دیدگاه بنیان گذار فرقه ی حلقه در مورد زیارت قبور چیست؟

آنچه طاهری پیرامون زیارت قبور گفته است در تضادِ اساسی با آموزه‌های دینی است. ازآنجایی‌که محورِ تشخیص بیماری‌ها در فرقه‌ی حلقه بر موجوداتی به نام جن‌ها و ارواح سرگردان[۱]، استوار است و این موجودات به اعتقاد وی عامل ایجاد بیماری محسوب می‌شوند، بنابراین بنیان‌گذار این فرقه همه‌ی امور از جمله زیارت قبور را با محوریت و توجّه به این موجودات مورد سنجش قرار می‌دهد.

اینک به دیدگاه‌های طاهری درباره‌ی زیارت قبور اشاره می‌کنیم.

۱) گورستان‌ها و آلودگی به غیر ارگانیک‌ها

محمدعلی طاهری در سوّمین فصل از کتاب موجودات غیر ارگانیک که در مورد «علل و عوامل آلودگی به موجودات غیر ارگانیک» است، «قرار گرفتن در فاز منفی» را به عنوان مهم‌ترین عامل نفوذ ویروس‌های غیر ارگانیک معرفی می‌کند. و سپس نتیجه‌گیری می‌کند:

«وضعیت دیگری که می‌توان مثال زد، فرورفتن در اندوه مرگ درگذشتگان است که اغلب، در هنگام مراسم تدفین به اوج خود می‌رسد و به دلیل این‌که گورستان محل تجمع کالبدهای ذهنی بر جامانده است، خطر آلودگی به ویروس‌های غیر ارگانیک را افزایش می‌دهد. به طور کلی، حضور در گورستان در حالی که فرد در فاز منفی قرارداشته باشد و یا به راحتی در این فاز قرار گیرد، این خطر را به دنبال دارد»[۲].

همچنین گفته است: «عصبیت، غم و اندوه، حزن و ناراحتی، یأس و ناامیدی و… که دریچه منفی باز باشد و آن‌ها بیایند داخل، فصل مشترک علت تسخیر انسان توسط جن و روح قرار داشتن در فاز منفی است، اگر یک کسی بگوید که من چه گناهی کرده بودم که مورد تسخیر قرار گرفتم یا چه گناهی داشتم که طلسم شدم جواب این است که در فاز منفی قرار داشته است، مثلاً در مزارها، مراسم تدفین، تشییع جنازه که عمدتاً افراد در فاز منفی قرار می‌گیرند، یکی از بدترین حالتهائی است که ما در معرض نفوذ موجودات غیرارگانیک بطور کلی‌حالا چه جن و چه روح قرار می‌گیریم، چون ما در فاز منفی هستیم که نباید باشیم، پس ما در فاز منفی در معرض هستیم»[۳].

پیشنهاد خواندنی  نقد آیه الله قزوینی بر فرقه عرفان حلقه

در جای دیگری مزار را مکانی آلوده می‌داند و دلیل این آلودگی را هم موجودات غیر ارگانیک دانسته و نگاشته است: «این‌ها تصورات ما از این طرف هست، که فلانی مرگ دردناکی داشت ولی از آن طرف یک‌چیزی آمده قطع کرده، قیچی شده، یک لحظه ارتباط با جسم قطع بشود دیگه تمام است و اونطرف قضیه ماجرای خودش را دنبال می‌کند و اصلاً مهم نیست که مرگ چگونه اتفاق افتاده است، حالا اگر قضایائی اتفاق می‌افتد آنهائی که وابستگی به جسم دارند، وابستگی به زندگی دارند می‌خواهند برگردند، ممکن است اولین کاری که می‌کنند بخواهند بروند در جسم خودشان و این کار را خیلی‌ها هم می‌کنند، مثلاً خیلی‌ها تا سال‌ها بر روی قبر خودشان هستند، به همین دلیل است که مزار یکی از جاهای آلوده است، بدلیل ‌اینکه آن‌ها ایستاده‌اند سر قبر خودشان، یعنی جدا نمی‌شوند؛ اونقدر وابسته هستند به جسم که قبول نمی‌کنند دیگر این جسم متعلق به آن‌ها نیست، مخصوصاً جوان‌ترها، حالا مسن‌ترها ممکن است زودتر دل بکنند و خلاصه کلام تا مدت‌ها این قضیه را دنبال می‌کنند و می‌خواهند بروند دوباره این جسم را تکان بدهند و نمی‌شود».[۴]

همه‌ی این‌ها در حالی است که در آموزه‌های دینی توصیه‌ی فراوانی به زیارت قبور و آثار سازنده‌ی آن شده است، و در هیچ‌یک از آن‌ها اشاره‌ای به تسخیر افراد توسط ارواح و جن‌ها نشده است.

۲) مثبت ۲ به جای فاتحه

 در فرقه‌ی عرفان حلقه به جای «فاتحه گفتن» برای فردی که از دنیا رفته است، «تشعشع مثبت ۲ اعلام» می‌شود. «تشعشع مثبت ۲» که از اَعمال وضع شده در این فرقه توسط محمد علی طاهری می‌باشد به منظور هدایت موجودات غیر ارگانیک به ترک کالبد تسخیر شده است. بنیان گذار فرقه‌ی کیهانی در این مورد گفته است:

پیشنهاد خواندنی  41) تسلیم ، عنصر مشترک فرادرمانگر و فرادرمانگیر

«درجاهایی که مثل مجالس ترحیم، مثل تشیع جنازه‌ها وقتی شما تشعشع مثبت ۲ اعلام می‌کنید متوجه می‌شوید که فضا سبک می‌شود و یک‌جورهائی همه‌چیز راحت‌تر می‌شود، این‌ها را می‌توانید تجربه بکنید، اجازه هم نمی‌خواهد…»[۵].

۳) زیارت قبور ائمه مصداق شرک است

 وی درجایی دیگر به مانند وهابی‌ها، زیارت قبور را از مصادیق شرک پنداشته است.

او گفته است: «زیارت قبور ائمه، کمک خواستن از مرده‌ها، برج و باروهایی که ساخته ائیم، همه‌ی این‌ها «الهیکم التکاثر» است؛ آیا این‌ها مصداق شرک نیست»[۶].

به‌هرروی در مذهب تشیع روایات فراوانی[۷] پیرامون سفارش به زیارت قبور مطهره‌ی معصومین علیهم‌السلام وجود دارد. برای نمونه از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم نقل‌شده است که «مَن زارَنی حَیّاً ومَیِّتاً کُنتُ لَهُ شَفیعاً یَومَ القِیامَهِ؛ هر که مرا زیارت کند، زنده باشم یا نباشم، روز قیامت شفیع اویم»[۸].

 

نویسنده: امین شمشیری

پی نوشت:

[۱] – جعل موجوداتی با نام «ارواح سرگردان» از دیدگاه‌های خرافی طاهری است و چنین موجوداتی در اسلام وجود خارجی ندارند.

[۲] – موجودات غیر ارگانیک، ص ۷۴.

[۳] – دوره تشعشع دفاعی ص 80.

[۴] – دوره تشعشع دفاعی ص ۱۰۵.

[۵] – دوره چهارم، ص ۶۱.

[۶] – صوت جلسات کمیته عرفان، بنگرید به ezharezohoor.blogfa.com و حلقه‌ی اسارت، صفحه‌ی ۱۳۹.

[۷] – رجوع کنید به میزان الحکمه باب زیارت اهل بیت علیهم السلام و نیز زیارت قبور صالحان و زیارت قبور.

[۸] – میزان الحکمه، ج ۵، ص ۱۱۶ به نقل از قرب الاسناد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *