متن پیاده شدهی قسمت پنجم برنامهی ناگفته های ادیان
آقای پیشاهنگ: به نام خدا عرض سلام دارم خدمت شما بینندگان عزیز شبکهی جهانی ولایت. بیننده ی قسمت دیگری از برنامه ی ناگفته های ادیان هستید. در این مجموعه از برنامه ما در قسمت های قبل به بررسی عرفان حلقه و آموزههای آن پرداختیم اگر خاطرتان باشد در قسمت های قبل در باب عرفان حلقه به بررسی این آموزهها و تضادّی که آموزههای این عرفان با آموزههای دینی به ویژه آموزههای دینِ مبین اسلام دارد خدمتتان مطالبی ارائه شد. آخرین مطلبی هم که خدمت شما گفتیم بحث «ذکر» بود. بحث نفی ذکر و در نتیجه ی آن نفی آیات قرآن، اذکار قدسی از زندگی که دستور این عرفان یا شبه عرفان بود. در این قسمت می خواهیم ادامه بدهیم بحث خودمان را در بررسی آموزه های عرفان حلقه و تفاوت ها یا تناقض هایی که با آموزه های دینی دارد. همچنان در خدمت استاد ارجمند حضرت حجت الاسلام و المسلمین شمشیری، مدیر انجمن نجات از حلقه هستیم. خوش آمدید آقای شمشیری در خدمیتم.
حجت الاسلام شمشیری: متشکرم. بسم الله الرّحمن الرّحیم. خدمت حضرتعالی و بینندگان عزیز شبکهی جهانی ولایت، برنامهی ناگفته های ادیان عرض سلام دارم در خدمت شما هستم.
آقای پیشاهنگ: موید باشید. جناب آقای شمشیری این آموزه های عرفان حلقه که ادّعایش هم هست که ما یک عرفان اسلامی هستیم و برآمده ی از اسلام هستیم، یا اسلام حقیقی هستیم، این تناقضاتش با خود اسلام ظاهراً حدّ یَقِف ندارد این دفعه چه برای ما تحفه آورده اید.
حجت الاسلام شمشیری: زنده باشید. ما در جلسه ی گذشته پیرامون ذکر سخن گفتیم بحث جذّابی هم شد. به اینجا رسیدیم آقای پیشاهنگ عزیز که آنها میگفتند ذکر را از روی این تابلوهایی که بر روی دیوار است جمع کنید، این انگشترهایی که ذکر بر روی آنها حکّاکی شده است را از محیط زندگیتان بیرون کنید. اما اگر این تصویر را بینندگان عزیز ببینند یک چیزی دارند آنها به نام پایان نامه های عرفانی. یعنی ما عرفان مدرکی-گواهینامه ای ندیده بودیم که حالا داریم می بینیم. آنها در یک سری ترمها به اَتباعشان پایان نامه هایی را مثل این پایان نامه که میبینید می دهند و آنها در واقع سوگندنامه هم که می بینیم در تصویر خطاب میکنند به آن که بایستی امضا بزنند، یک قطعه عکس و قَسم بخورند که مطابقِ آموزههای این فرقه حرکت کنند. این را در جلسات بعد به آن بیشتر خواهیم پرداخت. یک نمونهی دیگر از این سوگند نامه ها را می بینید این مرتبط با ترمهای بعد آنها است. آن اولی را که نشان دادیم آن مرتبط با ترم یک است، این [دوره] مربی گریشان است در واقع.
که یک نمادی هم دارد. خُب چه چیزی را میخواهیم بررسی بکنیم؟ آیات قرآن با آن عظمت شان نبایستی قاب بشوند روی دیوار، مثل چشمی میمانند که از کاسه سر جدا شده است به گفته ی بنیان گذار این فرقه و العیاذبالله خیلی زشت است. عینِ کلام ایشان [بنیان گذار این فرقه] بود. اما با این پایان نامه ها دستور می دهند در پایان ترم یک و دو در دورههایشان آمده است که ارتباط بگیرند. اگر بینندگان عزیز به خاطر شان باشد ما در برنامههای قبل این را بررسی کردیم که [در] عرفان آنها ابزاری در کار نبود. ذکر یک ابزار بود هر آنچه که ابزار باشد و روی پله ی عقل باشد نفی میشود. اینجا باز این تناقض وجود دارد به جز اینکه یک برگهی مقوا چه خاصیتی دارد که با آن ارتباط می گیرند [که] حالا خواهیم گفت در این ارتباط چه چیزهای عجیب و غریبی می بینند.
آقای پیشاهنگ: من برای اینکه دقیقتر متوجه بشوم یعنی آنها ادّعا کرده اند که وقتی این پایاننامه یا این مدرک را ما به شما میدهیم از این مدرک، شما به عنوان ابزار برای ارتباط استفاده بکنید؟
حجت الاسلام شمشیری: ارتباط استفاده بکنید.
آقای پیشاهنگ: یعنی در واقع این مدرک وسیلهی ارتباطی آنها است.
حجت الاسلام شمشیری: یک ابزار است.
آقای پیشاهنگ: یک ابزار ارتباطی هم هست.
حجت الاسلام شمشیری: دقیقا.
آقای پیشاهنگ: و اگر کسی این مدرک را نگرفته باشد نمیتواند آن ارتباط با شعور کیهانی را داشته باشد.
حجت الاسلام شمشیری: خیر. ایشان گفته اند [بنیانگذار این فرقه] که از راه کتاب یا دیدنِ دورهها نمیشود عارف شد حتماً بایستی بیایید تسلیم بشوید، پول پرداخت بکنید. در مورد شهریه هم گفته اند الزامیست.
آقای پیشاهنگ: شهریه ندهید ارتباط عمل نمی کند.
حجت الاسلام شمشیری: بله و ۳۰۰ هزار تومان مثلاً اینها پرداخت میکنند و الان هم حتّی در فضای مجازی یا به صورت زیرزمینی این پول ها وجود دارد. حتّی شمارهی کارت در کانال هایشان وجود دارد.
آقای پیشاهنگ: خُب این برای ارتباط با شعور کیهانی پول زیادی نیست. (با خنده)
حجت الاسلام شمشیری: بله و فرقه سازی و اینها. اگر در این تصویر مشاهده بفرمایید ایشان در دوره ی یکم این صفحات آخر دوره آنها است. چیزی دارند به نام اهداء پایان نامه و بعد با پایان نامه چند تا آزمایش را انجام بدهند. مثلاً روی بدنشان قرار بدهند، تست بکنند و بعد باز در صفحه بعد هم داریم
آقای پیشاهنگ: که ببینند این پایاننامه کار می کند یا نه.
حجت الاسلام شمشیری: بله دقیقاً.
آقای پیشاهنگ: عجب.
حجت الاسلام شمشیری: اینجا ما در این صفحات هم می توانیم بهتر نشان بدهیم. اینجا اشاره میکنند که تشعشعاتی دارد این پایاننامه. نور را باید کم بکنند، روی دیوار اتاق می زنند این را و یک تشعشعاتی از آن می بینند و باز می شود بهتر هم اشاره کرد. وقتی به پایان نامه ها نگاه می کنند می بینند که در این عکسی که پایان نامه دارد یا امضایی که پایان نامه دارد چند نفر دیده می شوند. به این منحصر نمیشود میگویند که تا دوران جنینی را هم می شود دید. هالههایی از این پایان نامه ها می بینند، تغییر چهرهها را [می بینند].
یعنی از دورهی جنینی خودشان را تا آخر عمر خودشان را از یک پایان نامه میبینند. خُب دارد توهّم را القا می کند این فرد به اتباع خودش.
آقای پیشاهنگ: فرض کنیم شاید توهّم هم نیست مثلاً عرض می کنیم که این بحث ما این است که اثبات تان چیست؟
حجت الاسلام شمشیری: هیچ اثباتی ندارند.
آقای پیشاهنگ: به هر حال به لحاظ عقلی که باید اثبات بشود. اگر بحثِ در واقع اثباتِ غیر عقلی میخواهید داشته باشید خُب شما چه توقعی داشتید که مثلاً در واقع آن آیات قرآنی که روی دیوار زده میشود یا مثلاً اذکار مقدّسی که روی انگشتر ها و تابلوها نقش بسته اینجا چرا به دنبال یک اثباتی بودید و چرا به دنبال رد آن اصلا بودید. اگر به نوعی میتواند این پایان نامه که همه ی، سوالم این است که آیا همه ی عرفان حلقه در همین پایاننامه است؟ کما اینکه وقتی می گوییم آیات قرآن، میگویند اگر همه ی قرآن باشد که اشکال ندارد ولی خُب آن چشمی که از کاسه سر در بیاید آیا همه ی عرفان حلقه در پایان نامه ی یک نفر گنجانده شده؟ یا اینکه در واقع این هم نهایتا یک بخشی از این مسیر عرفانی شما است؟ شما به آن استناد می کنید به عنوان ابزار، و از آن به عنوان وسیلهی ارتباطی استفاده می کنید. بعد این چطور ارتباطی است و آیا در این ارتباط در واقع اشیاء غیرارگانیک وارد عرصه نمیشوند، صحنه نمی شوند؟
حجت الاسلام شمشیری: خُب همه ی اینها سوال است در درجهی اول اینکه تناقض وجود داشت، شما گفتید از چیزی به عنوان ابزار، حتّی ذکر که شریف است استفاده نمیکنید، کلمه ی هیچگونه ابزار را به کار برده بودند؛ اما ما میبینیم اینجا دستور میدهند که با پایان نامه ها ارتباط برقرار بکنند و بعد خیلی جالب است هیچ ضابطه ای وجود ندارد. خُب آیا چیزی غیر از توهّم است که من به عکس پایان نامه ی خودم نگاه کنم و در آن چهرههای متفاوتی را ببینم. اینجا باز اشاره می کنند در آرم و امضای این پایاننامهها هم حتّی تغییراتی را میبینند و مشاهده میکنند در واقع است. پس یکی تناقض وجود داشت، هیچ ضابطه ای بر این مسئله وجود ندارد و حتّی تا دورهی جنینی خودشان را از یک برگهی مقوا می بینند. حتّی خودِ عرفان حلقهایها هم نسبت به این مسئله در کلاس هایشان اعتراض داشته اند. یک آقایی اشاره می کند، فایل صوتی این وجود دارد در [سایت] انجمن نجات از حلقه آنجا دوستان [می توانند ببینند]. اگر ما خیلی مستندات را نشان نمی دهیم، آنجا می توانند دنبال بفرمایند. آنجا اشاره می کند که به بنیان گذار این فرقه یک آقایی من نمی خواهم این برایم تُوتِم شود، به شکل بُت در بیاید و بنیان گذار این فرقه شروع می کنند یک سری توضیحات و توجیهات را در واقع آن جا مطرح می کنند، حتّی خود اعضای فرقه ی عرفان حلقه هم این برایشان سوال است که آیه ی قرآن با آن عظمت و شرافتش چرا نمی تواند ارتباط برقرار کند اما به جای آن یک پایان نامه ی مقوّایی که عکس خود ما روی آن است چه خاصیّتی دارد که تا دورهی جنینی ما را نشان می دهد.
آقای پیشاهنگ: بعد چه امر قدسی یا عرفانی در این پایان نامه هم هست حالا اگر مثلا این پایان نامه مثلا مرام نامه ی عرفان حلقه بود می گفتیم خُب دارد استناد می کند می گوید این مرام نامه شان است یا کتابی است که ادعایش را دارد یا مثلا جزوات آموزشی شان اگر این حرف را می زنند باز بحثی است. پایان نامه واقعا خُب خیلی غیر منطقی به نظر می آید.
حجت الاسلام شمشیری: پایان نامه در کنار چند امر دیگر جزء الزامات این فرقه است. یعنی اگر کسی الزاماتی مثل پایان نامه و اینها را مراعات نکند در واقع به عرفان نمی رسد. عجب یک برگهی مقوا چه لزومی دارد و یک سوگند نامه؟ سراسر به این می رسیم که یک عرفان مادیست و یک عرفانیست که پول پشت این است و عرفانیست که دیانت را می فروشند آن هم به بهای اندکی متاسفانه.
آقای پیشاهنگ: در مسیحیت که در واقع عافیت فروشی می کردند یا بهشت فروشی می کردند اینجا هم آن
حجت الاسلام شمشیری: در عرفان حلقه همچنین است بله. خُب ما می خواهیم یک بحثی را آغاز کنیم در ادامهی انحرافات، ذکر گسترده تر از این است اما چاره ای نیست ما بایستی از آن رد بشویم. ولی به اندازهی کافی فکر می کنم انحرافاتش هم مطرح شد.
آقای پیشاهنگ: بله. من حالا خوب است که اگر فرصت بشود حالا یک بار دیگر هم بعدا برگردیم روی این موضوع و یک سوالی که ما هفته ی پیش هم مطرح شد و یکی از بینندگان هم اتفاقا به آن پرداخت و جواب داد بحث این بود که چرا آنها اصرار دارند تحت عنوانِ نفی ذکر، آیات قرآن را حذف بکنند و دیگر حالا با اذکار دیگری که در خود عرفان حلقه است یا آثار دیگری مثل همین پایان نامه ها و گواهی نامه ها و گواهی نامه ی مربی گری و اینها، اینها را مانع نمی دانند، مانع ارتباط نمی دانند، موجب اختلال در، در واقع مسیر اتّصال نمی دانند اما آیات قرآن را مشکل می دانند یا اذکار قدسیِ دینِ مبین اسلام را اینها مشکل می دانند و به آنها در واقع اتّهام اخلال گری می زنند یا جذب در واقع آن موجودات غیرارگانیک. این سوال همچنان هست، هفته ی پیش یکی از بینندگان جواب داد که حالا ما یک فایلی هم این هفته داریم ان شالله در میان برنامه به آن برگردیم ان شالله. آری در همین موضوع. بینندگان در این فاصلهای که بحث جدید را شما ان شالله مطرح می کنید به این موضوع فکر بکنند تا ما به آن میان برنامه هم برسیم ان شالله.
حجت الاسلام شمشیری: بله. خیلی هم عالی می شود. در واقع ما این سوال را مطرح کردیم که چه عواملی در عرفان حلقه کاراییشان به این است که ذکر نبایستی باشد تا آنها قدرت داشته باشند.
آقای پیشاهنگ: و منظور از ذکر هم آیات قرآن است.
حجت الاسلام شمشیری: دقیقا. ذکر اسلامی. خُب ما می خواهیم دو اعتقاد وهابی عرفان حلقه را امروز مطرح کنیم که پیرامون این سخن می گویند که نبایستی به زیارت قبور بروید و نبایستی در مرگ دیگران غم و اندوه داشته باشید. اگر غم و اندوه داشته باشید اعتراض به خداست.
این دو انحراف ریشهاش بر می گردد به این تصویری که مشاهده می فرمایید: «قانون صلیب». در قانون صلیب شبکهی شعور کیهانی دو بُعد مثبت و منفی دارد. لشکریان مثبت خداوند، آرامش و نشاط و امید و اینها هستند، نه دین.
لشکریان منفی آنها، غم و اندوه و اینها است. فرد نبایستی به فاز منفی برود در یک کلام. چه اموری فرد را به فاز منفی می برند؟ زیارت قبور. حالا می توانیم در اسناد بعد باز این را بررسی کنیم. این هم یک تقریر دیگر و تصویر دیگری از قانون صلیب.
آقای پیشاهنگ: جالب است این در واقع تصویری که بینندگان عزیز دارند می بینند در اغلب در واقع جریانهای شبه دینی یا شبه عرفانیِ انحرافی وجود دارد. شما در اسلام به وهابیت نگاه کنید. وهابیت همین شعار را می دهد و می گوید شما باید صرفا از دین شادیش را بگیرید، امیدش را بگیرید، توحید را بگیرید به یک نفر فقط شما می توانید در واقع اتّصال داشته باشید. دیگران هم در این مسیر نفی می شوند، قابلیتهایی که می توانند ایجاد بکنند.
در مثلا مسیحیت هم که می روید جریانهای تبشیری امروز یا وهابیتِ مسیحی. در هر دینی بالاخره، منظور حالا دین های ابراهیمی. آن جایی که دیگر نقطه اوج انحراف آنها می شود، به همین دیدگاه می رسند و آنجا هم ادّعا می کنند که دین فقط شادی است، فقط خوشی است، فقط موسیقی است، فقط رقص است و از همین فقط شما می توانید به خدا به رسید و آنجا هم هیچ واسطهی دیگری هم نیاز نیست داشته باشید، نه که نیاز نیست، نباید داشته باشید. کسی نمی تواند رابطِ اتّصال باشد یا کمک بکند حتّی و مستقیم هر کسی برای خودش به آن خدای خودش به عیسی مسیح متّصل بشه و فقط هم از مسیر شادی، فقط هم از این مسیر.
حجت الاسلام شمشیری: بله یک دین حداقلی.
آقای پیشاهنگ: در حالی که نگاه می کنید بقیه مسیحیت این اعتقاد را ندارند. کاتولیک ها. ارتدوکس ها در این دیدگاه نیستند.همه جا ظاهرا وقتی یک جریان انحرافی شکل می گیرد، می آید و آن ریشههای مُعین دین را به این تعبیر که آن ابزار کمکی دین را که کمک می کند انسان خلوص نفس پیدا کند و نزدیک بشود به خدا. در واقع بر اساس آن جملهای که در دعای سیفی صغیر است که راههای وصل و وصال نزدیک بشود. «اللهم سَهِّلْ لِی» راههای وصال را برای ما نزدیک بکنند. این در ادیان انحرافی همه جا در واقع
حجت الاسلام شمشیری: زیر سوال می رود.
آقای پیشاهنگ: زیر سوال می رود، تخظئه می شود و سعی می شود که آن را از دیندار بگیرند.
حجت الاسلام شمشیری: دقیقا.
آقای پیشاهنگ: وقتی آن را گرفتند دیگر فرد راحت به دین نمی رسد، آن وقت مجبور است که به نوعی در راه اینها گام بردارد تا آن خلا دینی و یا آن خلا معنوی همیشه باقی می ماند و آن وقت مجبور می شود آن ۳۰۰ هزار تومان را بدهیم که شاید با این گواهینامه آن خلا معنوی که اینها از شما گرفته بودند به نوعی جبران بشود.
حجت الاسلام شمشیری: بله یک آموزه های زمینی را جایگزین می کنند و پول هم از مردم می گیرند. این یک دینِ زمینی است که واقعا نفسُ الامری نیست. در ادامهی بحث، ما در فصل سوم کتاب موجودات غیرارگانیک این صفحه را اگر دوستان عزیز ببینند. بله در مورد فاز منفی سخن می گفتیم که آنها اشاره می کنند یکی از نشانههای حمله موجودات غیرارگانیک این است که فرد در فاز منفی برود. مثل ترس، وحشت و عصبانیت، غم و اندوه و اینها. و ما می توانیم اینجا دیگر به صراحت در صفحه شصت و هشتم کتاب موجودات غیرارگانیک ببینیم که گفته است: وضعیت دیگری که می توان مثال زد فرو رفتن در اندوه مرگ درگذشتگان است که اغلب در هنگام مراسم تدفین به اوج خودش می رسد برای اینکه گورستان ها محل تجمع کالبدهای ذهنی است. کالبد ذهنی همان روح است. ارواح هستند در عرفان حلقه و آنجا یعنی گورستان ها خطر آلودگی به ویروسهای غیرارگانیک یعنی جن و ارواحی که سرگردان هستند و از این هم تناسخ خارج می شود. چون آن روح به برزخ نمیرود، وابستگی دارد، میبینیم اینجا اعتیاد هم زده است، مثلاً یک کسی معتاد بوده است از دنیا رفته است کالبد ذهنی یعنی همان روح او، میخواهد برگردد و یک معتاد را در عالم دنیا تسخیر بکند. و از این تناسخ به دست میآید، اما تناسخی که سایر فرقهها دارند اینطور هست که، یک نفر را مثلاً آن روح تسخیر میکند اما در عرفان حلقه حدّ یَقفی ندارد و بینهایت فرد را
آقای پیشاهنگ: ارواح اولاً برزخ نمیروند، هر جا هم که دلشان بخواهد میتوانند بروند و مزاحمت ایجاد بکنند.
حجتالاسلام شمشیری: بله دقیقاً، خُب این بههرحال این میشود که تناسخ از آن بیرون میآید.
آقای پیشاهنگ: من یک مطلبی که برای من خیلی جدّی است، سؤال است بههرحال، سؤال به ذهن ما میرسد دیگر، از اولِ خلقت تا الآن فکر کنم خیلی سال است که گذشته است، حالا ده هزار سال، پانصد هزار سال، نمیدانم، قبرستان هم دیگر، درواقع آنکسانی که از اولِّ خلقت تا به الآن مردهاند که فقط در همین قبرستانهایی که ما در شهرها و اطراف شهرها داریم که نیستند، همینجایی که الآن در این استودیویی که نشستهایم احتمالاً قبلاً قبرستانی بوده، فکر میکنم حداقل چند هزارنفری زیر پای ما از اول خلقت تابهحال جنازهشان باید بوده باشد، خُب پس احتمالاً ارواحشان هم باید اینجا باشد، پس کلا هیچ جای زمین با این ملاک
حجتالاسلام شمشیری: با زیادی ارواح روبرو میشویم در واقع.
آقای پیشاهنگ: بله همهجا تجمع ارواح داریم، همهجا چگالی خیلی بالا ارواح زیاد است، یعنی با این اصلی که اینها معرفی میکنند، منطقاً اصلا حیات دیگر برای بشر به دلیل وجود موجودات غیرارگانیک، در یک چگال بسیار بالا غیرممکن باید باشد.
حجتالاسلام شمشیری: واقعاً همین است، وقتی آن خانم وارد منزلش میشود دائماً کابینتها را بررسی میکند، پاکسازی اعلام میکند، حقیقت امر همین است، یک خانمی که مشاوره میگرفت از انجمن نجات از حلقه، ایشان میگفت که، همسر من میرود داخل حیات مینشیند و همه لباسهایش را بیرون میآورد از تنش، در سرمای زمستان آنجا مینشیند و میگوید که موجودات غیر ارگانیک را میخواهم بیرون کنم، آن خانمها میآیند داخل منزل و کابینتها را بررسی میکنند، و واقعاً بیماران روانی در عرفان حلقه زیاد شدند، این آموزهها بسیار خطرناک است، و حالا باز سندهایی است؛ من چون وقت کم است بررسی میکنم، اشاره میکند باز در دورهی تشعشع دفاعی که، مثلاً خیلیها تا سالها بر روی قبر خودشان هستند، به همین دلیل مزار یکی از جاهای آلوده است. خُب ما چقدر داریم در آموزههای دینی که شما به زیارت قبور بروید، تأثیرات مثبتی دارد، در عرفان حلقه این خبرها نیست، و شما نباید بروید چون آنجا موجودات به شما حمله میکنند و بهجای فاتحه هم که مثبت ۲ را اعلام میکردند. این از زیارت قبور، و آیاتی و روایاتی مخصوصاً ما در این زمینهداریم که دستور داده است به زیارت قبور و خودسازی که از تبعات زیارت قبور است ملتزم باشید ای مسلمین، ولی عرفان حلقه این را رد میکند و حالا اگر اجازه بفرمایید به پردازیم به اینکه میگویند غم و اندوه هم در مرگ عزیزان نداشته باشیم، چرا؟ چون اعتراض به خداست.
آقای پیشاهنگ: و بر اساس همان اصلی است که شادی فقط در
حجت الاسلام شمشیری: قانون صلیب.
آقای پیشاهنگ: بله دیگر فقط در اینجا شادی وجود دارد، دیگر هیچ غم و اندوهی نمیتواند وجود داشته باشد.
حجت الاسلام شمشیری: دقیقاً حالا در آن قانون صلیب هم…
آقای پیشاهنگ: منفی است یعنی هر غمی و غصه ای حتّی اگر غمِ مثبت باشد اینجا دیگر تفصیل فکر می کنم…
حجتالاسلام شمشیری: به هیچ وجه، مطلقاً بیان شده است.
آقای پیشاهنگ: یه جور تفصیل وجود ندارد دیگر مطلق است..
حجتالاسلام شمشیری: فقط یک جا اینها گفته اند که غم دوری از خدا که آن هم در واقع غم نیست ولی مطلقاً هر غمی باشد حتّی برای سید الشهدا…
آقای پیشاهنگ: یعنی شاد هستند اینها.
حجتالاسلام شمشیری: بله همین چند وقت پیش ها که…
آقای پیشاهنگ: در دوری از خدا هم احتمالا، چون منفی است بهر حال در آن قانون صلیب می گویند که غم، جزءِ جنود شیطان است.
حجت الاسلام شمشیری: مطلقاً.
آقای پیشاهنگ: حتّی اگر شما بخاطر دوری از خدا هم غمگین باشی پس از جنود شیطان داری استفاده می کنی، شما وقتی در واقع این را در آن قالب قراردادی دیگر
حجت الاسلام شمشیری: مطلقاً بیان کردند…
آقای پیشاهنگ: دیگر مطلق است دیگر…
حجتالاسلام شمشیری: حتّی توجیه می کنند با خیلی از اینها که ما صحبت می کنیم مثلاً بیان میکنیم خب حضرت یعقوب علیه السلام غمگین بود به خاطر خدا حزنش در طول این حزنِ، جریانی بود که برای خدا است آنها می گویند که او هم قبل از پیامبریاش بود یا اگر پیامبر بود مراحلش خیلی کامل نشده بود. یعنی این را هم توجیه در واقع میکنند حالا ما ان شا الله میخواهیم بپردازیم به…
آقای پیشاهنگ: خُب اگر اجازه بدهید چون یک مقدار برنامه هم با تأخیر شروع شد میخواهیم وقت را هم از دست ندهیم، در واقع تلفن هایی داریم اگر فرصت داریم که یک میان برنامه را ببینیم؟ اتاق فرمان یا نه مستقیم بریم برای تلفن؟ خُب ما آن میان برنامهای که قولش را در ابتدای برنامه خدمت شما عزیزان دادیم که می تواند در واقع آن حلاّل مسئله باشد یعنی کلید حل این سوال هست که چرا عرفان حلقه به دنبال نفی ذکر است؟ نفی ارتباط با ارواح قدسی است؟ نفی زیارت قبور است؟ نفی زیارت اهل بیت و ائمه معصومین است؟ و چرا هر جایی که شما در واقع می توانید یک ارتباطی ایجاد بکنید و به اعتقادِ اسلام، به اعتقاد دینِ مبین اسلام و آئین در واقع تشیّع از این مسیرها شما از شیطان دور میشوید و به خدا نزدیک می شوید، چرا عرفان حلقه تمام این ابزار را می خواهد از شما بگیرد؟ هفته پیش یک تماسی داشتیم علی آقا از آمریکا یک نکته ای را گفتند، ما همان ادعایی که علی آقا کرده بودند را می خواهیم از زبان خودِ موسس این عرفان بشنویم در میان برنامهای که با همدیگر خواهیم دید. عنایت بکنید.
آقای پیشاهنگ: خُب بینندگان عزیز شبکهی جهانی ولایت، بیننده ی برنامه ناگفته های ادیان هستید در بررسی آموزه های عرفان حلقه. تماس هایی از طرف شما بینندگان عزیز داشتیم برویم برای پاسخ گویی به شما بینندگان عزیز. جناب آقا محسن از کرج در خدمت شما هستیم آقا محسن.
آقا محسن: سلام علیکم.
آقای پیشاهنگ: سلام علیکم.
آقا محسن: ببخشید می خواستم اولا از برنامهی خوبتان تشکر کنم و بعد اینکه یک سوالی داشتم از کارشناس برنامه.
آقای پیشاهنگ: بفرمایید.
آقا محسن: چون یک مقداری در اطراف ما به قول معروف عرفان حلقه زیاد شده است، من می بینم که اطرافیانم دیدگاه هایی دارند در مورد شیطان.
آقای پیشاهنگ: بله.
آقا محسن: حالا سوال من از کارشناس برنامه این است که چرا حلقهایها از شیطان اصولا دفاع میکنند؟
آقای پیشاهنگ: سوالتان این هست که چرا حلقهایها از شیطان دفاع میکنند؟
آقا محسن: بله بله. چرا حلقهایها از شیطان دفاع میکنند؟
آقای پیشاهنگ: خُب شما در واقع تماس را قطع بفرمایید، ما بعد از در واقع شنیدن سوالات همه بینندگان عزیز پاسخها را در واقع خواهیم داد. شما از خود تلویزیون پاسخ را دریافت کنید. تشکر می کنم آقا محسن. آقا مصطفی را داریم از تهران، بله آقا مصطفی در خدمت شما هستیم. سلام علیکم.
آقا مصطفی: سلام عرض می کنم خدمت شما و استاد عزیز.
آقای پیشاهنگ: سلامت باشید.
آقا مصطفی: می خواستم بپرسم که من دو تا سوال داشتم. میخواستم بپرسم نماد فرقه ی حلقه که در پایان نامه ها و روی جلد کتاب ها و جزواتشان هست، به چه معناست و خاصیت آن چیست؟ سوال دوم من این بود که راههای ارتباط با استاد شمشیری برای مشاوره و ارائه راهکار چیست؟ ممنون از شما.
آقای پیشاهنگ: بسیار عالی تشکر آقا مصطفی خیلی ممنون که تماس گرفتید با برنامه خودتان، محبت کردید. ما انشاءالله جوابها را بعد از شنیدن سوالات بقیه ی عزیزان خدمتتان خواهیم داد، منتظر باشید. و آقای حنیف نژاد از همدان. سلام به همدانی های عزیز و جناب آقای حنیف نژاد.
آقای حنیف نژاد: سلام خسته نباشید.
آقای پیشاهنگ: سلام علیکم آقای حنیف نژاد.
آقای حنیف نژاد: عرض سلام و وقت بخیر دارم خدمت شما و همه ی همکارانتان. اول تشکر می کنم از برنامه خوبتان.
آقای پیشاهنگ: متشکر.
آقای حنیف نژاد: و سوالی داشتم از کارشناس برنامه که ممنون می شوم جواب بدهند و راهنمایی بفرمایند. بنده مدّتی در فضاهای مجازی در کانالهایی عرفان حلقه بودم که یک سری مطالب را در مورد معاد قرار دادند و چون به خاطر آشفتگیِ ارائه ی مطالب بنده چیزی دستگیرم نشد و درواقع نتوانستم متوجّه بشوم که دیدگاهشان در مورد معاد چیست، لذا از کارشناس برنامهتان خواهش میکنم که درواقع بفرمایند که نظر عرفان کیهانی و شخص مؤسس مکتب در مورد معاد چیست و درواقع آیا معاد را جسمی میدانند و یا درواقع معاد از نظر عرفان کیهانی یک معاد در واقع روحانی است. یک سؤال دیگر هم داشتم که در همین کانالها به یک چرخه من در واقع برخورد کردم که اگر اشتباه نکنم چرخهی جهان دوقطبی بود. درواقع میخواستم در مورد این هم یک سری مطالب بدانم و یک سری مطالب را در مورد همین چرخه جهان دوقطبی کارشناس برنامهتان اگر لطف کنند ارائه بدهند ممنونتان میشوم.
آقای پیشاهنگ: بسیار عالی. چشم. در خدمتتان هستیم. تشکر که تماس گرفتید و سلام میکنم به اصفهانیهای عزیز و آقا رضا از اصفهان. سلام آقا رضا.
آقا رضا: سلام. خسته نباشید. وقتتان به خیر. عرض سلام و ادب خدمت شما و کارشناس محترمتان.
آقای پیشاهنگ: سلامعلیکم. تشکر. بفرمایید در خدمتتان هستیم.
آقا رضا: من اگر اجازه بفرمایید دو تا سؤال مطرح کنم.
آقای پیشاهنگ: بله بفرمائید.
آقای پیشاهنگ: سؤال اولم این هست که ما در اعتقادات مذهبی و شیعی خودمان و اعتقادات قرآنی خودمان یک بحثی را داریم به نام توحید افعالی. من سؤالم این هست که آیا میشود که ما بحث حالا توجّهی که در حلقه به شیطان هست و حالا بنیانگذار این فرقه مرتبا میگوید که ما باید درس از شیطان بگیریم، چنین و چنان، آیا میتوانیم این بحث را با بحث توحید افعالی آشتی بدهیم و بگوییم آقا ایشان منظورش همان بحث توحید افعالی هست. سؤالم واضح است؟
آقای پیشاهنگ: تقریباً. موضوع را خواهیم پرداخت. لازم هست که بحث توحید افعالی را کمی باز کنیم و ببینیم آیا اینجا
آقا رضا: بله ببینید ما میگوییم که آقا همه اثرهایی که در عالم هست از جانب خداست و مثلاً بیدهِ الخیر و یا شر که ما قائل نیستیم که باشد یا نباشد که کارشناس این را بیشتر توضیح میدهند ولی ما میگوییم که یکجوری آشتی و پیوند برقرار بکنیم بین این آموزه و بگوییم آقا ایشان منظورش این بوده حالا اگرچه شاید نبوده. بخواهیم خوشبینانه نگاه بکنیم و بگوییم که آیا با این مسئله همخوانی دارد یا ندارد. پس میشود که ما توجّه به شیطان و آن اثری که از شیطان به افراد داده میشود در راه رسیدن به کمال را با بحث توحید افعالی جمع کرد یا نه؟ این یک سوالم بود و سوال دومم که حالا کوتاهتر است این است که آیا آن مشاهداتی که اینها ادعا میکنند در هنگام اتّصال دارند اینها واقعی است یا بیشتر جنبهی تلقین دارد؟ یعنی آن ارتباطی که اینها میگیرند و می گویند که مثلاً طیفهای نوری ما میبینیم، خارش بدن، گزگز شدن و امثالهم که اینها در کتب خودشان و دورههای خودشان است، آیا اینها واقعی است یا صرفاً اثر تلقین است که از جانب مَستر به اینها القا میشود؟ خیلی تشکر میکنم.
آقای پیشاهنگ: خیلی ممنون، تشکر رضا جان.
آقا رضا: ببخشید طولانی شد.
آقای پیشاهنگ: خیلی ممنون تشکر محبت کردید. تماسی داریم از شهر نورانی نجف، السلام علیک یا امیرالمومنین. بله از شهر البته ببخشید عذرخواهی میکنم از خدمتتان. قسمت بود که ما سلامی داشته باشیم خدمت امیرالمؤمنین علیه السلام. از شهر نجف آباد تماسی داریم و سلام میکنیم خدمت نجف آبادیهای عزیز و جناب آقای محمدحسین سلام علیکم.
آقا محمدحسین: سلام علیکم با سلام بر استاد گرامی و مجری محترم برنامه. سؤال من جنبه ی انتقادی یا پیشنهادی دارد. آیا برنامهی عرفان حلقه نام مناسبی است؟ با توجه به اینکه حلقههای عرفانی در حرم امام رضا علیه السلام در مدرسه ی پریزاد مثلاً برگزار میشود و خود من هم بارها شرکت داشتم. این بهتر نیست نام این برنامه را با توجه به لیاقت آن اساتید تغییر بدهید؟ تشکر می کنم. خدانگهدار شما.
آقای پیشاهنگ: تشکر آقا محمدحسین. خیلی ممنون. من همین سؤال آخر را ابتداً اگر اجازه بفرمایید جواب بدهم بعد برویم در واقع سؤالات دوستان را پاسخ بدهیم. اینکه فرمودید که نام برنامه عرفان حلقه، خب این نام برنامه نیست. نام برنامه ناگفتههای ادیان است که به بررسی ادیان مختلف و فرقههای مختلف اعم از عرفانی یا انحرافی میپردازیم و ما در این سلسله از برنامه در چند قسمت اخیری که داشتیم تقریباً در پنج قسمت اخیری که در خدمت شما بودیم و در خدمت استاد بزرگوار جناب آقای شمشیری بودیم، به بررسی عرفان حلقه پرداختیم. این نام عرفان حلقه هم نامی است که خود مؤسس این عرفان یا مؤسس این شبه عرفان بر روی آموزه های خودش گذاشته است. نامی نیست که ما گذاشته باشیم و خُب در واقع می تواند ارتباطی هم داشته باشد با آن بحث حلقههای معرفتی که شما میفرمایید به لحاظ معنایی، از جنس معنای لفظی به همدیگر نزدیک اند. آنجا هم حلقه های معرفت هست و خب معرفتی شما آنجا کسب می کنید منتها آنجا عرفان حلقه ای هست که احتمالا حلقه ای به دور دست و پای شما می افتد و شما را در مسیر عرفان زمینگیر خواهد کرد. حالا این اسمی است که آنها انتخاب کرده اند آقای شمشیری اگر شما فکر می کنید که دلیلی برای این اسم هم وجود دارد بفرمایید که آنها
حجت الاسلام شمشیری: برای عرفان حلقه؟
آقای پیشاهنگ: بله، آره، این اسم عرفان حلقه خودشان دلیلی گفته اند که چرا این اسم را انتخاب کرده اند؟
حجت الاسلام شمشیری: بله، آنها می گویند که بین جزء و کل (جزء یعنی انسان و کل یعنی خداوند) یک حلقه ی ارتباطی برقرار می کنند که اولین آنها هم حلقه فرادرمانی است و به واسطه ی این حلقه ها اتّصالی بین جزء و کل رخ می دهد به همین خاطر اسم این فرقه را حلقه گذاشته اند. عرفان کیهانی هم اگر می گویند آنها می گویند در ۱۰ آبان سال ۵۷ بنیانگذار این فرقه در اثر سؤالات بسیاری که در ذهنش داشت از کیهان جواب سوالاتش را گرفت و به سراغ نصوص دینی نرفت البته و دین را محلی برای پاسخ های خودش پیدا نکرد، آنجا به هر حال پاسخ خودش را گرفت فلذا اسم این فرقه را کیهانی می گویند حلقه ای ها، اینها وجه تسمیه این فرقه هست خیلی خلاصه عرض کردم.
آقای پیشاهنگ: بسیار خب، تشکر، و حالا سؤالات دوستانی که تماس گرفته بودند؛ آقا محسن پرسیده بودند: چرا حلقه ای ها از شیطان دفاع می کنند؟
همین در واقع میان برنامه ای که دیدیم آقای طاهری برگشتند گفتند که ما باید از شیطان درس بیاموزیم و ظاهرا پیروانشان هم که از اطرافیان آقا محسن ظاهرا در اطراف خودشان دیده اند و گفتگو کرده اند با ایشان آنها هم از شیطان و این درس آموزی شیطان دفاع کرده اند.
حجت الاسلام شمشیری: بله.
آقای پیشاهنگ: سوالشان این هست که چرا دفاع می کنند؟ البته من یک نکته ای را پیش از پاسخ شما عرض می کنم. آقا محسن فرمودند که عرفان حلقه این روزها زیاد شده، که من فکر نمی کنم زیاد شده باشد، یک دوره ای در بین یک قشر خاصی تبش افتاد که من فکر می کنم اتفاقا امروز نجات از حلقه زیاد شده یعنی چیزی که خیلی زیاد شده ما کسانی را داریم که در مسیر عرفان حلقه حالا به آمال یا آرزوها یا به یک وعده هایی رفتند حالا وعده اقتصاد و وعده وصل و این حرف ها و خب وقتی دیدند تهش پوچ است که امروز برگشت از این عرفان خیلی زیاد شده.
حجت الاسلام شمشیری: بله دقیقا.
آقای پیشاهنگ: این لازم بود که عرض شود.
حجت الاسلام شمشیری: بله، حلقه دوره ای اوج و عُلوّ ظاهری داشت که الان در حال گذار از آن اوج و علو ظاهری به خضیض و دنو واقعی هستند اتفاقا. و اینطور نیست که زیاد باشند، هیاهویی دارند و دشمنان آنان را حمایت می کنند این دال بر این نیست که پر تعدد هستند، هیاهویی دارند متاسفانه.
سؤال در مورد شیطان بود. یکی از سؤالات هم سوالاتِ یکی به آخر مانده اگر اشتباه نکنم یک بخش آن که توحید افعالی بود در مورد شیطان بود، هر دو سوال را من جواب می دهم، توحید افعالی را هم در جای خودش توضیح می دهم.
در عرفان حاقه ببینید شیطان را تنها موحّد می دانند می گویند که او نافرمانی نکرده است، او وظیفه اش را انجام داده، او مأموریت داشته، او مظلومترین موجود عالم است، وظیفه اش آگاهی دادن است، بخشی از وجود ماست، ما مدیون شیطان هستیم، شیطان اولین معلم بشر است، با شیطان بایستی آشتی بکنیم، کارگزار الهی است، رحمانیت خداست.
و یک چرخه ی جهان دو قطبی دارند همین جهانی که ما در آن زندگی می کنیم. در این چرخه ی جهان دو قطبی، شیطان خالق اوست. خداوند خلق نکرده است این جهان ما و سایر جهان ها را. به یک اعتبار می گویند شعور کیهانی و جایی مستقیما گفته اند که ابلیس آن را خلق کرده است. از ابلیس و کثرات او که شیطان هستند در این اینفوگراف [که] دوستان ما زحمت کشیده اند در انجمن نجات از حلقه [تهیه کرده اند] روی سایت می توانند ببینند [بینندگان عزیز] همه ی انحرافات عرفان حلقه در مورد شیطان و ابلیس جمع شده است با آدرس، آنجا میتوانند مستند ببینند. چرا دفاع میکنند از ابلیس و کَثَرات او یعنی شیطان؟ میگویند اگر او نبود جهان دو قطبی خلق نمی شد که ما به کمال برسیم. این یک مغالطه است. چرا؟ چون اگر [شیطان] نبود نفس ما بود، ساحت مادی دنیا بود که ما را مورد آزمایش قرار بدهند در واقع آنها می گویند اگر این شیطان نبود ما به کمال و پختگی نمیرسیدیم و این خاکِ ما در اثر این آتشِ شیطان به پختگی نمی رسید. که این یک مغالطه است و هیچ گونه وجههی شرعی ندارد. قرآن شیطان را دشمن معرفی می کند و ابلیس را.
آقای پیشاهنگ: دشمن آشکار شماست.
حجت الاسلام شمشیری: دقیقاً، ولی در عرفان حلقه می گویند که بایستی با او به آشتی رسید و پُلی است برای رسیدنِ به محبوب. در این اینفوگراف مستند می توانید شما ببینید و البته شیطان را هم مَلَک می دانند نظر مشهور شیعه و مسلمین این است که از جن هستند. این یک بُعد این سوال، پس چرا مقدس است شیطان؟ چون اگر او نبود ما به کمال نمی رسیدیم که این یک مغالطه است. نفس ما بود و شیطان در این فرقه یک موجود مجبور است. می گویند که، می گوییم خُب چه سندی دارید بر اینکه می گویید نافرمانی نکرد؟ می گویند که در پشت صحنه خداوند به شیطان گفت که من می گویم سجده کن ولی تو سجده نکن. خُب سند این حرف کجاست؟ این با چه شهود و با چه ضابطه ای [سازگار است؟]
آقای پیشاهنگ: پس احتمالاً خدا هم به در واقع یزید دستور داد که ابا عبدالله را به شهادت برسانند در پشت صحنه.
حجت الاسلام شمشیری: اتفاقاً می گویند اگر یزید نبود امام حسینی هم نبود و کار او ارزش نداشت.
آقای پیشاهنگ: همین، می گویم همان، در حقیقت می خواهم همین نکته را بگویم با این استدلال هر جانی و خاطی ای در واقع به نوعی اطاعت فرمان خدا کرده پس آنهایی که اطاعت فرمان کردند چه؟ پس دیگر آزمایش چه معنی می دهد پس دیگر خوب بودن چه معنی می دهد؟ بد بودن چه معنی می دهد؟ پس اختیار انسانی به کجا رفت؟
حجت الاسلام شمشیری: واقعاً. کسانی که با اینها تماس دارند در فضای مجازی یا فضای حقیقی، اگر کسی لعن کند یزید را می گویند که لعن نکنید او هم بنده خداست. ببینید خُب این جوری می شود که به یک صلح کل می رسند با همه در واقع.
آقای پیشاهنگ: این هم اتفاقاً همین واژه صلح کل هم از همان کلیدواژه های مشترک همه ادیانِ انحرافی است.
حجت الاسلام شمشیری: بله آموزه های بنیادین.
آقای پیشاهنگ: فرقه های انحرافی از آموزه های بنیادین شان است.
حجت الاسلام شمشیری: آن قسمت توحید افعالی را ان شاالله در ادامه توضیح خواهم داد.
آقای پیشاهنگ: من یک چیزی را به ذهنم رسید، این اینفوگرافی که دیدم، همین مباحثی که مطرح شد حالا دوستان را ارجاع می دهم. این به بحث فراماسونری هم خیلی نزدیک است.
حجت الاسلام شمشیری: بله دقیقا ارتباط هست بین اینها.
آقای پیشاهنگ: به این اگر دقت داشته باشید در فراماسونری هم در واقع شیطان پدر اول هست به نوعی، یعنی یک چیزی همین واسطه خدا و انسان هست. پدر اول خطاب می شود و بعد به او مدیون هستند باید برایش قربانی بدهند و چه و چه و چه، که این هم دوباره نشان می دهد که ریشههای عرفان حلقه در اسلام نیست بلکه ممکن است در همان عرفان های شیطانی و شیطان پرستی، فراماسونری در واقع آنجا باشد.
حجت الاسلام شمشیری: خب این در مورد سؤال اول.
آقای پیشاهنگ: به هر حال این بحثی که میگفتند با توحید افعالی میتوان آیا میشود این را توجیه کرد به نوعی یا نه؟
حجت الاسلام شمشیری: این سؤال گویا یکی از سؤالات پایانی ما بود. ببینید توحید افعالی را گفتهاند خداوند در کارهای خودش محتاج به کسی نیست و هیچ موجودی نمیتواند هیچ کمکی به او بکند این تعریفی است که متکلمین گفتهاند در واقع گفتهاند- لا مؤثر فی الوجود الا الله- اما اینکه آیا هر کسی هر کاری کرد به نام خدا ثبت بشود این به نام توحید افعالی نیست. توحید افعالی به این معناست که هیچ چیز از دامنهی علم خداوند خارج نیست اما با این باز کج فهمی در توحید افعالی نمیشود به این رسید که بله خب این کاری هم که شیطان دارد انجام میدهد در زمرهی توحید افعالی است پس با او باید به آشتی بنشینیم خیر، نص صریح قرآن میفرماید و روایات شریفه که به هر حال بایستی این مسئله با شیطان دشمنی کرد و این یک تقریر اشتباهی است در واقع از توحید افعالی که که با خود نصوص دینی سازگار نیست. بله، هیچ گونه کاری چه خیر چه شر از دامنهی علم خداوند خارج نیست خداوند علم به موجودات، قبل، در حین خلقت، قبل از خلقت و بعد از خلقت، دائماً علم دارد به موجودات اما نفرموده است با شیطان به آشتی بنشینید و باز این سؤال برمیگردد به آن چرخهی جهان دوقطبی که باز فکر میکنم در یکی از سؤالات که در مورد معاد بود آنجا توضیح کاملتر خواهم دادان شاءالله.
آقای پیشاهنگ: در این موضوع که فرمودید باز من حیف می دانم از آن رد بشوم. این شکل از توجیه که فرمودید در عرفان حلقه است دقیقاً در تصوّف هم این نگاه وجود دارد و اینجاست حالا ما هرچه جلوتر برویم فکر میکنم از هر دینی یک تکهای پیدا میشود.
حجت الاسلام شمشیری: بله، دفاع ازشیطان در تصوّف.
آقای پیشاهنگ: این نشان میدهد که واقعاً عرفان حلقه یک ملغمه ای از فرقهها و عرفانها و از ادیان مختلف است. از هر کجایی یک امری باطلی را در واقع اخذ کرده، جمع کرده سرهم کرده اسم آن را گذاشته عرفان. یعنی هر جایی از آن را نگاه میکنی، میبینید بله یک اشتراکی با یکی از فرقههای باطل و انحرافی پیدا میکند.
حجت الاسلام شمشیری: و التقاط هم نمیتواند فرد را به سعادت و سرانجام مطلوب برساند.
آقای پیشاهنگ: بسیار خُب ما سوالی داشتیم از آقا مصطفی که آن تصاویری که شما نشان دادید از گواهینامهها و آن پایان نامه های دورهی مربیگری یا آموزشی عرفان حلقه، فرمودند که آن نمادهایی که روی این در واقع گواهینامهها است به چه معناست؟ نشانهی چیست؟
حجت الاسلام شمشیری: بله. این نماد را اگر دوستان عزیز به نمایش بکشانند این تصویری است که در رابطه با نماد فرقه ی عرفان حلقه است. خود بنیان گذار این فرقه گفته است که- در دورهی پنجم- من در آگاهی هایی که داشتم به این نماد رسیدم. این هم باز به چرخهی جهان دو قطبی برمی گردد. یعنی قطب مثبت و قطب منفی. این نماد یک طرفش خندان است، این طرفش که سفید است. اگر برعکسش کنیم آن طرفش گریان است.
آقای پیشاهنگ: چهرهی سیاهی که گریان است و یک چهرهی سفیدی که خندان است.
حجت الاسلام شمشیری: بله این نماد، نمادِ تائوئیسم هم هست. که حالا ما اگر بتوانیم، بله به نمایش بکشیم، دوستان عزیز اگر ببینند، این اخذ شده از تائوئیسم است. جریان تائوئیسم. این نماد را از آنجا گرفته اند. حالا جالب این بود که در عرفان حلقه باز ابزار در کار نبود اما اینجا باز می گویند نماد. باز یک تناقض دیگر است. مگر نمی گفتید [در] پله ی عشق هر گونه ابزاری کنار می رود؟ خب چرا باز اینجا نماد دارید؟ و نماد چه معنایی دارد به هر حال این هم از تائوئیسم گرفته شده است. این در مورد آن بخش سوالشان.
آقای پیشاهنگ: خیلی خُب آقای حنیف نژاد هم پرسیده بودند، یک سوالی که داشتند در مورد معاد بود.
حجت الاسلام شمشیری: بله.
آقای پیشاهنگ: نکته ای که آقای حنیف نژاد گفتند که من وارد این عرفان شدم، سر کلاس هایشان ظاهرا شرکت کرده بودند، گفتند در موضوع معاد آنقدر مطالبشان دچار آشفتگی و پریشانی بود که من هیچ چیزی دستگیرم نشد.
حجت الاسلام شمشیری: بله.
آقای پیشاهنگ: اولا که خُب مشخص است دیگر در واقع آموزه ای که ملغمهای از فرقه های باطل دیگر است، خُب مسلما به یک سرانجام نمی رسد و این آشفتگی، ذاتی و درونی این آموزه است، در واقع این عرفان است و نه فقط در موضوع معاد در همه ی موضوعات، عرفان حلقه دچار این آشفتگی جدّی هست. اما در موضوع معاد حالا سوالشان این بوده است که شما بفرمائید که دیدگاه موسس این فرقه در باب معاد به صورت واضح چیست؟
حجت الاسلام شمشیری: بله این چرخهی جهان دو قطبی را اگر دوستان عزیز بتوانند ببینند، این چرخهای است که از آن بالا، ناظر یک که خداوند است، انسان از خدا جدا می شود، یعنی انسان یک زمانی خدا بوده است. کل چرخه را که دور می زند و بر می گردد، دوباره به مقام خدایی می رسد. در عرفان حلقه غایت مسئله این است که فرد خدا بشود، یعنی او رب بالقوّه است می خواهد بالفعل رب بشود. یک قسمتی از این چرخه که زندگی، – در این قسمت اگر دوستان ببینند-، زندگی فعلی ماست. بَعد انسان از دنیا می رود. وقتی انسان از دنیا می رود، مکانی نیست برای معاد و برزخ و قیامت و اینها. یعنی در واقع آنها قائل به معاد جسمانی نیستند. و یک سخنی گفته است بنیان گذار این فرقه خُب این چرخه را ما دیدیم. در واقع اِعاده ی معدوم را نپذیرفته است او. در دورههایشان گفته اند که معاد جسمانی را توضیح دادیم، زمان و مکان نیست اما انسان می تواند در هر جایی حاضر باشد. اینجایش جالب است که [می گوید] نیاز به توضیحاتِ استخوان را از اینجا بیاوریم و از آنجا بیاوریم نیست. یعنی آیات قرآن که «بَلَى قَادِرِینَ عَلَى أَنْ نُسَوِّیَ بَنَانَهُ[۱]» این را قبول ندارند در واقع. می گویند که اینها برای قدیمی ها بود. آنچنانی که بحث نکیر و منکر را می گویند قدیمی ها نمی فهمیدند که اسم ملک را آورده است خدا. اینها سمبلیک هستند. فرشته ها را خدا نمی توانست بگوید
آقای پیشاهنگ: نیروهای گرانشی
حجت الاسلام شمشیری: بله. اینطوری اگر پیش برویم چهار سال دیگر در عرفان حلقه به این تیجه می رسند خدا هم انرژی است. یعنی تفسیر روز از اینها می خواهند ارائه بدهند. در واقع آنها معاد را جسمانی نمی دانند. خُب در اسلام نظر مشهور این است که معاد جسمانی و روحانی است و ادلّه ای هم بر این اقامه شده است. حالا اگر کسی هم گفته است معاد روحانی است صرفا. یا صرفا جسمانی است، ادله ای برای این اقامه کرده اند. اما در عرفان حلقه – یک گوشهای از سوالات [بینندگان] هم این بود- توهّم است هر آنچه که ایشان گفته است. یعنی خیال بافی است عرفان حلقه. هیچ گونه مستنداتی بر این وجود ندارد.
آقای پیشاهنگ: خُب چون در عرفان حلقه عقل جایگاهی ندارد به فرموده ی خودشان، بنابراین دنبال مسیرهای عقلانی هم قطعا نمی روند و در این عرفان هم ما در واقع فلسفهای یا منطقی پشت آموزه هایشان قطعا نمی توانیم پیدا بکنیم. آنها هم ادعایش را ندارند که منطق یا فلسفه یا عقلانیتی پشت این آموزه هاست. چرا که اینها را باطل می دانند در مسیر عرفان.
خُب این چرخهی جهان دو قطبی که همان یک نفر پرسیده بود درباره ی معاد جسمانی روحانی و اعتقادشان در باب معاد که فکر می کنم همین توضیحاتی که دادید کفایت می کرد.
حجت الاسلام شمشیری: بله چند تا سوال، مشترکشان همین چرخهی جهان دو قطبی بود.
آقای پیشاهنگ: یک سوال دیگری را ما داریم که تقریبا یک دقیقه هم فرصت داریم مانده است این در مورد حالاتی که پیروانشان برایشان پیش می آید به طور مثال فرمودید طرف وقتی پایان نامه اش را می گیرد باید در یک اتاق تاریکی این را بگذارد و بعد حالا آن تشعشعات را در این برگه ببینید یا آن مربی دوباره آن حالات را حس بکند، لمس بکند یا آن احساس ارتباط بکند یا گاهی اوقات به او می گویند در اثر این کار مثلا شما حضور نیروهای غیرارگانیک را لمس می کنید. و بعد شاید ایشان پرسیده اند، دیده اند، مثلا افرادی همین ادعا را داشته اند. سوال این است که اینها واقعا چیزی را لمس می کنند یا می بینند یا نتیجه ی تلقین است و اینها در واقع حالات تلقینی است که در اینها اتفاق می افتد؟
حجت الاسلام شمشیری: بله. قدم اول فرقه ی عرفان حلقه این است که به فرد تفهیم بکنند. در صفحهی ۱۲۴ انسان از منظری دیگر، دوستان اگر به نمایش بکشند قدم اول این است که به فرد تفهیم بشود که شما از جایی درمان نمی شوید، درمان همینجاست. چون همه را بیمار می دانستند دیگر و این درمان برای عرفان به کار می رود. غالب اینها توهّم هستند اما آنهایی که مفصل در اتّصال نشسته اند، سر ساعت فرد می رود اتّصال می گیرد و اینها، آنها به حالتی دست پیدا می کنند که متاسفانه با این اجنّه و جنیان در ارتباط قرار می گیرند و آسیبهایی هم می بینند.
آقای پیشاهنگ: بسیار عالی. یک سوال دیگه ای که داشتیم که گفته بودند راههای ارتباط با شما چیست؟ که فکر می کنم همان انجمن نجات از حلقه.
حجت الاسلام شمشیری: بله. سایت انجمن نجات از حلقه آنجا می توانند سوالاتشان را مطرح بکنند.
آقای پیشاهنگ: زنده باشید. سایت انجمن نجات از حلقه هست که دوستان می توانند با یک سرچ می توانند به آن برسند. تشکر می کنم جناب آقای شمشیری محبت کردید.
حجت الاسلام شمشیری: زنده باشید. خواهش می کنم. سلامت باشید.
آقای پیشاهنگ: از شما بینندگان عزیز که تا اینجای برنامه را دنبال کردید و از بینندگانی که تماس گرفتند با برنامهی خودشان هم تشکر می کنم. امیدوارم که در پناه حق باشید، خدا یار و نگهدارتان.
[۱]- سوره ی مبارکه قیامت،آیه ی ۴
سلام
من همکارم که مثلا یک وکیل بود سالها قبل این کلاسا رو رفته بود من دیدم یکی ازین پایان نامه ها به دیوار دفتر وکالتشه گفتم این چیه ؟؟ شعور کیهانی؟؟؟ کلی ذوق کرد و گفت میخوای برات توضیح بدم و یکسری مطالب مفصل گفت که من فقط هاج و واج نگاش کردم بعد گفت چشماتو ببند اتصال بدم بهت من بستم و فقط حس گرما و انرژی کردم و بعدم چون چیز خاصی ندیدم به خودم گفتم همکارا ما دنبال چه چیزا میرن …اون موقع حدود هفت هشت سال قبل کسی نمی دونست حلقه چیه …بعدا که گند تین عرفان بلند شد یادم افتاد اون همکارم احتمال صد در صد همین کلاسا رو رفته بود و اونم پایان نامش بود …برای جامعه وکالت این کارها زشته …تازه یادمه افتخار هم می کرد
به جای عرفان کیهانی باید بگویند عرفان مقوایی ! یک تکه مقوا بعنوان پایان نامه چقدر برایشان مقدس شده!!!؟؟؟ مثل بت شده برایشان و آن را مقدس می پندارند!!! بعد می گویند ظاهر پرست نیستند!!!! واقعا آدم از دست طاهری و اتباعش شگفت زده می شود.
پایان نامه به دیوار بچسبانند و بالای سر و دست خود قرار دهند خوب است، ولی آیات نورانی قرآن به دیوار نصب شود یا روی انگشتر حک شود ، بد است؟! با این وصف طاهری و طاهرییون ،خودشان را (شیعه) نیز معرفی می کنند..!
خب دیگه. باید هم طاهری با نصب آیه قرآن به دیوار مخالف باشد چون آیه قرآن، انسان را یاد خدا می اندازد و کلام او را گوشزد می کند ، و مشاهده پایان نامه و نماد و امضا آن ،آدم را به یاد طاهری و افکار و گفتار شیطانی اش می اندازد. . .
آخه مثلا کجای آیه شریفه (آیت الکرسی) یا آیه شریفه (الحمد لله رب العالمین) نعوذبالله زشت است که طاهری حرف مفت زده و گفته مثل چشم است که اگر در آورده شود، زشت است!!!؟؟؟ آخه چه ربطی دارد!؟
االبته شیطان و شیطان صفتان ،تحمل آیات قدسی و نورانی و زیبا و کمال بخش قرآن عزیز را ندارند.
طاهری با جن های کافر کار میکند به این دلیل از آیه قرآن و ذکر و نماز و صلوات و توسل و حدود الهی می هراسد. در تقسیم جن ها، هیچ جا نامی از جن های مومن نبرده است در حالی که سوره جن می فرماید جن های صالح به قرآن ایمان آوردند. بلی، طاهری با جن های کافر در ارتباط است