکنند. ایشان میگوید ما در فرادرمانی هر سلول را با سلول دیگر میسنجیم و به این وسعت به انسان نگاه میکنیم. به همین خاطر آمدن واژه فرادرمانی را این پیشوند (فرا) را قرار دادند. جالب این است حتّی کسی که درمان میگیرد را فرادرمانگیر مینامند، کسی را که درمان میکند همان مَستر عرفان حلقه، مربّی عرفان حلقه، فرادرمانگر می گویند. جالب تر از اینها این است که جایی هم که درمان میشوند را، اسمش را فرادرمانگاه گذاشتهاند. حالا دیگر مکان چه فرقی با مکانهای دیگر دارد و چه شرف و برتری دارد این را دیگر باید جواب بدهند. پس فرادرمانی یک طب مکمل است به گفتهی اینها ماهیتش عرفانی است و دلیل نامگذاریش هم این بود که عرض کردم. حالا چطور اینها درمان میکنند در فرادرمانی؟ به نحو خیلی خلاصه، روش درمانی آنها آنچنانی که در جلسات قبل عرض کردیم، خب یک حلقه وحدت جمعی ۴ نفره تشکیل میدهند که یک عضو آن یک انسانی است که بیمار است و مستر عرفان حلقه که فرادرمانگر است، متصل میکند به…
حجت الاسلام مظاهری سیف: شعور کیهانی که معلوم نیست چی هست این هم.
حجت الاسلام شمشیری: موهوم هست کاملأ. و بیشتر مادی به نظر میآید و بعد خداوند هم مثلاً عضو چهارم این حلقه است. بَعد چیزی به نام رحمت الهی که همان عشق است در این جَریان پیدا میکند. میشود عشق درمانی در واقع. با عشق و رحمت الهی اینها درمان میکنند، هیچ گونه ساز و کاری ندارد، این رحمت، جریان پیدا میکند و فردِ بیمار در این لحظه، البته شروطش را عرض خواهم کرد، نورهایی میبیند، رنگهایی میبیند، در اعضای معیوب و تنش دارش درد احساس میکند. طاهری میگوید حتّی ممکن است تشنج بکند و احساس درد میکند به هم ریختگی برایش پیش میآید، این در حالتی پیش میآید که فرد را زیر واژ ه ای به نام اِسکن قرار بدهند، یک واژه ای دارند به نام اسکن.
حجت الاسلام مظاهری سیف: که در واقع می گویند آن شعور کیهانی میآید، بیمار را اسکن میکند و عضو بیمار را شروع میکند درمان کردن.
حجت الاسلام شمشیری: دقیقاً. اسکن یا کاوش، زیر ذره بین قرار دادن است و اینها کاری ندارند به اینکه چه قسمتی از بدنِ بیمار معیوب است. اصلأ سؤال هم نمیپرسند. این اسکن، همه جانبه هم بیمار را و هم فرادرمانگر را هر دو را مورد اسکن قرار میدهد. هر دو را مورد اسکن قرار میدهد. واینجا آن دردها شروع میشود. نورها را میبیند، بعد قضییه ای به نام برون ریزی اتفاق میفتد.
برون ریزی چیست؟ رو آمدن سابقهی بیماریها. جالب این است؛ می گویند بیماریهای گذشته حتّی از دوران جنینی، بیماریهای فعلی و بیماریهای آینده که حتّی اینها گرفتارش نشدهاند. اینها همه در برون ریزی به نمایش گذاشته میشود و فرد درمان میشود بعد از این.
حجت الاسلام مظاهری سیف: عجیب است که زنده میماند بعد از این برون ریزی سه طرفه در واقع.
حجت الاسلام شمشیری: بله این برون ریزی اتفاق میافتد. و اینها، شبکه شعور کیهانی با توجه به آن نگاه فرا کل نگر همهی بدن فرد را تحت اسکن قرار میدهد. این سازوکار درمانیشان است. خب اما نکته آخِر که عرض کنم خیلی خلاصه. این است که اینها چطور فرادرمانگر میشوند، خب از طریق طب معمول و روش معمول و طی تحصیلات نیست. خیلی از اینها، من یک مَستری را میشناختم که چهار کلاس سواد داشت در واقع. چهارم ابتدائی را خوانده بود ولی خب ادّعای مَستری و ادّعای درمان را داشت. روش اینها از طُرُق معمول نیست، اینها بایستی چند فرآیند را رعایت کنند تا برسند به آن مقام درمانگری و این هم در مدّت کمی اتفاق میافتد.
مرحلهی اول این است فرادرمانگر و فرادرمانگیر (بیمار و مَستر) هر دو تسلیم باشند. مخصوصاً بیمار. این تسلیم حالا واژهی مشترکی است با تسلیم اسلامی. مُتعلَّقهای آن فرق دارد کاملأ. تسلیم یعنی چه؟ یعنی شاهد و نظاره گر باشند در حین فرادرمانی، هیچ گونه تصوّر، تخیّل و شرطی شدنی در آنها نباشد، در یک کلام خودشان را به گفتهی طاهری واگذار کنند و متأسفانه اینجا فجایایی اتفاق افتاده. مخصوصأ زمانی که خانمها خودشان را تسلیم اینها میکنند فجایایی اتفاق افتاده که واقعاً قابل بیان نیست متأسفانه. این میشود تسلیم. هر چه درجهی تسلیم به گفته طاهری بیشتر باشد عملیاتِ فرادرمانی بهتر و موفّق تر انجام میشود. اینجا طاهری اشاره داره به مسترها. میگوید شما بایستی «تفهیم»، این واژه را دقیقأ به کار میبرد. به بیمار تفهیم کنید که اینجا مرحلهی آخر است و شما از سایر روشها، درمانی کسب نکردید و اینجا میخواهد مشروعیت سازی کند برای خودش، مقبولیت سازی کند. پس این میشود تسلیم. مرحلهی دوم یک سری کلاسها است که بایستی طی کند فردی که میخواهد به مقام فرادرمانگری برسد. کلاسهای بسیار کوتاهی است. ۸ ترم است، یک دورهی مستری، یک دورهی تشعشع دفاعی و یک دورهی سایمنتولوژی هم دارند. و این کلاسها از طریق کتب طاهری (ایشان گفته در انسان از منظری دیگر) قابل اکتساب نیست به هیچ وجه. از طریق ویدئوها و کلاسهای ضبط شده یا اینها به هیچ وجه نمیشود کسب کرد و بایستی تفویض بشود.
حجت الاسلام مظاهری سیف: یعنی حتماً سینه به سینه این روشهای درمانی باید منتقل شود.
حجت الاسلام شمشیری: دقیقاً. این هم یک مرحله است. مرحلهی سوم این است که یک برگه ای را پُر کنند آنچنانی که در یوگا هم است و آنها میآیند یک سوگندنامه ای را امضا میکنند که تخلّف نکنند و ترویج کنند این قضیه را. چون اگر کتمانش کنند بیماریشان برمی گردد، این یکی از روشهایشان است. مرحلهی بعد از لایهی محافظ این است آقای طاهری اینجا میآید چیزی، عذر میخواهم مرحلهی اینکه میآید و سوگند نامه ای را مکتوب میکنند این است که لایهی محافظی به آنها واگذار میشود. لایه محافظ چیست؟ این هم از اصطلاحات خاص آنها است. طاهری خُب اجمال و ابهام گویی دارد همیشه. نه این وجود خارجی ندارد میخواهد یک جوری به هرحال چیزی که ساخته و جعل کرده را از آن طفره برود. در تعریف لایهی محافظ میگوید که از جنس آگاهی است، مثل اثر انگشت است. برای هر کسی فرق دارد. خب حالا از اینها بگذریم کار آن چیست آقای طاهری لایهی محافظ؟ لایهی محافظ، حفظ میکند در مقابل موجودات غیرارگانیک که حلقه ایها ارادت ویژه ای به این موجودات دارند که همان اجنّه و ارواح هستند. و در مقابل تشعشعات منفی و تداخل شعور معیوب سلولی حفظ میکند. این سه کار را دارد. لایه محافظی که معلوم نیست اصلاً چه چیزی است. آیا اکتسابی است؟ خیر. آقای طاهری در اثر آن حالاتی که در سال ۵۷ داشته، واگذار میکند. اشتراکش را گرفته، ایشان دیگر واگذار میکند به همه. این هم مرحلهی تفویض لایهی محافظ، آخرین مرحله این است میآیند و خدمت شما عارضم درمانگری را تفویض میکنند. یعنی درمانگری هم تلاش و کوشش و اکتساب و اینها نمیخواهد فقط یک تسلیم و یک امضا پای آن لایه محافظ…
حجت الاسلام مظاهری سیف: برو دیگر بقیه را شفا بده.
حجت الاسلام شمشیری: بله. در صفحهی ۱۰۱ انسان از منظری دیگر ایشان میگوید بعد از اینکه لایهی محافظ را و درمانگری را به آنها تفویض کردیم. اعلام میکنند یک ساعتی ما برایشان میفرستیم. دیگر مهم هم نیست یادشان برود، نشسته باشند، ساکن باشند، غیرساکن باشند، در حال حرکت باشند، فراموش کنند یا نه. درمان گری را به آنها تفویض کردیم، آنجا دیگر درمانگری را با تمام جزئیاتش از راه دور و نزدیک تجربه میکنند. و در این جور فرآیندی که علم در آن نیست، تلاش و کوشش در آن نیست، تماماً تفویضی است به خاطر یک تسلیم آقای طاهری اینها را درمانگر میکند.
حجت الاسلام مظاهری سیف: خب، من اگر بخواهم فرمایشات شما را یک مقدار خلاصه کنم و اهم مواردش را بگویم، اینطور میشود که در عرفان حلقه در واقع یک کسی ادّعا میکند آمده به یک جایی به نام شعور کیهانی وصل شده که وقتی از او توضیح هم بخواهند توضیح نمیدهد. میگوید نمیشود که گفت اگر میخواهید بیایید من وصلتان کنم تا تجربهاش بکنید. جالب است که من در یک ملاقاتی که سالها قبل با طاهری داشتم، گفتم یک توضیح ندادید شما این شعور کیهانی چیست؟ بعد می گویید تسلیم شوید تا من وصلتان کنم. خُب یک توضیحی بدهید. بالاخره چشم بسته نمیشود که آدم پیش برود. ایشان گفت نه این قابل وصف نیست و فقط تجربی است و عرفانی است جنسش و هر کس که تسلیم بشود و وصلش بکنیم، او میتواند بچشد و درک کند که این چیست. حالا یک همچین پدیده ای محورِ فرادرمانی است. اوست که میآید بیمار را اسکن میکند، عضو بیمار را شناسایی میکند و فرآیندِ درمان و برون ریزی و همهی اینها را بر رویش اجرا میکند. و لذا فرادرمانگر ممکن است اصلاً نداند که این بیماریاش چیست. یعنی یک نفر بیاید و بگوید شما برای مثلاً فرزند من که در خانه بیمار است و خوابیده است، فرادرمانی کنید، اعلام کنید حلقه فرادرمانی را برایش. بعد آن فرد اصلاً نمیپرسد این پایش درد میکند، سرش درد میکند؟ هیچ. همهی این کارها را می گویند به عهدهی شبکه شعور کیهانی است. و این خب ابهام در ابهام در ابهام، جهل در جهل در جهل. واقعاً آخر هم نتیجهاش را باید ببینیم واقعاً چه نتایجی دارد. تا آنجایی که بنده مطلع هستم خیلی از افرادی که رفتند این اتصالها را گرفتند که درمان بشوند هنوز در برون ریزی ماندهاند. سالهاست که همان برون ریزی ادامه دارد و امیدوار هستند یک روزی تمام بشود و بیماریهایشان تخلیه بشود و کاملاً به قول خودشان درمان شوند. جناب آقای شفیعی شما حالا ضمن سلام علیکی که با بینندگان دارید بفرمایید که واقعاً این طب مکمّل است؟ این چیزی که اینها آمدهاند به اسم طب مکمل یا شاخه ای از طب مکمل معرفی کردند فرادرمانی را، واقعاً این را میشود طب مکمل حساب کرد یا نه؟ به لحاظ پزشکی و روانپزشکی این چه در واقع موضوعی است و قابل ارزیابی است یا نه؟
دکتر شفیعی: بله. سلام میکنم خدمت اساتید محترم و بینندگان آگاه شبکه جهانی ولایت. من صحبتهای استاد را که گوش میدادم یک نکته را به ذهنم رسید گفتم الان بگویم و حتماً دوست دارم اگر بینندگان حتماً این را اگر پای اینترنت هستند یک سِرچی بکنند، یک کتابی خیلی دسترسی به آن خیلی ساده است. بزنید چارچوب بین المللی طبقه بندی سلامت، ناتوانی و عملکرد؛ عملکرد، ناتوانی و سلامت. من فکر میکنم این آقای طاهری وقتی فرموده این استعارهی فیل را استفاده کرده علمش مال ۱۹۴۰ تا ۱۹۵۰ بوده یعنی باید سعی میکرده خودش را آپدیت بکند در این مسئله چون…
حجت الاسلام مظاهری سیف: اصطلاح چی را استفاده کرده؟
دکتر شفیعی: همین که علم پزشکی جزء نگر است و هنوز به کل یک انسان را نگاه نکرده است و ایشان این صحبتها مال سال ۱۹۴۰ بوده یعنی.
حجت الاسلام مظاهری سیف: نقلهای ۸۰ سال پیش علم پزشکی.
دکتر شفیعی: ایشان در کتاب، بله من خواننده وقتی این را میخوانم اگر اطلاع از علم روز نداشته باشم می گویم همین است در صورتی که اصلاً از سال ۱۹۵۰ و ۶۰ به بعد کل اینها تغییر کرد و علم ماهیتش این است که روز به روز پویاست، تغییر میکند این نیست که یک چیزی که ۸۰ سال پیش بوده، ۷۰ سال پیش بوده هنوز هم همان باشد.
حجت الاسلام مظاهری سیف: اصلاً مفهوم سلامت الان در سازمان جهانی بهداشت عوض شده ابعاد مختلف پیدا کرده.
دکتر شفیعی: دقیقاً، آفرین icf گرفته، این چیزی که من گفتم ترجمه icf میشود الان میآید میگوید که نه انسان فقط ما آسیب را نگاه نمیکنیم عملکرد فرد را در زندگیش نگاه میکنیم، واکنش خودش به این آسیب را نگاه میکنیم، واکنش محیط نسبت به این آسیب را نگاه میکنیم، اصلاً و این سال به سال هم دارد تغییر میکند مثلاً الان حالا بعد در بخشهای بعدی می گوییم چارچوبهایی که تشخیصی است که پزشکانِ محترم استفاده میکنند روانپزشکان و روانشناسان بالینی و مشاورهای محترم استفاده میکنند اینها سال به سال تغییر میکند یعنی این نیست که امسالی که من Dsm را استفاده میکنم الان ما Dsm5 را داریم icd 10 را داریم یعنی پزشک محترم دیگر nine استفاده نکن بیا ten را استفاده کن.
حجت الاسلام مظاهری سیف: تعریف بیماریها عوض شده، راههای درمان طبق اسناد تغییر کرده است.
دکتر شفیعی: دقیقاً یعنی من میخواهم این را واقعاً این دقیق خواندن مطالب و اینکه ببینید میگوید پزشکی جزءنگر است پزشکی یک آیتم را نگاه میکند اصلاً همچین چیزی نیست ما الان همچین چیزی را نداریم.
حجت الاسلام مظاهری سیف: الان همه دانشجویان رشته پزشکی واحدهای روانشناسی و روانپزشکی هم میخوانند.
دکتر شفیعی: دقیقاً اصلاً علم چند بُعدی شده در این زمینه.
حجت الاسلام مظاهری سیف: و حتّی در سالهای اخیر بحث سلامت معنوی یعنی دانشگاه علوم پزشکی با موضوعات معنوی هم آشنا میشوند.
دکتر شفیعی: کاملاً درسته دقیقاً. یعنی میخواستم در پرانتز عرض بکنم که واقعاً اینکه می گویند حالا ببخشید البته چون من کارشناس نیستم خیلی در این زمینه، استاد فرمودند لایهی محافظ از جنس آگاهی میدهد من بنظرم ایشان نظرش این است که شما اصلیترین هویت انسان که پرسشگری و کنجکاوی است را بگذار کنار یعنی خودت را خلع سلاح کن و بیا از من سؤال نپرس، کنجکاو نباش که ببینید نوشتهها و گفتههای من چیست. پس من اسمش را میگذارم باید یک لایهی محافظ از جنس غفلت بدهد، یعنی غافل شو و بیا.
حجت الاسلام مظاهری سیف: که تسلیم بشود و چشم بسته بیا دیگر.
دکتر شفیعی: چشم بسته بیا، تو چشمانت را ببند، دستت را بده به من، من هر کاری میکنم. خب این بنظر من توهین است اصلاً به شعور یک انسان به ماهیت وجودی انسان، حالا ببخشید انقدر مستقیم گفتم. حال برسیم سراغ سؤال خیلی خوبتان این که آیا فرادرمانی یک طب مکمل است؟ خُب البته من تخصص این مسئله را قطعاً ندارم، همکاران خیلی قوی تر وارد میشوند ولی خب میخواهم این را بگویم که فهمیدن این مسئله نیاز به تخصص آنچنانی هم ندارد با یک دو دو تا چهار تا و یک مقایسه ساده میفهمیم که اصلاً، اصلاً، اصلاً، فرادرمانی یک طب مکمل نیست. اصلاً نیست، یعنی اگر من جای آقای طاهری بودم و میخواستم یک اسم دیگر روی این بگذارم میگذاشتم به جای اینکه بگویم فرادرمانی یکی از انواع طب مکمّل است میگفتم که این فرادرمانی که استفاده میکنند اسمش را میگذاشتم درمان واره ی عرفانی. یعنی یک چیز جدیدی که اصلاً تو قاموس طب مکمل هم قرار نمیگیرد چون اصلاً با تعاریفش را خب در علم منطق هست که تعاریفش چیزای دیگر جور نمیآید. من سریع بروم سراغ اصل مطلب اینکه کلاً طب، درمان و هر چیز دیگری از تلاش یک سری انسان به منظور تغییر شرایط فعلی که دردآور است، خوب نیست، ناراحت کننده است و مناسب نیست، ایجاد میشود که این تلاش را میتواند یک کارشناس متخصص انجام بدهد برای یک فرد یا اینکه خود فرد آن تلاش را انجام بدهد. پس ماهیّت درمان جوهرهاش تلاش است یعنی باید آن تلاش به چشم بخورد یک تلاش انسانی در آن وجود داشته باشد. و اینکه اینها میتوانند شکلهای مختلف به خودش بگیرد مثلاً ما درمانها را میآییم می گوییم درمان دارویی، درمان توانبخشی، درمان دست ورزی، درمان به کمک انرژى، حالا منظورم از انرژی الکترومغناطیس است مثلاً شیمی درمانیها و چیزهای دیگری، حالا پرتو درمانی، بر اساس علوم نانو، سلولهای بنیادی، به کمک ابزار، تجهیزات، مثلاً بچه ایست دچار کم شنوایی است خب این میآید سمعک می زند یک تجهیز، یک ابزار به آن کمک میکند که مشکلش حل بشود و بیماریش حل بشود به میزان خیلی زیادی. خب و در نهایت ما چیزی را تحت عنوان طب مکمل داریم یعنی به غیر از این چارچوب در علوم رایج، علم اینها را تعریف میکند حالا یکی از چیزهایی که بود و برای ما چالش ایجاد میکند حالا همکارهای پزشک و همکارهای روانشناس این است که ما در این جنگل درمانهای مختلف که روز به روز هم دارد زیاد میشود خب کدام را انتخاب کنیم؟ بعد یک فعالیتی را مطرح کردند که چند دهه اخیر خیلی رایج شد دیوید ساکی پزشک کانادایی سال ۱۹۹۰ این را مطرح کرد و الان در کشور ما خیلی باب شده، تحت عنوان Evidence-based medicine یا پِرَکتیس یعنی فعالیت مبتنی بر شواهد. این که من متخصص حق ندارم هر چیزی که به ذهنم میرسد، هر دارویی که دوست داشتم به این بیمار یا این مراجعه کننده تجویز کنم. اول باید بروم ببینم که آیا برای این دارو شاهدِ معتبری وجود دارد یا نه؟ که مثلاً در کار ما مقاله است. مثلاً میروم یک مقاله ۲۰۱۵ میخوانم، یک مقاله ۱۳۹۳ میخوانم، در آن نوشته که این روی ۵۰ نفر تجویز شده و تأثیر گذاشته. پس من اول حق ندارم هر چیزی را انتخاب بکنم. باید چه چیزی را کار بکنم برای درمان؟ که یک شاهدی در آن وجود داشته باشد. دوم این که من سالها آموزش دیده باشم و تجربه به دست آورده باشم در اجرای آن. ممکن است فلان روش جراحی باشد، خیلی هم معتبر و جدید هم باشد ولی من پزشک هنوز تجربه ای در اجرا کردن آن ندارم پس رکن دوم و مرحله دوم که درمان را انتخاب میکنیم، بعد از اینکه مطمئن شدیم حتماً مدرک علمی برای آن وجود دارد، آیا من صلاحیت اجرای آن را دارم یا ندارم؟ به پشتوانهی تجربیات و همهی چیزهای دیگر. اینهایی که خدمت شما عرض میکنم برای طب مکمل هم هست این مورد. و مورد سومی که اصلاً فردی که میخواهد این رویش انجام بشود علاقمند به دریافت این است یا خیر؟ به این می گویند ترجیح مراجع و بیمار هم امروزه مهم است. مثلاً پزشک، فلان دارو هست دو تا دارو است که اثر یکسان دارد پزشک میداند که خوب است اینها. میگوییم مراجح است بیمار است که انتخاب میکند که از بین آن دو نوع کدام را بیشتر دوست دارد.
حجت الاسلام مظاهری سیف: قرص را میخواهد یا شربت را؟
دکتر شفیعی: مثل اینکه ما الان میرویم پزشک پنی سیلین میخواهد میگوید که آمپول دوست داری یا، یعنی حق انتخاب میگذارد، ترجیح مراجع است. میخواهم بگویم هویت همه اینها در آن انتخاب و مسئولیت وجود دارد. پزشک یک فرآیند تصمیم گیری و حلّ مسئله را طی میکند، مراجع هم یک فرآیند پذیرش و انتخاب آگاهانه را دارد که این را من الان استفاده بکنم یا نکنم؟
حجت الاسلام شمشیری: عذر میخواهم، عرفان حلقه شبکهی شعور فقط برای همه بیماریها تصمیم میگیرد.
حجت الاسلام مظاهری سیف: برای همه تصمیم میگیرند حتی برای درمانگر.
دکتر شفیعی: دقیقاً دقیقاً. حتی اصلاً ما وارد میشویم در اینجا، میخواهم بگویم ماهیت طب مکمّل این است که انسانی است. در آن تصمیم گیری مهم است، و طب مکمل هم مثل تمام علوم دیگر حالت پویا دارد. مثلاً الان شما طب مکمل را بررسی کنید، مثلاً امسال با دو سال پیش فرق داشته. چون تحقیقات زیادی انجام شده است، یافتههای جدیدی به دست آمده و پویا است. حالا اگر اجازه بدهید در قسمت آخر من بیایم و یک به یک متناظر مقایسه بکنم این دو تا را با هم. گفتیم که در طب مکمل حالا تعریفش این است، حالا یک تعریفی از آن ارائه بدهیم. یکی از انواع راهکارهای درمانی است بالطبع، علم هم قبولش دارد ولی نسبت به راهکارهای دیگر شواهد کمتری برایش وجود دارد و خب در تاریخ هم دیدیم همیشه غلوهای زیادی برای آن شده است. یک دسته هستند که اصلاً آن را قبول ندارند و یک دسته فوق العاده میپرستند.
حجت الاسلام مظاهری سیف: یعنی به طور قطع نمیتوان گفت اثربخش است.
دکتر شفیعی: دقیقاً دقیقاً. مثلاً آن میزان تحقیقی که روی دارو انجام شده هنوز روی داروهای گیاهی انجام نشده ولی خب در چند سال اخیر مخصوصاً در کشور ما دارد گسترش پیدا میکند به عنوان یک شاخهی علمی هم مطرح میشود. خب حالا بیاییم این را مقایسه کنیم با عرفان واره ی حلقه و فرادرمانی که ادّعا میکند این کار را انجام میدهد.
یک: در طب و درمان ما گفتیم که انسان دخیل است. همان طور که استاد فرمودند در فرادرمانی…
حجت الاسلام شمشیری: انسان هیچ کاره است.
دکتر شفیعی: انسان هیچ کاره است اصلاً، حالا بعد در آیتم دومش در شرایطش قید میکنند که درمان گر نباید این تغییرات را منتسب به خودش، فرادرمانگر نباید منتسب به خودش بداند.
حجت الاسلام مظاهری سیف: منتسب به شعور کیهانی است.
دکتر شفیعی: در صورتی که در طب ما می گویم در این مسئول باید باشی مثل اینکه من یک دارو یا حالا همکارانمان یک دارو را تجویز میکند. ما در بحثهای پزشکی اگر خطا بکند، مسئول خطایش است، باید پاسخگو باشد، یعنی خیلی تفاوت وجود دارد. و در مصادیق اصلاً به نظر من جزء، هر چی فکر کنیم جزء هیچ کدام از مصادیقِ طب مکمل هم نمیشود قرارش داد این را. چون اصلاً مولفهها و شاخصهای طب مکمل را ندارد. مورد بعدی این است که خب پویا است ولی خب شما در فرادرمانی، طاهری عرض میکند و میگوید که هیچ کس حق دخل و تصرف در این ندارد.
حجت الاسلام شمشیری: و گرنه بدعت گذار است و متقلب است.
دکتر شفیعی: بدعت گذار است، حتّی خودش یک سری ویروسها را شاملش میشود خودش مریض میشود اگر این کار را بکند و از این قبیل مسائل.
حجت الاسلام شمشیری: و منتظر عواقب آسمانی هم باید باشد اگرکسی این کار را بکند.
حجت الاسلام مظاهری سیف: یعنی گیر میافتد طرف وقتی که میآید سراغ این طب. نه راه پس دارد نه راه پیش، نمیتواند بگذارد برود…
دکتر شفیعی: دقیقاً. ببینید اصلاً ماهیت علوم تجربی، پزشکی، روانشناسی همه ماهیتِ علوم تجربی دارند. یعنی در یک پروسهی آزمایش و خطا قرار میگیرند. خب این اصلاً درمان دیگر اسمش را نمیشود گذاشت چون ماهیت تجربی ندارد، ماهیت پویا ندارد، پس حتماً این فرادرمانی سؤال من این است که به عنوان آینده ایشان، مثلاً ۵۰ سال دیگر همینها هستند؟ یا ۵۰ سال دیگر هم قابل تغییر است؟ خب اگر بخواهیم مبنای علم را قرار بدهیم باید این را داشته باشیم. و در نهایت خلاصهی کلام اینکه مشخصههای زیادی دارند مثلاً ما همین مهسا دختر ۲۸ ساله ای که واقعاً آدم تأسف میخورد وقتی میبیند، خب فلجی دارد حالا در اثر چه به وجود آمده؟ در اثر همین غفلتی که فرادرمانی به او داده است.
حجت الاسلام شمشیری: اتصالاتی در روز ۱۶ بار.
دکتر شفیعی: دقیقاً، حالا اینها را بررسی میکنیم. خب سَر چیست؟ سَر این که مسئولیتی را نمیپذیرد. حال کی میآید الان جوابگوی این فرد است؟ ولی خب وقتی ما طب را مطرح میکنیم، طب پاسخگوی این مسئله است. طب زیر سؤال میرود به خاطر همین مصادیق ولی خب فرادرمانی را کی برد زیر سؤال؟ چه اتفاقی برایش افتاد؟ چون جزء اصلاً شاخهی علمی مطرح نمیشود و در نهایت اینکه من نتیجه گیری بکنم اینکه آقای طاهری به نظر من بیشتر در واژه سازی خیلی خلّاقیت دارد. یعنی اینکه وقتی آدم کتابها را، منابع را میخواند یک لحظه تعجب میکند این همه واژه چطوری کنار هم قرار گرفته و بیشتر شبیه یک رمان است به نظر من. یک رمانی که یک قصه است، یه داستان است که داستان تخیّلی است که آدم میخواند و میتواند لذتش را ببرد. صرف اینکه یک داستان است و میخواهد وقت اوقات فراغتش را پُر کند و یک زنگ تفریحی برایش بشود و اِلّا اینکه حالا اینقدر ادّعای بزرگ پشت آن وجود داشته باشد از لحاظ، یعنی به جرئت این را می گویم با دانش کم خودم. حالا شما لطف دارید من را دکتر خطاب میکنید در اینجا. با دانش کم خودم در صورتی که ما اصلاً خودمان لیاقت این را، اصلاً نداریم این را، ولی چیزی که است این است که کسی دانش کم هم داشته باشد، یک کم مبانی علمی را داشته باشد، روش تحقیق را بداند با اصول، من می گویم حداقل دیپلم هم داشته باشد میتواند به راحتی این مسئله را زیر سؤال ببرد. حال اگر موردی است ممنون میشوم.
حجت السلام مظاهری سیف: نه، دیگر فرصت هم رو به پایان است. من یک نکتهی فقط در رابطه با همین طبهای مکمل عرض کنم که طبهای مکمل بنا نیست مستقل باشند و مستقل به کار گرفته بشوند یعنی در کنار روش درمان دارویی، کسی که در بیمارستان بستری است، کنارش مثلاً خانواده درمانی هم میشود.
دکتر شفیعی: یا داروی گیاهی هم مصرف میشود (غذا هم میشود). روی مزاج هم دقت بشود، یعنی یک جنبهی پیشگیرانه است. به نظر من، ولی خب طب کار شده ای است.
حجت الاسلام مظاهری سیف: و همان طوری که از اسم آن پیداست مکمل است.
دکتر شفیعی: دقیقاً.
حجت الاسلام مظاهری سیف: یعنی کمک میکند به اثر بخشی همان روش درمانی رایجی که.
حجت الاسلام شمشیری: متداول.
حجت الاسلام مظاهری سیف: به کار گرفته میشود در مراکز ارائهی خدمات درمانی و سلامت، ولی طبق گفتهی شما، آقای در واقع محمد علی طاهری پایه گذار این عرفان حلقه مدعی است که شمایی که از هیچ روشی به نتیجه نرسیدهاید بیایید ما درمان میکنیم و حتّی مدّعیاند که بیماریهای لاعلاجی که هنوز علّتش هم درست شناخته نشده، تا بخواهد راه درمان آن طراحی بشود مثل سرطان، ام اس.
حجت الاسلام شمشیری: قطع عضو حتّی. (با خنده)
حجت الاسلام مظاهری سیف: بله حتی قطع عضو را اینها معتقدند که با اتّصال دادن عضو قطع شده رشد میکند. مثلاً بنده خدایی بود در همین شهر اصفهان، ما مطلع شدیم که انگشتش زیر دستگاه قطع شده، به او اتّصال دادند که انگشت او رشد کند و کامل بشود. خلاصه وقتی یک نفر شروع میکند حرف بی ضابطه زدن، دیگر کسانی که در دامنهی افکار بی ضابطه و غیر علمی او رشد میکنند آنها هم حرفهای بی ضابطه تر از او خواهند زد.یعنی ممکن است الان آقای طاهری بیاید بگوید من که نگفتم انگشت کسی رشد میکند با اتّصال، ولی خب دیگران گفتهاند، شما گفتهاید ام اس را درمان میکنی. این هم میگوید من انگشت را رشد میدهم، یکی دیگر هم ممکن است بیاید بگوید من مرده را زنده میکنم. همان طور که حرفهای شما نه قابل رد است و نه قابل اثبات است، حرفهای آنها هم همینطور است اصلاً چیزی نیست که شما بخواهید روی آن بحث کنید. در نهایت کسی هم که اثر نپذیرد می گویید ایمان به شبکهی شعور کیهانی نداشتی.
دکتر شفیعی: تسلیم نبودی.
حجت الاسلام شمشیری: کتمان کردی.
حجت الاسلام مظاهری سیف: آره حالا انواع این برچسبهایی که به افرادی که معمولاً نتیجه نمیگیرند، میزنند، این هم وجود دارد. لذا افرادی که میآیند در این جریان حتّی اگر نتیجه هم نگیرند، بخاطر حفظ آبرویشان، بخاطر دوری جُستن از این برچسبهای…
دکتر شفیعی: و ترسهایی که وجود دارد.
حجت الاسلام مظاهری سیف: و همان ترسهایی که عقابت آسمانی و اینها می گویند کسی که اگر این روش را رها بکند و بی حرمتی بکند به شبکه شعور کیهانی، خلاصه بلاهایی سر او میآید. دیگر ادامه میدهند دیگر، تنها راه این است که امید داشته باشند بعد از ۱۲-۱۰ سال شاید بالاخره یک روزی فرا برسد، آن روزی که قرار بود درمان بشوند. بسیار خوب. من تشکر میکنم از زحمتی که کشیدید.
حجت الاسلام شمشیری: خواهش میکنم.
دکتر شفیعی: خواهش میکنم.
حجت الاسلام مظاهری سیف: و توضیحاتی که فرمودید. خلاصهی بحث ما امروز در دو جمله قابل عرضه است. یکی اینکه روش فرادرمانی در عرفان حلقه یک روش مبهم و بی ضابطه است و دو اینکه هیچ شواهد و در واقع مقالات مویدی ندارد که تأیید کند این روش را و به قول معروف که در متدولوژی علوم پزشکی مطرح میشود Evidence based نیست یعنی شواهدی تاکنون برای تأیید آن ارائه نشده. بله عدّه ای از طرفداران حلقه آمدهاند مقالاتی نوشتهاند، ولی خب اینها طرفدار و ذی نفع بودند، پیشنهاداتی که در طول این چند سال گذشته به مروّجان عرفان حلقه داده شده، قبل از اینکه آقای طاهری بروند زندان به دلیل جرائم و اتهاماتشان، به خود ایشان پیشنهاد داده شد که گروه مشترکی تشکیل بشود از در واقع منتقدان و موافقان عرفان حلقه، یک تیم پزشکی بیایند با هم دیگر این روش را ارزیابی بکنند، تاکنون این روش را اجابت نکردهاند. و ما باز هم از طریق این رسانه اطلاع میدهیم، ما آمادگی داریم انجمن نجات از حلقه این آمادگی را دارد که حالا پلهای ارتباطی هم سایت است، کانال است، به شکلهای مختلف امکان ارتباط با این مجموعه وجود دارد. اعلام میکنیم که ما آمادگی داریم. کمیتهی مشترک پزشکی شکل بگیرد و با هم روی این روش کار کنیم. واقعاً اگر شواهدی وجود دارد این اعلام بشود. حالا یک موقعی میگفتند در ایران اجازهی فعّالیت به ما نمیدهند. سالهاست اینها بعضیهایشان رفتهاند خارج از کشور و آنجا هم ظاهراً کسی به فعّالیتهای اینها اعتنا نکرده به خاطر همین ابهامات علمی و غیر منطقی و نا روشمند بودن ادّعاها. خیلی متشکرم از اینکه با ما همراه بودید در قسمتهای دیگر این مجموعه هم با ما باشید ان شاءالله بحثها به نقاط خیلی جالبتری هم خواهد رسید. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.