دورنمایی از فرقه عرفان حلقه (کیهانی)

دورنمایی از فرقه عرفان حلقه (کیهانی)

معرفی عرفان حلقه

عرفان کیهانی یا عرفان حلقه که با نام فرادرمانی هم شناخته می‌شود یکی از جریانات نوظهوری است که در روزگار ما آسیب‌های روحی، جسمی، مالی و اعتقادی فراوانی را به برخی از مردم ایران وارد کرده است. این فرقه که در دهه‌ی ۸۰ با برگزاری کلاس‌هایی در تهران جوانه زده و آغاز به کار کرد و تقریباً تا اواخر این دهه با برپایی کلاس‌هایی به رشد خود ادامه داده و امروزه با زندانی شدن رهبر آن به شکل زیر زمینی به فعّالیت خود مشغول است.

بنیان گذار فرقه

این فرقه توسط فردی به نام محمد علی طاهری که متولد ۱۳۳۵ در شهر کرمانشاه است ایجاد شد. وی مدعی است که در دوران جوانی (بیست سالگی و در سال ۵۷) به خاطر پرسش‌های بسیاری که در ذهن داشته است به چیزی به نام «اینترنت کیهانی» وصل شده است و پاسخ همه‌ی سؤالات خود را دریافت کرده است. وی امروزه در ششمین سال زندان خود به سر می‌برد.

دلایل نامگذاری این فرقه

طاهری به خاطر اتّصال به «اینترنت کیهانی» بعدها نام فرقه‌ی خود را «عرفان کیهانی» می‌گذارد. هر چند که چنین داستانی (ماجرای اتّصال به موهومی به نام اینترنت کیهانی) دروغی است که بعد از ایجاد فرقه، برای پیشینه بخشی به آن ساخته و پرداخته کرده است.

او همچنین نام فرقه‌ی خود را «عرفان حلقه» هم نامگذاری کرده است. دلیل این نام گذاری آن است که او معتقد است بین «جزء (انسان» با «کل (خداوند)» به‌واسطه‌ی اتّصالات، حلقه‌ای ایجاد می‌کند تا فرد را به درمان و سپس عرفان برساند.

پیشنهاد خواندنی  جایگان ابلیس و شیطان در عرفان حلقه

ماهیّت فرقه‌ی حلقه

فرقه‌ی حلقه متشکل از دو بُعد به ظاهر درمانی و عرفانی است. در حقیقت در این فرقه دامی که برای جذب افراد پهن می‌کنند، مسئله‌ای به نام درمان است. آنان مدّعی هستند همه‌ی انواع بیماری‌ها را می‌توانند درمان کنند و به گفته‌ی رئیس این فرقه «این مکتب درمانی، برای درمان همه‌ی انواع بیماری‌ها می‌تواند مؤثر باشد و درمانگر اجازه ندارد که نوعی از بیماری‌ها را غیرقابل علاج بداند».[۱]در حالی که آنان به هیچ وجه تا به امروز نتوانسته‌اند روش‌های به ظاهر درمانی خود در ایران و خارج از کشور به اثبات برسانند.

در بُعد عرفان هم آنان مکتبی مُتشکِّل از ادیان و فرقه‌های مختلف را با هم درآمیخته و یک جریان التقاطی[۲] را ایجاد کرده‌اند که مخلوطی از مسائل و نظریه‌های اثبات نشده‌ی به ظاهر علمی و پاره‌ای مسائل شبه معنوی است که با قرآن و عترت علیهم السلام سر ستیز دارد.

 

– [۱]

– برچیدنی[۲]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *