دلایل نامگذاری به حلقه و کیهانی
حلقه
طاهری تشکیلات شبه عرفانی خود را «عرفان حلقه» نامگذاری کرده است. علّت این نامگذاری ازآنروست که وی معتقد است بین «جزء (انسان)» و «کل (خداوند)»[۱] بهواسطهی حلقهای موسوم به «وحدت جمعی» اتّصالی ایجاد میکند تا از رهگذر این ارتباطِ حلقهای، فرد با ادراکِ تجربیِ شعورِ حاکم بر جهان هستی به درمان و سپس خداشناسی عملی یا عرفان نائلآمده و از تبعات اتّصال به حلقهها و فیض رحمانیت الهی بهرهمند شود.[۲] این عنوان از میان سایر عناوینِ سازمان، شهرت بیشتری دارد.
کیهانی
«عرفان کیهانی» نامی است که توسط منصوری لاریجانی به این سازمان اعطا شده است.[۳] این نام ابتدا بر اساسنامهی[۴] این تشکیلات نهاده میشود و سپس بر خود سازمان. منصوری در مقدمهای[۵] که بر کتاب عرفان کیهانی (حلقه) نگاشته است به این مسئله اشاره میکند:
… ما آن را «عرفان کیهانی» نام نهاده و بیان و نظر ایشان را در پاورقی این کتاب بهطور مبسوط شرح نمودهایم.ݣݤ[۶]
عنوان اصلی و مدنظر طاهری برای سازمان، «حلقه» بوده است و نام «عرفان کیهانی» در حقیقت، از جانب منصوری لاریجانی برای این تشکیلات انتخاب میشود. مؤسس حلقه در نامهای پس از جدایی منصوری لاریجانی از تشکیلات حلقه نگاشته است:
مجموعه عرفان کیهانی (حلقه) از ابتدای تمایل شما به همراهی، چنان پذیرای حضورتان بود که تغییر نام عرفان حلقه به عرفان کیهانی را از جنابعالی پذیرفت…[۷]
بههر روی طاهری با نامگذاری منصوری لاریجانی موافقت کرده و چند سال بعد با رشد تشکیلات، ماجرای ساختگیِ شهودات کیهانی سال ݣݣ۵۷ از طریق اتّصال و دریافت الهامات از «هوشمندی» را مطرح میکند. سِرّ نامگذاری تشکیلات به «کیهانی» و استقبال از پیشنهاد لاریجانی به آن جهت است که وی مدّعی است در دوران جوانی[۸] بر اثر پرسشهای زیادی که در ذهن داشته است به «هوشمندی کیهانی» که شبیه به «اینترنت کیهانی» است متّصل گشته است. وی در این مورد گفته است:
اشتیاقی بیش از حد برای فهم جهان هستی و پی بردن به رمز و راز خلقت داشتم بهطوریکه این افکار لحظهای مرا رها نمیکرد تا اینکه در دهم آبان سال ۱۳۵۷ݤ هجری شمسی بهیکباره با الهامها و دریافتهای ذهنیای روبرو شدم که به دنبال آن زوایایی از هستی و انسان بر من آشکار شد. درنتیجهی آن به این آگاهی رسیدم که هوشمندی همانند یک اینترنت کیهانی همهی اجزاء و زیرمجموعهی خود را تحت پوشش هوشمندانهای قرار داده است.[۹]
این شهودات و الهامات کیهانی مرکز ثقل سازمان حلقه را تشکیل میدهد و آنان مبنای تمامی ادعاهای خود را بر اساس این شهودات استوار ساختهاند نه آموزههای وحیانی و یا عرفان اسلامی.[۱۰]
[۱]. بهکارگیری واژگان جزء و کل برای انسان و خداوند با بساطت ذات الهی و نفی ترکیب از او منافات دارد. سازمان حلقه بدون آگاهی از توحید ذاتی، چنین واژگانی را در معرفی حلقه به کار گرفته است. ر.ک: ویژهنامه آشنایی با دوست؛ ص ۴.
[۲]. در همین بخش از کتاب و در قسمت «مختصات تشکیلات حلقه» توضیح واژههای مخصوص عرفان حلقه آمده است.
[۳]. منصوری لاریجانی یکی از افرادی است که در زمینهی عرفان اسلامی دارای آثار و تألیفاتی میباشد. او در رسانه ملی به عنوان مجری – کارشناس برنامههایی دارد. ایشان بهواسطهی برخی شاگردانش فریب ادعاهای طاهری را خورده و مقدّمه و پاورقیهایی بر دو کتاب او مینگارد؛ اما پس از آگاهی از انحرافی بودن این آموزهها از این تشکیلات اعلام برائت کرده است. به هر تقدیر ایشان به واسطهی شهرتی که داشته است در اعتماد بسیاری از افراد به تشکیلات حلقه و رشد سریع آن سهیم بوده است.
[۴]. این اساسنامه همان کتاب عرفان کیهانی (حلقه) است.
[۵]. این پیشگفتار مفصل با نام «جایگاه عرفان کیهانی در عرفان اسلامی» آمده است.
[۶]. اسماعیل منصور ی لاریجانی؛ مقدمه عرفان کیهانی (حلقه)؛ ص ۳۹.
[۷]. مندرج در تارنمای شخصی محمدعلی طاهری در تاریخ ۳۰ آبان ۱۳۸۹.
[۸]. در سن ۲۲ سالگی.
[۹]. محمدعلی طاهری؛ سایمنتولوژی؛ ص ۱۱.
[۱۰]. دلایل بطلان شهودات مورد ادعا در سطوح بعدی این کتاب آمده است. همچنین ر.ک: امین شمشیری؛ مقاله شهودات کیهانی در ترازوی نقد برهانی.