بیوک علیزاده: عقل گریزی از ویژگی های عرفان های نوظهور است

بیوک علیزاده عرفان کاذب

به گزارش بهداشت معنوی به نقل از ادیان نیوز، دکتر بیوک علیزاده استاد دانشگاه امام صادق علیه السلام گفت: یکی از ویژگی‌های عرفان‌های نوظهور (عرفان کاذب) این است که بلا استثناء، مدعی کنار گذاشتن عقل هستند و می‌گویند هر که می‌خواهد وارد این فرقه‌ها بشود، باید با عقل خداحافظی کند.

وی اضافه کرد: آن‌ها مدعی هستند که عقل مانع کمال بشر است و اگر مردم نمی‌توانند از نیروهای درونی خودشان استفاده کنند، به‌خاطر این است که سراغ عقل رفته‌اند و بعضی از آن‌ها نیز می‌گویند، شبیه این حرف‌ها در خود عرفان‌های اسلامی نیز وجود دارد و غالباً عرفای اسلامی نیز دل خوشی با عقل ندارند.

این استاد دانشگاه افزود: امام خمینی(ره) در سیر انسان، همان‌گونه که معتقدند فرد ابتدا باید به شریعت عمل کند، سپس به ولایت برسد و از طریق درک ولایت حقه به توحید برسد؛ طریق تهذیب جامعه را نیز همین می‌دانند؛ می‌گویند جامعه باید آراسته به احکام اسلامی شود و احکام حکومتی و شریعت اسلام در مقیاس جامعه پیاده شود و مدیریت اجتماعی اصل باشد و از طریق یک مدیریت صحیح، سیر به طرف توحید و مدارج رشد اجتماعی طی شود.

وی گفت: مکاتب و عرفان‌های نوظهور همگی پیام‌آور مبارزه با دین و دین‌باوری و دعوت مردم به کفر و الحاد بوده‌اند و در حقیقت آنان افزون بر آن‌که به گمان خود کاخ دین را تخریب کردند، برای مردم و جهانیان کاخی نو و سرزمینی سرسبز بر اساس پرستش مظاهر مادی بنیان نهاده و به انتظار پیروزی و فتح الفتوح خود نشستند.

دکتر علیزاده ادامه داد: یکی از مشترکات در همه فرقه‌های عرفان‌های نوظهور‌ این است که می‌گویند ما با باور، اعتقاد و عقیده کار نداریم، یعنی می‌گویند شخص، می‌خواهد مسلمان باشد، یا یهودی و یا اصلاً بی‌دین باشد ما فقط مسایل اخلاقی و عرفانی را مطرح می‌کنیم، صرفاً بحث از تقویت روح، تقویت اراده، ‌زنده کردن قوای درونی انسان و یا دور کردن مردم از گناه را مطرح می‌کنند و مدعی هستند که کاری به دین مردم ندارند، اما این فقط یک ادعا است.

پیشنهاد خواندنی  حقیقت یوگا منتشر شد

وی اظهار کرد: آنچه ما می‌توانیم به‌عنوان عرفان اصیل اسلامی از آن یاد کنیم همان عرفانی است که در اندیشه و رفتار امام(ره) دیده می‌شود، امام راحل(ره) در اندیشه عرفانی خود به درک حقیقت توحید نائل شدند و حقیقت هستی را به حق، منحصر در ذات الهی و مابقی را نمود و ظهور و مظاهر هستی می‌دانستند.

این استاد دانشگاه امام صادق علیه السلام اظهار کرد: ویژگی دوم عرفان امام خمینی(ره) این است که ایشان معتقد به جریان توحید از طریق خلافت الهی هستند. درک صحیح از مقام خلافت و ولایت حقه، دومین درک باطنی است که ایشان از معارف دینی و معارف اسلامی دارند. برای مثال ایشان در رساله «الخلافه و الولایه» به‌خوبی نسبت بین توحید و ولایت را تبیین می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *