از جمله بسترهای ترویج معنویتهای نوظهور، ارائه مفاهیم معنوی در قالبهای به ظاهر روانشناختی است. کتاب هایی مانند «راز» و مفاهیمی مانند «قانون جذب» از جمله مصادیق این موضوع است. این معنویتهای نوظهور مدعی اند آثارشان در زمره کتابهای خودیاری و روانشناسی عمومی است. این در حالی است که متخصصین روانشناسی انتقاداتی جدی به گسترش بیرویه چنین آثاری دارند و آن ها را فاقد مبانی علمی میدانند.
لعیا درفشه در مقالهای با عنوان «ظهور پدیده فست فودیزم در تولید کتاب های روان شناسی» طی گفتوگو با چند تن از صاحبنظران حوزه روانشناسی به آسیب شناسی کتابهایی میپردازد که طی یکی دو دهه گذشته در ایران به نام کتابهای خودیاری در بازار منتشر شدهاند. ویژگیها و استانداردهای علمی کتابهای خودیار؛ دلیل اقبال مخاطبان ایرانی از آثار روانشناسی بازاری؛ نقش نویسندگان (مترجمان،) ناشران، مخاطبان و متولیان فرهنگی در شکلدهی به بازار این نوع کتابها و نقش نقد در بهبود وضعیت کتابهای روانشناسی از جمله موضوعاتی است که در این مقاله از زبان دکتر علیحسین سازمند، دکتر علیرضا شیری، دکتر فرید براتی سده و حسن هاشمیمیناباد پاسخ داده شده است.
متن کامل این مقاله از طریق لینک زیر قابل دانلود است:
ظهور پدیده فست فودیزم در تولید کتاب های روان شناسی