متن پیاده شدهی قسمت هشتم برنامهی ناگفتههای ادیان
آقای پیشاهنگ: به نام خدا، سلام دارم خدمت شما بینندگان عزیز شبکهی جهانی ولایت. با قسمت دیگری از برنامهی ناگفتههای ادیان در خدمت شما هستیم با بررسی موضوع عرفان حلقه، تناقضاتش با آیین اسلام و آموزههای دینی اسلامی و تناقضات درونی خودش. اگر خاطر عزیزتان باشد ما در قسمتهای قبل به بحث اتّصال در عرفان حلقه و لوازم این اتّ صال رسیدیم.
در ادامهی بحث در خدمت حجتالاسلام والمسلمین شمشیری هستیم مدیر انجمن نجات از حلقه. آقای شمشیری خوش آمدید.
حجت الاسلام شمشیری: زنده باشید. بسم الله الرّحمن الرّحیم. خدمت حضرتعالی آقای پیشاهنگ عزیز و بینندگان عزیز شبکهی جهانی ولایت، برنامهی ناگفتههای ادیان عرض سلام و ارادت دارم. خیلی خوشحال هستم که یک برنامهی دیگر را در خدمتتان هستم.
آقای پیشاهنگ: زنده باشید.
حجتالاسلام شمشیری: خواهش میکنم.
آقای پیشاهنگ: ما در واقع یک اتفاقی که حالا افتاده، این است که خبر بد داریم برای بینندگان عزیزمان، آن هم این هست که این قسمت آخرین قسمت از موضوع عرفان حلقه هست که در واقع از هفتهی آینده با موضوع جدیدی در واقع در خدمت بینندگان عزیز خواهیم بود.
منتهای مراتب این مژده را هم حالا خواهیم داد که ان شاالله بعد از ماه مبارک دوباره یک سری بحث دربارهی عرفان حلقه و ادامهی مباحثی که مانده مثلاً فکر می کنم مذهب اشتراکی و بسیاری از مباحث هنوز مانده دوباره خواهیم پرداخت. این مژده را همچنان بدهیم خدمت بینندگان عزیز اما این قسمت به عنوان در واقع آخرین قسمت از این مجموعه که به بررسی عرفان حلقه پرداختیم در خدمت شما هستیم با موضوع اتّصال و لوازم اتّصال.
حجتالاسلام شمشیری: خواهش میکنم.
البته جا دارد که من تشکر کنم از شبکهی جهانی ولایت به این قضیه پرداخت و بسیار تاثیرگذار هم بوده به لطف خدا و من خیلی خوشحالم و تشکر میکنم از این قضیه.
بحث ما اگر بینندگان عزیز نمودار را ببینند بر سر اتّصال بود که ما میپرداختیم و باطل میکردیم روشهای درمانی عرفان حلقه را. عرض شد که قابلیت اثبات علمی ندارد در داخل و خارج از کشور نتوانستهاند اثبات کنند. یک ادّعاهایی داشتهاند مثل اینکه به بتن اتّصال میدهند، انگشت قطع شده را رشد میدهند و همچنین به یک سری فریبکاری ها و تبلیغات و هوچی گری ها هم روی آورده بودند.
آقای پیشاهنگ: خُب این ادعاها ثابت هم شد؟ مثلاً این انگشت قطع شده که رشد کرده؟
حجت الاسلام شمشیری: به هیچ وجه.
آقای پیشاهنگ: اثبات علمی و یا سندی که متقن باشد. قابل قبول باشد ارائه شده؟
حجت الاسلام شمشیری: به هیچ وجه، ما اصلاً مشکلمان با عرفان حلقه این است که در بُعد عرفان عالمان دینی و عرفا تأیید نکردهاند و در بُعد درمانی هم اصلاً قابلیت اثبات علمی ندارد. فلذا روی میآورند به اینکه تبلیغات گستردهای داشته باشند برای جذب مردم و این واقعاً روش ناپسندی است.
در نمودار باز میبینیم که توسط پزشکان مردود شمرده شده این روش شِبه درمانی و شِبه عرفانی و تأیید نشده است اصلاً. مورد بعد این است که اصلاً اثربخش نبوده. خیلیها رفتهاند، اتّصال هم گرفتهاند مدّتی این آموزهها را آموختهاند اما هیچگونه تاثیری بر زندگی آنها نداشته در واقع، یعنی اثر بخش نبوده است.
آقای پیشاهنگ: اتّصال گرفتن یعنی چه؟ یعنی واقعاً اتّصالی ایجاد شده؟ چه جوری کسی دیده این اتّصال را یا مثلا خودشان لمس کردهاند؟
حجت الاسلام شمشیری: آنها فقط می گویند کیفی است و اثرات آن را فقط می شود دید. در واقع در آن حالت اتّصال جمعی برای عموم حلقهایها اتّصال، اتّصال جمعی است، می نشینند و وصل می شوند به روح القدس یا جبرییل و می گویند آثارش که همان رحمت است در زندگیتان می بینید خیلی ها رفتند و امتحان کردند دیده اند اصلا فرقی نکرده اند. حتّی اگر آسیب هم ندیدند، اثری هم ندیدند. با آنها ما صحبت می کنیم می گویند که ما اثری ندیدیم، بهبود در عرفان و درمان ما رخ نداد، بیماری ما مثلا رفع نشد، عارف هم نشدیم. اما یک مورد دیگر وجود دارد برای بطلان این روش ها که اگر ببینند دوستان در تصویر آسیب زا بودنش است. در واقع برخی ها اثر نمی بینند، برخی ها که اتّصال ها را خوب انجام می دهند، غالب کسانی که آسیب می بینند در عرفان حلقه کسانی هستند که اتّصال ها را خوب سر ساعت می روند و می نشینند، ۲۰ دقیقه، چندین بار در روز اینها را انجام می دهند بعد دچار آسیب می شوند و اما یک مسئلهای اینجا پیش می آید خُب شما چطور این فرقه را رد می کنید در صورتی که دیده می شود درمان هایی هم اتفاق می افتد. یعنی شاید بشود گفت که ۹۵ درصد یا آسیب است یا درمانی رخ نمی دهد و ادّعا است اما واقعا عدّه ای هم درمان می شوند ما می خواهیم ماهیت این درمان ها را هم در این نموداری که بینندگان عزیز دارند می توانند مشاهد بفرمایند ببینیم.
آقای پیشاهنگ: پس ما درمان داشتیم یعنی الان شما دارید می گویید که درمانی وجود داشته و ثابت هم شده که این درمان صورت گرفته است؟
حجت الاسلام شمشیری: بله، ثابت نشده خود افراد می آیند و می گویند که من این برای خودم حجت است بیمار بودم فی الحال درمان شدم اینکه جایی ثبت شده.
آقای پیشاهنگ: باز هم سند پزشکی برای این ادعا وجود ندارد.
حجت الاسلام شمشیری: نه به هیچ وجه. یک ادّعایی هایی داشتند که در فلان بیمارستان ما هفتاد درصد را درمان کردیم ولی نتوانستند چیزی را اثبات بکنند و همان هم باعث مضحکهی آنها شده اتفاقا نتوانستند، ولی خُب بعضی افراد خودشان می آیند و می گویند ما درمان شدیم بدون اینکه سندی داشته باشند. این بخش اندک را ما می خواهیم بررسی کنیم که وقتی درمان رخ می دهد. اگر در این نمودار بینندگان عزیز ببینند، آنها اگر درمانی می کنند از پایین اگر نگاه کنیم یا به کمک جن است، یا انرژی درمانی است که خود آنها می گویند ما انرژی درمانی البته نداریم، یا تلقین است یا مقبولیت و تفهیم به فرد است که ما اینها را بررسی می کنیم خیلی سریع. ببینید آنجا یک سندی وجود دارد و در عرفان حلقه در صفحهی صد و بیست و سوم کتاب «انسان از منظری دیگر» یکی از اصول مهم فرادرمانی این است که به فرد تفهیم کنند، در صفحه ۱۲۴ اشاره می کند [که] باید به او تفهیم کنند که شما از طب رایج نتوانستید جواب بگیرید حالا بایستی بیایید پیش ما و ما درمانت می کنیم. ببینید دقیقا می گوید بایستی تفهیم شود. یعنی یک مقبولیت و مشروعیت ایجاد می کنند که بله شما می خواهید در نزد یک نفر بروید که پزشکان هم از طرفی نتوانستند شما را درمان کنند یک مقبولیت و مشروعیتی در ذهن فرد ایجاد می کنند و او وقتی می رود آنجا
آقای پیشاهنگ: آمادگی ذهنی ایجاد می شود.
حجت الاسلام شمشیری: بله در طب هم اثبات شده اثر «پلاسبو». به یک عدّه ای دارو می دهند، به یک عدّه ای دارونما. بعد دیدند آنهایی که دارونما استفاده کردند دارویی که اصلا الکی بوده، بیشتر درمان شدند و درمان گرفتند. چرا؟ چون به آنها در واقع تفهیم شده است و آنها این را پذیرفته اند و در طب بحث می شود مطابق با نمودار که تلقین یک اثر پذیرفته شده است و خیلی ها از تلقین جواب گرفته اند و این یک بحثی است که در طب های مکمل و آلترناتیو مخصوصاً در مورد این بحث می شود که اصلا تلقین یکی از روش های درمانی است. پس ابتدا مقبولیت و مشروعیت ایجاد می کنند سپس با این روش های تلقینی [درمان می کنند] عمده ی کسانی هم که جذب این جریانات می شوند نود و خورده ای درصد خانم ها هستند.
آقای پیشاهنگ: تلقین پذیری آنها بسیار بالاست.
حجت الاسلام شمشیری: بله قوهی احساسشان و تلقین پذیری شان بسیار بالاست. مورد بعد انرژی درمانی است خُب اینها اتّصال هایی که می دهند ماهیت آن این است که انرژی را انتقال بدهند و آنقدر تمرین می کنند این کار را انجام می دهند. بنیان گذار این فرقه هم مدّتی در ژاپن بوده است و اصلا یازده، دوازده مورد ما در عرفان حلقه داریم که با «ریکی» یکی است. مثل همین لایهی محافظ، مثل همین انرژی دادن، اصلا یکی است درواقع. مثل همین تسلیم شدن، هیچ فرقی با همدیگر ندارند. خُب این فرد آنجا ژاپن بوده است اینها را یاد گرفته اما آمده در کتاب هایش گفته است که ما انرژی نمی دهیم ما متّصل به شعور کیهانی می کنیم در صورتی که انرژی هم می دهند و انرژی درمانی هم باز در کنار یکی از طب های مکمل اثبات شده است که درمان اندک درواقع دارد. مورد بعد استفادهی از جن است. ممکن است کسی سوال بپرسد شما چرا [و] به چه دلیل به ما می گویید که از جن استفاده می کنیم؛ ما در برنامههای قبل زیاد به این پرداختیم و دلایلی را هم اینجا می توانیم مطرح کنیم، مثل مخالفت با ذکر که اثبات کردیم ذکر قفل ذهنی ایجاد می کرد، ذکر نبایستی گفته شود، ذکر یعنی زندانی شدن و خودشان به صراحت اشاره کرده بودند که ذکر در اتّصال به شبکهی شعور کیهانی اختلال ایجاد می کند. در مورد تشعشع آیات صحبت کردیم، همین که تابلوها را از روی دیوارها جمع کنند، با وهابیت هم از قضا اشتراکاتی در این زمینه داشتند و [مورد بعد] شناخت دقیق جنّیان. اینها کتاب دارند اصلا در این مورد. موجودات غیر ارگانیک. این شناخت دقیق در کنار دو مورد فوق به ما این قرینه را می دهد که اینها از جنّیان و شیاطین استفاده می کنند از آنجایی که باز شیاطین و ابلیس و جنّیان مقدس هستند در این فرقه. و ما در روایات هم به نوعی آمده است که اجنّه می توانند آسیب بزنند و عرفان حلقه این را گرفته است و یک غلو در موردش می کند. می گویند که هر بیماری و گناهی اتفاق بیفتد این موجودات وارد عرصهی ساحت زندگی فرد می شوند. در واقع اگر ما می گوییم که جنّیان را استفاده می کنند به این دلایل است. قرینهی کافی وجود دارد و کسانی که به انجمن [نجات از حلقه] رجوع می کنند علائمی را مطرح می کنند که گواه این است که جنّیان به ساحت زندگی آنها وارد شدهاند در اثر آن لوازمات اتّصال که به آن خواهیم پرداخت. کسی خُب تسلیم اینها بشود مطئمناً و اتّصال ها را خوب بنشیند و بگیرد مطمئناً اجنه وارد ساحت زندگی او می شوند.
آقای پیشاهنگ: در واقع اتّصال، اتّصالِ به حضرت حق باری تعالی نیست، اتّصال به اجنّه است چون لوازم این اتصال، لوازم اتّصال به
حجت الاسلام شمشیری: جنّیان.
آقای پیشاهنگ: آری، ساحت جنیان است.
حجت الاسلام شمشیری: بله.
آقای پیشاهنگ: که آنها بتوانند وارد زندگی بشوند و الا برای اتّصال به خدا اتفاقاً قرآن، نماز و ذکر از لوازم اتّصال به خداست.
حجت الاسلام شمشیری: دقیقاً.
آقای پیشاهنگ: آنچه که ما از مکتب اهل بیت آموختیم، از انبیاء بزرگ الهی آموختیم این است که شما با ذکر اتفاقاً متّصل به حضرت حق خواهید شد.
حجت الاسلام شمشیری: بله.
آقای پیشاهنگ: از لوازم اتّصال به حضرت حق همین ذکر و قرآن و عبادت و اینها است. اینجا ولی می گوید که نه، به عکس است. آن هست و اینها جزء لوازم اتصال به شبکهی جنّیان حالا.
حجت الاسلام شمشیری: دقیقا. و دین و اینها هم، تَدَیّن و اینها هم لازم نیست و بلکه هیچ تاثیری ندارد. اینها را ما در برنامههای اوّل و دوّم به آن پرداختیم. و اما حالا این اتّصال چه در اتّصال فردی مطابق این تصویر و چه در اتّصال جمعی یک مسئلهی بسیار مهمّ است آقای پیش آهنگ. آن نقش یک چیزی است به نام روح الاقدس یا جبرائیل یا هوشمندی. ایشان [بنیان گذار حلقه] خُب قائل به این هستند که ملائکه ای وجود ندارند. وجود خارجی اصلا ندارند. ملائکه همان هوشمندی و قوانین و اینها هستند ولی برای این که بتواند افراد را جذب بکند عبارت روح القدس و جبرائیل را برای مسیحیان و برای مسلمین به کار به به رده است تا بتواند آنها را جلب کند. حالا در ادامهی برنامه از خود ایشان هم مطمئنا فایلی را خواهیم شنید که اشاره می کنند به این که اینجور نیست که این فرشته ها اصلا وجود خارجی داشته باشند. در این اتّصال که ملاحظه می فرمایید، اتّصال فردی، روح القُدس نقش دارد، در اتّصال جمعی هم باز روح القُدُس نقش دارد. اما این را بایستی بدانند بینندگان عزیز و حتّی محققین عرفان حلقه که فرشتگان وجود خارجی ندارند. در واقع آنها همه چیز را بر اساس قانون مطرح کردند. اینجا در این نمودار
آقای پیشاهنگ: این داعیه ی آنها است دیگر چون می خواهم اینجا اشتباه بینندگان متوجه نشوند.
حجت الاسلام شمشیری: بله آنها.
آقای پیشاهنگ: داعیه ی آنهاست که فرشتگان وجود خارجی ندارند و الا در در واقع اعتقادات اسلامی و در حقیقتِ عالم، ملائکه وجود دارند. این ادعای آنهاست.
حجت الاسلام شمشیری: بله، کفر شمرده می شود اگر کسی منکر [ملائکه شود] نص صریح قرآن است. یک کسی مخالفت کند با ملائکه خب این
آقای پیشاهنگ: منکر وجودشان بشود، منکر وجود غیب بشود.
حجت الاسلام شمشیری: بله. مخالفت هم بکند. بله دقیقا. در صورتی که در عرفان حلقه مخالفت می شود. یک حالت گذرا و صورت گذرایی را اگر ما بخواهیم از ملائکه در این فرقه اشاره بکنیم در این نمودار دیده می شود. اولا ابلیس از ملائکه است که باز این هم سمبلیک است و آن سجده اش هم سمبلیک است در واقع. همه ی ملائکه سمبلیک هستند و وجود خارجی ندارند. نکیر و منکری اصلا وجود ندارد. منِ معنوی هستند که به آن می پردازیم، حتّی اتمها هم فرشته هستند. یعنی هر چیزی که در عالم نقش قانون را داشته باشد ولو اتم باشد، ولو مادی باشد، او هم فرشته است که به اینها می رسیم ان شالله. میدان های گرانشی، الکترومغناطیسی اینها هم فرشته هستند. ملک الموت و سایر فرشتگان همه شان قوانین هستند. ملکی اصلا در کار نیست، یک سری قانون هستند. چرا؟ خداوند به خاطر کشش ذهنی اندک مردم در قدیم الایام نمی شده است در نصوص دینی بیاید که مثلا قانونی است، اتمی است، میدان گرانشی است که عرش را حمل می کند. گفته اند که یک عده فرشته هستند که بال و پر دارند و اینها را در این فایلهای صوتی کاملا اشاره کرده اند. اینجا هم میبینیم دقیقا.
این نمودارها را ما در کنار هم قرار دادیم. در واقع این خیلی مسئله مهمی است چیزی به نام ابَر شعور دارند که همان ابَر آگاهی است و هوشمندی است، که وقتی تنزّل پیدا میکند در آن جهان دوقطبیِ معروفشان که شیطان آن را خلق کرده است، میشود شبکه مثبت و شبکه منفی، چیزی شبیه همان قانون صلیب، مثبت و منفی، جنود شیطانی، جنود الهی و رحمانی. این ابَر شعور در واقع این همان جبرئیل است که وقتی میآید در ساحت دنیا باز به شبکهی مثبت و منفی تبدیل می شود. اینجا هم گفته اند خدا، هوشمندی، قوانین و اعداد. این هوشمندی و قوانین نقش فرشتگان را دارند. یعنی آنها به مثابه جریاناتی مثل مجاهدین خلق، که خود بنیان گذار فرقه انحرافی عرفان حلقه هم زمانی که دستگیر میشود کتابهای اینها در منزلش بوده است و مدّتی جزء این جریان بوده است، یا به مثابه گروهک فرقان، که اینها میآمدند آموزههای دینی را میگرفتند، دین را تهی می کردند و بعد با آموزه های مارکسیستی و مادی دین را تفسیر می کردند، کسی اگر به کتابهای آنها مراجعه کنند میبینند دقیقاً طابق النعل بالنعل آقای طاهری همسو هستند و همفکر هستند. و ایشان هم بسیاری از مواردی که بیان کرده است و مطرح کرده است دقیقاً با آنها سازگاری دارد. یعنی یک عرفان مادی و یک عرفان التقاطی خاص، التقاط خاص اگر میگوییم مرادمان ترکیبی از ماده و معناست را در واقع بنیان نهاده است. و اینجا ببینید دیگر دقیقاً اشاره می کند، در این جهان دو قطبی اگر این کارگزاران را ملک به گذاریم یک کارگزارانی هستند که سرمنشأ تدبیر امورشان یک ملکی است که بقیه را اداره میکند، ابَر آگاهی است، یعنی مطابق با شکل قبل. حتّی ما خیلی وقتها با عرفان حلقهایها صحبت می کنیم، این حرفها را می زنیم، بعد سند هم نشان میدهیم، تازه با این مسائل آشنا شدهاند و تازه این مسائل را می بینند. بعد در جهان دو قطبی [به] دو صورت هوشمندی مثبت و منفی نمایان می شود، و در صفحهی بعد هم اشاره میکند، این هوشمندی میشود همان روح القُدُس. کارش چیست؟ فیض را جاری می کند در آن شبکهی شعور، فیض رحمت را یا همان عشق را، و فرد به گفته اینها و به ادّعای اینها درمان میشود و عارف هم در واقع میشود، به واسطه همین شعور که حالا سمبلیک آن میشود ملائکه. و باز گفته اند در همه ی عوالم این ارکان که همان قوانین هستند مَلَک گفته میشوند. و اینجا را ببینید دیگر دقیقاً اشاره می کند، بر این اساس، انواع واحدهای ماده و انرژی که از جنس عقل هستند نیز ملک اند. دقیقاً ملائکه را تبدیل میکند به یک واحد های ماده و انرژی و باز اشاره میکند در صفحهی بعد در کتاب انسان و معرفت هست دوستان اگر خواستند ملاحظه بفرمایند و تحقیق کنند، [می گوید] ما قانون روزی رسانی را داریم که میکائیل میشود، عزرائیل قانون تولد و مرگ هست یا همان آنتروپی، قانون خستگی، ایشان قائل به این هستند چیزی به نام فرشته ای که بیاید بالای سر انسان یا دستور بدهد یا چیزی که فرشته باشد به گفته ی مسلمین اصلاً وجود خارجی ندارد. یک قانونی است به نام قانون خستگی و مرگ، آنتروپی که فرد از بین می رود طبق آن قانون که تاریخ انقضاء دارد. اینجا هم اشاره میکند، میدان های گرانشی، میدانهای الکترومغناطیسی، میدان هستهای ضعیف، میدان هستهای قوی، و غیره اینها همگی ملائکه هستند، در پاورقی هم باز اشاره میکند: یک اتم عالمی عقلانی است که مجموعهای از ملائکه محسوب می شود. دقیقاً مثل مارکسیستها، دقیقاً مثل مجاهدین خلق، دقیقاً مثل گروهک افراطی فرقان که بسیاری از علمای بزرگ ما را شهید کردن اینها هم همچنین اند که در پرونده اینها هم البته ترور مشاهده میشود باز به مثابه آنها. و باز می توانیم ببینیم دقیقاً گفته اند که ببینید در مورد نکیر و منکر که سوال می فرماید اینها سمبلیک هستند، وجود خارجی ندارند. اینجا هم باز اشاره میکند به زبان های کلی گفته اند آن زمان کشش ذهنی نداشتند مردم با زبانهای کلی صحبت کردند درست هم بوده، هر کسی به قدر فهم خود کند ادراک، برای آن زمان کافی بوده ولی امروزه نه ما باید این را بفهمیم که این ملائکه کاملاً مادی هستند یا در صفحهی…
آقای پیشاهنگ: فکر میکنم حالا این بحث اینکه عدم، وجودشان در اسناد شان خیلی کافی دیده ایم، دلیلی دارند برای انکار آن؟ یک وقت مثلاً من ادّعا می کنم که این چیزی که شما پشت سر من می بینید، دکوری که دارید پشت سر من می بینید مثلاً از فلز نیست اگر فکر کرده اید این فلز است، چوب است یا مثلاً چوب نیست کائوچو است، رویش رنگ زده ایم شما فکر میکنید، خُب یک ادّعایی انجام میشود الان اینجا ادّعا کردند که شما اگر مثلاً ملک الموت به عنوان یک فرشته معرفی شده این مَلَک نیست، این یک قانون است، قانون خستگی است. خُب برای این ادّعا سند باید داشته باشند دیگر آیا سندی ارائه شده یا نه؟
حجت الاسلام شمشیری: دو دلیل برای این دارند، یکی می گویند که با علم روز سازگار نیست این مسائل دینی، دقیقاً به مثابه ماتریالیستها که اصلاً چیزی ماورای تجربه را علم نمی دانند فلسفه را علم نمی دانند، ریاضیات را علم نمی دانند، اینها هم برای اینکه بتوانند جوانها را جذب کنند مخصوصاً کسانی که علوم معقول و فیزیک خوانده اند خُب برای آنها که با این مسائل…
آقای پیشاهنگ: علوم تجربی.
حجت الاسلام شمشیری: بله و حتّی خود فیزیک هم کسانی که سر و کار دارند با فیزیک، اینها برای اینکه بتوانند این افراد را جذب کنند مجبور هستند که یک مقداری فیزیکیتر صحبت کنند در واقع ماورای فیزیک و ماده را منکر بشوند.
آقای پیشاهنگ: خُب این الان موجودات غیرارگانیک اینجا این وسط چی میشود که خودشان بارها میگویند.
حجت الاسلام شمشیری: خُب آنها نتوانسته اند که فاکتور بگیرند.
آقای پیشاهنگ: این موجودات غیرارگانیک اینها می شود به اینها، حالا ماهیّت فیزیکی میدهند تعریف میکنند یا نه آنها واقعاً هنوز غیر ارگانیک هستند؟
حجت الاسلام شمشیری: تنها موجوداتی که نمیشود یعنی منکر آن نیستند و همه چیز را اگر سمبلیک میدانند آنها را سمبلیک نمیدانند، همین موجودات غیرارگانیک هستند. که البته وقتی شئون و وجود اینها را با همدیگر می سنجیم، میبینیم نمیشود. مثلاً ابلیس وجود دارد بعد از شئون این ابلیس میشود شیاطین، بعد شیاطین باز خودشان مادی و معنوی هستند. وقتی می آییم اینها را با همدیگر می سنجیم، می بینیم نمی شود، اینها زیرمجموعه چیزی باشند که سمبلیک باشد. مثل حتّی انسان و آدم که کثرات اینها و شئون و وجود اینها را وقتی با همدیگر میسنجیم، میبینیم جور در نمیآید و ایشان خُب یک چیزهایی گفته. این یک مسئله است که برای اینکه بتوانند جوانها را جذب کنند در واقع مطرح میکنند، دلیل اصلی آنها اما این است که شهود ما این بوده است. مثلاً میگوییم که خُب چرا شما قائل به این هستید که انسانی که از دنیا میرود فرشتگان اگر انسان غیر مؤمنی باشد و گناهکار باشد، فرشتگان طبق نصوص قرآن او را اذیت می کنند دیگر، آن هم به خاطر اعمال خود اوست، اینها میگویند نه، ما در ارتباط هایی که در دورهی تشعشع دفاعی با ارواح و جنّیان داشتیم هیچ روحی به ما نگفته است که من وقتی مُردم حالم بد بود، یعنی تجربهی شخصی خودش را که با نصوص دینی هم نمیخواند را دارد تعمیم به عام میدهد و به عرف می دهد در واقع. خُب مشخص است که این شهود ولو اینکه صحیح هم باشد نباید شما عمومی اش کنید، که صحیح هم نیست البته، با قرآن نمیخواند. ملاک بررسی شهود چیست؟ قرآن و سنّت. اینجا هم پس باز اشاره می کند که نکیر و منکری در کار نیست.
آقای پیشاهنگ: شهود باید ادله هم داشته باشه بالاخره دیگر.
حجت الاسلام شمشیری: بله.
آقای پیشاهنگ: یعنی اگر بنا است علنی بشود و تبدیل به یک.
حجت الاسلام شمشیری: گفتمان غالب بشود.
آقای پیشاهنگ: بله یک مطلب کلی بشود و یک امر کلی که قابل آموزش باشد و تبدیل به یک آموزه ی عمومی بشود باید دلالتهایی برایش داشته باشیم دیگر، و اِلا بنده هم الان می آیم ادّعا می کنم که بنده شهود کرده ام که آقای طاهری حالا.
حجت الاسلام شمشیری: بله هرکسی می تواند دیگر دقیقا شهود کند مخالف ایشان، اینها این حرف را میزنند البته ما در جلسات قبل هم از خودشان سند ارائه دادیم که یک جایی گفته اند شهود بایستی با قرآن بخواند و حداقل متناقض نباشد شهودهای یک فردی با همدیگر، اما دیدیم که در واقع این جوری نیست و خُب روایات، ما داریم در روایات کسی که اصلاً انکار بکند در این روایت در بِحار دوستان می توانند ببینند، «مَن اَنکَرَ ثلاثه اشیاء فَلَیسَ مِن شیعَتِنا المعراج و المَسئَله فِی القَبرِ و الشَّفاعه» کسی که اینها را که عرفان حلقه همه ی اینها را منکر است، شیعه ی ما نیست در واقع. مگر می شود فرشته در درون من باشد. حتّی می گویند در قیامت که شما پا به عرصهی قیامت می نهید این جوری نیست کسی شما را مؤاخذه کند، سوالی از شما بپرسد، این فرشته ها در کار نیستند. مثل شما که وارد یک شهر جدید میشوید دقیقاً این را مطرح کردند و خود به خود سوال برای شما ایجاد می شود آنجا هم که می روید برای شما دقیقاً یک سری سوالات ایجاد میشود و چنین مسائلی در کار نیست. نمی دانم چقدر وقت داریم که من این بحث را…
آقای پیشاهنگ: حالا تا یک دقیقه اگر قابل جمع باشد.
حجت الاسلام شمشیری: بله این را هم من مطرح کنم.
آقای پیشاهنگ: که برویم در واقع آن میان برنامه را هم ببینیم صحبت آقای طاهری در انکار ملائکه را.
حجت الاسلام شمشیری: ان شا الله.
آقای پیشاهنگ: و این را هم داشته باشیم.
حجت الاسلام شمشیری: ببینید در مورد سوال و جواب پس از مرگ دوستان عزیز می توانند در کتاب انسان و معرفت این را مشاهده بفرمایند در صفحه دویست و هفتاد و ششم و صفحه بعدش که آنجا اشاره می کند، ملائک سوال کننده در درون خود او هستند و ماموریت آنها به محض موجه شدن با وضعیت جدید آغاز می شود. اینجور نیست که مَلَکی باشد در خارج، خارج از ذهن که موجود باشد. یعنی مجرّدات را و آمور غیبی را به جز موجودات غیرارگانیک البته همه را منکر هستند و برایشان قابل پذیرش نیست.
آقای پیشاهنگ: الان ملائکه خودشان غیرارگانیک نیستند؟
حجت الاسلام شمشیری: [آنها را غیرارگانیک] نمی دانند. چون غیر ارگانیکها را a و b می دانند aرا اجنّه می دانند که خود اینها هفت دسته هستند و b را ارواح سرگردان می دانند که چیزی به عنوان روح سرگردان نداریم که منجر به تناسخ می شود در واقع اگر کسی روح سرگردان را بپذیرد. اینها خلاصه ای بود در مورد اینکه آن مَلَک شبکهی شعور کیهانی که از او سخن می گویند قانون است و آنتروپی، خستگی یک شعور اینطور مسائلی است، ابر شعور است و هیچکدام از ملائکه در این فرقه وجود خارجی ندارند، همگی سمبلیک هستند.
آقای پیشاهنگ: این بحث ها خارج از بحث عرفان حلقه من فکر می کنم حالا در بعضی از در واقع جریانهای فکری، حالا شاید نشود عنوان فرقه را به آن داد مثل مثلا جریانهای فکری لیبرال، لیبرال های اسلامی. این جنس از تفکر وجود دارد که مثلا می گویند آقا ملائکه نیستند یا مثلا قیامت اینگونه نیست که عذاب وجود داشته باشد و اژدهای سه سر باشد. این همان تجسم اعمال شماست، آن وجدان دردی است که شما دارید؛ این تفکّر خارج از عرفان حلقه هم وجود دارد یعنی مختصّ به عرفان حلقه نیست. باز یعنی در بین برخی از متفکّرین اسلامی که حالا نمی گوییم از علما نه در واقع، متفکّرین مدّعی تفکّر اسلامی این نوع نگاه وجود دارد. این را فکر می کنید حالا ارتباطی داشته باشد؟ یا نه؟
حجت الاسلام شمشیری: دقیقا همین است. وقتی ما عرفان حلقه را ریشه یابی می کنیم می رسیم به جریاناتی مثل مجاهدین، آنها هم همینطور بوده اند، جوان های پاک را جذب می کردند و ابتدا حرف بدی نمی زدند سپس آن اموزه های دینی را کنار می زدند مثل عرفان حلقهایها و مسائل مادی را مطرح می کردند.
کسی اگر کتاب راه طی شدهی بازرگان را بخواند که مارکسسیست ها از ایشان گرفته اند و بعد از خودش امتحان گرفتند خودش هم نتوانست جواب بدهد به پاسخهای اینها، مجاهدین. چون با آموزه های مارکسیستی اینها را دقیقا بیان کرده بودند. امروزه هم به فرزند همین نامبرده، عرفان حلقهایها گرایش دارند در واقع. چرا؟ چون به نای این فرد هم این بود که اصلا اسلام را [با] یک مسائل مادّی، التقاط بدهد بین معنویت و مادّه در واقع. یک اسلامی را ارائه بدهد که جوان پسند و به روز باشد و مخالف علم نباشد. که اسلام البته دین جامعی است. هر آنچه اسلام گفته است طبق قاعدهی ملازمه آنچه که عقل می گوید مطابق شرع است «کل ما حکم به العقل، حکم به الشرع و کل ما حکم به الشرع، حکم به العقل» دقیقا همچنین است. ولی خُب یک عدّه ای در اثر دغدغه ی بیجا و اشتباه یا اینکه در زیّ علما نبودند و عالمان دینی را نمی شناختند یا دروس را خوب مطالعه نکردند. اصلا یکی از دلایلی که افراد گمراه می شوند این است که ترتیب علوم را ملاحضه نمی کنند و مراعات نمی کنند. اینها هم همچنین. خب شما می خواهید تفسیر بخوانید ادبیات عرب لازم است. یک سری علوم نیاز است. همینجوری که نمی شود از قرآن کشف رمز به گفته آنها داشت.
آقای پیشاهنگ: بسیار عالی. تشکر.
حجت الاسلام شمشیری: خواهش می کنم.
آقای پیشاهنگ: در خدمت شما هستیم بینندگان عزیز با برنامه ناگفته های ادیان. یک میان برنامه ببینیم و بعد از آن ان شاالله منتظر تماس های شما هستیم برای پاسخ گویی به سوالات شما و حالا سوالاتی که از جلسات قبل بعضی سوالات دوستان باقی مانده بود اگر فرصتی هم شد سوالات قبلی شما بینندگان عزیز را در این جلسه آخر از بحث عرفان حلقه پاسخ بدهیم.
سلام دوباره دارم خدمت شما بینندگان عزیز شبکهی جهانی ولایت، بینندگان عزیز برنامهی ناگفتههای ادیان. جا دارد که من اینجا از شما بینندگان عزیز تشکر بکنم که ما را مورد محبّت خودتان قرار دادید در این قسمتهایی که گذشت با تماسهای خودتان با پیامهای خودتان با اظهار لطفتان به برنامه و با مشارکتتان در جذّاب شدن و پویا شدن برنامه. خُب مثل هفتههای گذشته تلفنهایی داریم از شما بینندگان عزیز که ان شاالله میشنویم و سعی میکنیم ان شاالله یک برنامهی جذّاب و یک گفت و گوی شیرین را برای شما داشته باشیم. آقای کریمی یا خانم کریمی از ایلام سلام دارم به همه ی ایلامیهای عزیز و آقا یا خانم کریمی، آقای کریمی عزیز.
آقای کریمی: سلام علیکم خسته نباشید بنده آقای کریمی هستم.
آقای پیشاهنگ: بله درخدمتتان هستیم آقای کریمی.
آقای کریمی: خسته نباشید عرض میکنم خدمت شما مجری عزیز و کارشناس محترمتان.
آقای پیشاهنگ: محبّت دارید.
آقای کریمی: زنده باشید. بنده یک سؤال داشتم از حضور کارشناس عزیز این که علّت جذب افراد به فرقه ی حلقه چیست؟ و چرا مردم جذب این جریان می شوند؟ ممنون می شوم اگر پاسخ بدهند.
آقای پیشاهنگ: بسیار خُب، خیلی هم عالی، ان شالله در خدمت شما خواهیم بود. و آقا مهدی از اصفهان، سلام دارم به اصفهانی های عزیز و آقا مهدی عزیز از شهر زیبای اصفهان.
آقا مهدی: الو سلام علیکم و رحمهاللَّه.
آقای پیشاهنگ: سلام، سلام.
آقا مهدی: وقتتان به خیر باشد، اعیاد شعبانیه را هم تبریک عرض می کنم خدمت شما و همه ی بینندگان و شنوندگان عزیز.
آقای پیشاهنگ: و همچنین.
آقا مهدی: من دو تا سه نکته را ان شااللَّه سریع عرض بکنم که وقت بقیه را نگیرم که تأسی نباشد محضر استاد گرامی. نکته ی اوّل استاد فرمودند که آقای طاهری ملائکه را خُب نه قانون می داند، اما تعجب است همین آقای طاهری، وقتی می خواهد از استادش ابلیس دفاع کند می گوید همه ملائکه سمبلیک مشرک هستند و تنها موحّد درگاه الهی ابلیس است. حالا اینجا نمی دانیم چطور می شود این قانونها به تعبیر آقای طاهری، مگر اصلاً قانون چیزی به نام شرک و نمی دانم، توحید، سرش می شود؟ امّا یک نکته ای که می خواستم عرض بکنم ان شاالله استاد شمشیری تکمیلش بکنند گر چه آقای طاهری و طرفدارانش ادّعا می کنند که فرقه شان یک فرقه ی شیعی است اما شاخصههای شیعی گری را ما در این عرفان نمی بینیم. یکی از مهمترین شاخصههای شیعی گری توسّل به ذوات مقدس است که ما شیعه ها ادله عقلی و نقلی فراوانی برایش داریم که علما و بزرگانمان گفته اند مثلاً از جملهی ادله ی عقلی که مطابق قاعدهی ضروری فلسفی که همان اختلاف در مراتب وجودی هست، ما باور داریم که به حَسَب این قاعده، اقتراب به مقرب موجب قرب به قریبٌ الیه می شود و ابتعاد از مقرب موجب بُعد از قریب الیه می شود و همچنین آیات فراوانی از قرآن که اساتید گرامی شبکهی ولایت مفصل آن را بحث کردند که زیبنده نیست که یک کسی مثل من وارد این بحث بشود. اما نکته ای که ربط به عرفان حلقه هست این آموزه شیعی صراحتاً در فرقه ی حلقه مورد انکار قرار می گیرد. کتابی که من می خوانم کتاب عرفان کیهانی هست صفحه ۱۱۹ اینجا آقای طاهری می گوید که نام خداوند در رأس همه ی نامها قرار دارد و خواندن و استعانت فقط سزاوار اوست و نقض آن شرک است، اصل اجتناب از من دون اللَّه. متأسفانه آقای طاهری و پیروانش مثل وهابی ها، اهل بیت را مصداق من دون اللَّه می دانند در حالی که ذوات مقدسه به هیچ عنوان مصداق من دون اللَّه نیستند. بعد آقای طاهری می گوید مهمترین مصادیق بارز شرک، شخص پرستی، روح پرستی، کتاب پرستی، دنیا پرستیست و بعد این جا ایشان یک عبارتی دارد که ظهور دارد در نفی وساطت ذوات مقدّسه. می گوید که بین انسان و خدا تنها واسطهای که وجود دارد هوشمندی و شعور الهی است. عرفان کیهانی صفحه ۱۱۹ و صفحه ۱۲۰. خیلی هم تشکّر می کنم از برنامه، امید است که ان شااللَّه از بعد از ماه مبارک رمضان، شاهد باشیم که استاد ان شااللَّه حضور داشته باشند.
آقای پیشاهنگ: ان شااللَّه.
آقا مهدی: و یک تقاضایی هم دارم ان شااللَّه در برنامه هم اگر بشود استاد بیشتران شااللَّه صحبت بکنند و از ایشان استفاده بکنیم. خیلی به بخشید بیش از حد هم صحبت گفتم، التماس دعا، خدانگهدار.
آقای پیشاهنگ: زنده باشید، ما حالا تلاشمان این هست که برای اینکه برنامه پویا باشد، من این را همین جا خدمت در واقع آقا مهدی و همه ی بینندگان بگویم که به جهت این که خُب وقت برنامه یک ساعت بیشتر نیست و معمولاً هم این طوری بوده است که ما تماسهای زیادی از شما بینندگان عزیز داشتیم، ناچار هستیم که تقریباً نیمی از وقت را بیشتر به بحث کارشناسی اختصاص ندهیم، این با روح در واقع جذّابیت برنامههای رسانهای هم سازگارتر است که ان شااللَّه بتوانیم از زنده بودن برنامه برای پاسخگویی به شما بینندگان عزیز استفاده بکنیم و این فرصت را در اختیار شما بینندگان عزیز بگذاریم. خُب ما تلفن دیگری هم داریم، خانم زربخش از شهرضا. سلام خانم زربخش.
خانم زربخش: سلام علیکم.
آقای پیشاهنگ: سلام علیکم.
خانم زربخش: عرض سلام و خسته نباشید دارم خدمت شما و کارشناس محترم برنامه، جناب آقای شمشیری.
آقای پیشاهنگ: سلام علیکم، متشکر، بفرمایید سؤالتان را بفرمایید.
خانم زربخش: بنده یک مطلبی را می خواستم خدمت شما عرض کنم، ما یکی از اطرافیانمان عضو عرفان حلقه است، ایشان، پیشگویی، آینده نگری و اطلاع از غیب را کلاً شیطانی می دانند. حالا خواهش من از شما این است که من را راهنمایی بکنید که چه جوابی به ایشان بدهم و آیا اصلاً این دیدگاه با اسلام سازگار هست یا نه؟
آقای پیشاهنگ: بله درواقع بحث پیشگویی کردن یا اطّلاع از غیب دادن را امر شیطانی دانستند، حالا این باید با خود آموزههای اینها بررسی بشود. تشکر خانم زربخش و تشکر میکنیم از همه شهرضاییهای عزیز و سلام دارم خدمت همه تهرانیهای عزیز، بهخصوص آقا رضا از شهر تهران، سلام آقا رضا.
آقا رضا: آقا سلامعلیکم.
آقای پیشاهنگ: سلامعلیکم.
آقا رضا: خسته نباشید.
آقای پیشاهنگ: سلامت باشید، در خدمتتان هستیم آقا رضا.
آقا رضا: تشکر میکنم از برنامه خوبتان و کارشناس خوب برنامهتان.
آقای پیشاهنگ: خواهش میکنم.
آقا رضا: من یک سؤالی از حضور کارشناس محترمتان داشتم، زحمت بکشند پاسخ بدهند، خوشحال میشوم.
آقای پیشاهنگ: بفرمایید.
آقا رضا: الو.
آقای پیشاهنگ: بفرمایید در خدمتتان هستیم، صدای شمارا داریم آقا رضا.
آقا رضا: یکی از نزدیکان من در عرفان حلقه است و ایشان چند وقت پیش با من صحبت میکرد در رابطه با فشار قبر، چون یکی از اقوام بهتازگی فوت کرده بودند، ایشان گفتند که این آقای طاهری به اینها یاد داده، گفته که فشار قبر اینطور نیست که مثلاً قبر به این جسم، یعنی جسد مرده فشار بیاورد، این دیوارههای قبر به جسد فشار بیاورد. گفتندکه نه، این نیست؛ این روح این شخص متوفّی، تلاش بکند که وارد جسمش بشود ولی نمیتواند و همین فشار که به او میآید که میخواهد وارد بشود، میشود فشار قبر. بعد من سؤالی در ذهن من پیش آمد، سؤالم این بود که خُب حالا مثلاً یک شخصی در اثر یک حادثهای مثلاً در یک موادّ مذاب مثلا بیفتد و یکدفعه بدنش ذوب شود یا مثلاً در اثر انفجار بدنش به یکباره نابود شود. این شخص حالا جنایتکار هم باشد، گناهکار هم باشد آیا چون جسم ندارد و روحش نمیتواند در آن جسم برود، روح بااینکه گناهکار هست، فشار قبر ندارد؟ این سؤال من بود. کتاب آقای طاهری را به من نشان داد که گفته بوده، این روح که نمیخواهد وارد بدن خودش بشود، به آن فشار میآید، این فشار قبر است. من گفتم خُب این کسی که جسمش به این شکل از بین رفته خب گناهکار هم بوده است، مثلاً دنبال شخصی بوده در حال فرار بوده از دست پلیس، افتاده درون مواد مذاب جسمش از بین رفته، خُب این روح، اینکه جسمی نمیبیند که بخواهد تلاش کند وارد آن شود، خُب پس فشار هم به او نمیآید، پس فشار هم ندارد؟ من میخواستم کارشناس برنامهتان این را یک توضیحی بدهند، ضمن اینکه این عرفان، همین آقایی که با من صحبت میکند همیشه در حال به قول خودش برونریزی است، یعنی مثلاً چهار پنج سال در این کلاس است، همیشه در مهمانی یکدفعه میافتد کف مجلس، دهانش کف میکند، مشکلاتی برای او ایجاد میشود، ما میگوییم کی تمام میشود؟، میگوید مشخص نیست. استاد به ما گفته شاید روحهایت زیاد است. آقا دستتان درد نکند. خداحافظ.
آقای پیشاهنگ: زنده باشید، تشکّر، محبّت کردید که تماس گرفتید. ان شالله تماستان را قطع بکنید، از گیرندهی تلویزیونتان پاسخها را دنبال بفرمایید. آقای شمشیری؛ تماسهایی که داشتیم، تماس اوّل درواقع آقای کریمی، پرسیدند که علّت جذب مردم به عرفان حلقه چیست؟ درواقع ظاهراً آن مهمترین علّتش را میخواستند، فراتر از این بحث آموزهها و اینها، چرا این گرایش ایجاد شده؟
حجتالاسلام شمشیری: بله ما میتوانیم ۱۶ دلیل را در این مورد مطرح کنیم، البته قبلاً مقالهای من در سایت انجمن [نجات از حلقه] در این مورد آنجا مطرح کردم این ۱۶ دلیل را.
مهمترین آنها ادّعای درمان بیماریها است، درواقع آنها قائل به این هستند که همه ی بیماریها را درمان میکنند و مستر این فرقه حق ندارد نوعی از بیماریها را غیرقابل علاج بداند، این را در صفحهی صد و سی و چهارم کتاب انسان از منظری دیگر مطرح کرده اند، عموم کسانی که میخواهند وارد بشوند به عرفان حلقه به خاطر مبحث درمان و بیماریهایشان است، بُعد عرفانی این فرقه آنقدر قوی نیست که بخواهد افراد را جذب کند، امّا در موارد بعدی اگر افراد جذب میشوند به خاطر ضعف معرفتیِ مبتلایان به این فرقه است، اسلام و عرفان را درواقع آن نمیشناسند خوب، به همین خاطر جذب این جریانات میشوند. یک عدّه ای در پی کشف و شهود عرفانی هستند [و] جذب می شوند. یک عدّه ای به خاطر این خلأ ناشی از مدرنیته و پست مدرن که ایجاد شده، معنویت کم شده است، می آیند و دنبال معنویت هستند و متأسفانه سر از این فرقه ها در می آورند. تا شانزده دلیل را ما مطرح کردیم از جمله شیطان گرایی، از جمله به دنبال یک دین انسانی و غیر نفسُ الامری بودن. یعنی آنها در واقع می خواهند که آزاد و راحت باشند اما آن…
آقای پیشاهنگ: وجدانشان هم درد نگیرد دیگر.
حجتالاسلام شمشیری: از اینکه دینی ندارند مثلا، دقیقا.
آقای پیشاهنگ: دینی داشته باشند ولی وجدان درد نگیرند می گویند که ما دین داریم منتها دینمان به شکلی است که.
حجتالاسلام شمشیری: دین بشری است.
آقای پیشاهنگ: دین بشری و هیچ چیزی هم ندارد.
حجتالاسلام شمشیری: می توانیم باز به پایگاهی برای آسیب خوردگان اجتماعی اشاره کنیم. خودِ وکیلِ این فرد اشاره می کند که در بیانات وکیل این فرد آمده است، دوستان در اینترنت می توانند جستجو کنند، آنجا گفته است که ما نیامده ائیم افراد دین دار را جذب بکنیم، ما کسانی را این فرد [بنیان گذار فرقه حلقه] جذب کرده است در این عرفان حلقه و فرقه ی ما که عمدتاً یا معتاد هستند و یا افراد بی دینی هستند. وکیل این فرد اشاره می کند. در واقع پایگاهی است برای آسیب خوردگان اجتماعی، بهانه ی ملّیت گرایی، چون یک عرفان ایرانی را مطرح می کند، ارتباط با نامحرم. عمده ی اینها را فکر می کنم در برنامهی نجات از حلقه یا قسمت های قبل به آنها پرداخته ائیم. این مقاله را می توانند دوستان در سایت [انجمن نجات از حلقه] ببینند، اما بیش از نود و خورده ای طبق استقراء عرض می کنم، کسانی که جذب این فرقه می شوند در ابتدای امر به خاطر درمان شدنِ بیماری هایشان است. این دلایل را هم مفصلا می توانند آنجا دوستان ملاحظه بفرمایند.
آقای پیشاهنگ: بسیار خُب. بحث آقا مهدی از اصفهان در بحث ملائکه بود که موضوع همین برنامهی ما هم بود اینکه سوالشان را اینطوری گفتند که آقای طاهری می گویند که ملائکه به صورت سمبلیک مشرک هستند، بعد خودِ شما آقای طاهری آمده ای گفته ای که ملائکه قانون هستند، وجود خارجی ندارند، یک سری قوانین هستند، اتم است و گرانش است و اینها. حالا شما برای ما توضیح بدهید چطور گرانش زمین یا مثلا گرانش ذرّات اتم، قوانین فیزیک، اینها می توانند مشرک باشند. این شرک قوانین را برای ما توضیح بدهید. حالا پاسخی دارند اینها یا نه یک سوال بی جوابی است که مانده؟
حجتالاسلام شمشیری: مطمئنا به این مسائل اصلاً آنها فکر نمی کنند، به دنبال درمان هستند و یک عدّه ای از آنها هم بدون تعارف به دنبال این هستند که پول از دیگران بگیرند. این تناقضات در عرفان حلقه بسیار است برای اینکه گوینده ی این سخنان ذهن بسیار ضعیفی دارد آقای طاهری و صدها و صدها از این تناقضات می شود بیرون کشید. یک دلیل اینکه این اعتقاد قلبی او نیست و یک چیزی ساخته و آمیخته ایست همین است که این تناقضات وجود دارد و در واقع می خواهد تقدّس ابلیس را بالا ببرد دیگران را ولو سمبلیک، مشرک می داند. این به این خاطر است وگرنه وجههی دیگری ندارد و درست اشاره کردند آقا مهدی عزیز. اگر این نمودار را ببینند دوستان عزیز در صفحهی نود و سوم کتاب انسان از منظری دیگر، مبحث فرادرمانی در ادامهی صحبت هایی که آقا مهدی داشتند در بحث توسّل، آنها بین انسان و خدا واسطهای را ندارند، یعنی انسان می تواند مستقیم از خدا دریافت کند دین یا هر چیز دیگری را که البته آنها اعتنایی به دین هم ندارند. غیر مستقیم و بلکه مستقیم آمده اند انبیاء و اولیاء را کنار زده اند. یک مسئلهای را من عرض بکنم خدمت بینندگان عزیز و مخصوصاً محققینی که می خواهند پا در این عرصه بگذارند طبق تجربه. عرفان حلقه اینگونه است که اولاً شما ایرادی اگر وارد می کنید فوراً می آیند و حرف را پس می گیرند این یک مسئله و ضدش را بیان می کنند که این مسئلهی بسیار مهمی است. دو: تفسیر خاصّی آنها از همه چیز دارند. مثلا می گویند که ما مشکلی با فاتحه گویی نداریم، فقط می گوییم شما مثبت دو بگویید. ما مشکلی با انبیاء و اولیاء نداریم فقط می گوییم شبکهی شعور واسطه است و لا غیر. خُب این یک تفسیری است که آنها برای هر چیزی ارائه می دهند. آیا خروجی این، جز این است که دارید می گویید انبیاء و اولیاء واسطه نیستند؟ آیا خروجی این حرفها جز این است که دارید فاتحه گویی را کنار می زنید؟ حالا فاتحه گویی یک مسئلهی حاشیهای است نسبت به انبیاء و اولیاء. نهایتاً می گویند توسل یک امر استحبابی است.
درست است اما آیا ولایت امر استحبابی است؟ آیا از ارکان شیعه نیست که شما دارید کنار می زنید؟ مغالطه می کنند در واقع آن یک حالتی کوچک می کنند این قضیه را و تنزّلش می دهند به یک توسل. خیر آنها انبیاء و اولیاء را در این قضیه کنار می زنند، حتّی یک فایل ویدئویی از رهبر این فرقه وجود دارد که آنجا توهین می کند به حضرت سلیمان. یکی از دلایل مجرمیت او این است که توهین به انبیای الهی داشته است. بهجز اینکه حالا قرآن را متناقض می داند.
دوستمان درست اشاره کردند. مطالبی را که فرمودند در این صفحه می توانند دوستان ببینند، بعد از اینکه از شخص پرستی و روح پرستی و مرده پرستی سخن می گویند، می گویند تنها واسطهای که بین انسان و خدا وجود دارد هوشمندی یا همین شبکهی شعور یا همین قوانین هستند. انبیاء و اولیایی در کار نیستند، به صورت مختلف نقش خوشان را بازی می کنند. واقع با این فریبی که عرض کردم، انبیا و اولیاء و توسّل و ولایت و امامت را در واقع کنار زدند. یک چیز مادی و ماتریالیستی مثل شبکهی شعور را پُل ارتباطی بالا و پایین قرار دادند در واقع.
آقای پیشاهنگ: بسیار خُب. این خانم زربخش که از شهرضا تماس گرفته بودند، سؤالشان این بود که حالا یکی از نزدیکانشان ظاهرا یا اطرافیانشان عضو این عرفان حلقه، جریان عرفان حلقه بودند و بعد مدّعی بوده که بحث پیشگویی یا در واقع اطّلاع از غیب اینها امور شیطانی است. این مستند به آموزه های خود عرفان حلقه است؟ آیا خود اینها پیشگویی و ارتباط با غیب ندارند؟ یک سؤال خیلی جدی که الان آنها اتّصال که می خواهند بدهند آیا خودِ همین اتّصالات و لوازمات اتّصال خودش غیب نیست؟ این بحثی است که در واقع خانم زربخش می خواستند که بدانند چطور می توانند از همین ادّعای آنها پاسخی داشته باشند برای نشان دادن تناقضات و اشتباهاتی که در این عرفان حلقه وجود دارد.
حجتالاسلام شمشیری: یک اشتباه و یک ادّعای بسیار واضح است. یعنی مقابله ی با این جریان کار سختی نیست در این ادّعا. اگر فصل چهارم کتاب انسان از منظری دیگر را دوستان ورق بزنند، در آنجا شبکههای مثبت و منفی را می بینند. مثل همان قانون صلیبی که آقای پیشاهنگ عزیز در برنامههای قبل به آن پرداختیم. این مثل همان است یا قانون بازتاب. آنجا از شبکههای مثبت و منفی سخن می گویند و چیزی به نام قانون بازتاب، می رسند به این شکلی که مشاهده می فرمایید. شبکه مثبت و شبکه منفی. و بعد آنجا ببینید در صفحهی بعد این نمودار امتداد پیدا می کند می گویند که آگاهی های مثبتی داریم و آگاهی های منفی. مثل چه چیزی؟ مثل دیدن آینده، مثل شخصیت خوانی، مثل اطلاع از غیب، نفوذ در دیگران. اینها تماماً جزء شبکهی منفی و شیطانی هستند. اما سخنِ اسلام و تجارب عرفانی چیست؟ آنها می گویند بله ممکن است کسانی باشند که بتوانند به قدرت های منفی دست پیدا کنند و ضمیر دیگری را بخوانند. اما اینگونه نیست که الا و لابد، هر کسی ضمیر دیگری را خواند شیطانی باشد. چرا؟ چون ما مستند روایی و قرآنی داریم بر این. که اصلاً کتاب هایی در این مورد نوشته شده است در مورد پیشگوییهای انبیا و اولیاء و حتّی بزرگان دین. برای نمونه ما می بینیم پیشگوییهای رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلم) در مورد بنی امیّه و بنی عبّاس. از اینکه فرزندان بدی از این نسل به جای می ماند و اسلام را مورد آزار و اذیت قرار می دهند. موارد دیگری که شخصی می آید خدمت رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلم) و چند تا از گوسفندان یا حیوانات را در یک دره پنهان می کند، می آید به محضر ایشان، رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلم) از این اطلاع می دهند. او ایمان می آورد. در واقع این را او برای خودش حجت قرار داده بود که اگر این شخص توانسته این کار را بکند من ایمان می آورم. درست است ممکن است منفی هم از این جریانات استفاده بشود. اما سخن عرفان حلقه چیست؟ مطلقاً کسی اگر از غیب سخن بگوید، مطلقاً کسی اگر پیشگویی کند [از] شیطان است. ما می بینیم با نصوص دینی با آموزه های دینی این سر ستیز دارد و همخوانی ندارد و آنها حتّی طی الارض، ریاضت کشیدن ها، اینها همه را رد می کنند.
آقای پیشاهنگ: خُب ما تقریباً وقت برنامهمان تمام شده. یک سؤال دیگر هم البته داشتیم. بحث فشار قبر و اینها این را اگر بتوانیم در یک دقیقه پاسخ بدهیم چون دیگر جلسه ی بعد هم در موضوع عرفان حلقه نیستیم، که این سؤال هم بی جواب نماند.
حجتالاسلام شمشیری: من خیلی فوری جواب می دهم. ببینید آن چیزی که در مورد زیارت قبور، البته این مقاله را می توانند در سایت ما هم ببینند در مورد عذر می خواهم فشار قبر اگر وجود دارد، آنها می گویند چیزی که ما در مورد فشار قبر می گوییم مبتنی بر تجربه شخصی ماست. یعنی در واقع ما آنجا تجربهی شخصی که با ارواح در دورهی تشعشع دفاعی داشتیم آنها می گویند فهمیده ایم که فشار قبر در کار نیست: یک: مبتنی بر تجربه است. دو: علّت فشار قبر به مثابه مؤمنین در اثر گناهان و اعمال انسان ها نمی دانند بلکه این می دانند که روح می خواهد جسم را تسخیر کند در اثر وابستگی، دچار فشار قبر می شود و درست هم اشاره کرده اند [آقا رضا] اگر کسی جسمش سوخته باشد، آن روح نمی تواند برگردد. اینجا عرفان حلقه حرفش زیر سؤال می رود. دلایل فشار قبر در روایات آمده است، در واقع عرفان حلقه اینجا می خواهد یک بحثی را مطرح کند و یک اباحه گری را مطرح کند. که شما آزاد باشید. نه فشار قبری هست. نه ملائکه ای هستند که از شما سؤال بپرسند. هیچ کدام از این مسائل نیستند. فقط و فقط فشار قبر منحصر می شود در اینکه یک روحی که وابستگی داشته است به جسم خودش، بخواهد برگردد و آن را تسخیر کند و در درونش حلول و نفوذ پیدا کند. این می شود فشار قبر از دیدگاه آنان که آن هم مطابق شهودات و تجاربشان در کلاس های خودشان است که با دین اصلاً سازگار نیست.
آقای پیشاهنگ: بسیار عالی. تشکر. دستتان درد نکند. از شما بینندگان عزیز برنامهی ناگفته های ادیان سپاسگذارم که برنامهی خودتان را دنبال کردید. ما در قسمت آینده ان شالله با موضوع دعا در ادیان در خدمت شما هستیم.
باعرض سلام
دیشب یکی از مسترهای باسابقه به من گفت که فکرش را هم نمی کرده که در یک برنامه زنده در یک شبکه جهانی ، به نقد حلقه پرداخته شود!
خیلی خوب شد و لازم است از استاد شمشیری تشکر کنیم و از شبکه جهانی ولایت تشکر کنیم. الحمدلله