بهداشت معنوی؛ کتاب «بینقاب؛ نگاهی دقیقتر به جریان شیطانگرایی» به نویسندگی حسین عرب و به همت انتشارات صهبای یقین منتشر شد.
معرفی مختصر کتاب
مؤلف در مقدمه انگیزۀ تألیف این کتاب را جبران کاستیهای پژوهشی در موضوع شیطانگرایی و ارائه توصیفی صحیح از این جریان، همراه با نقد و تحلیل معرفی کرده است.
این کتاب در سه فصل و هشت بخش تنظیم شده است. فصل اول که تاریخچه شیطانگرایی نامگذاری شده، در پنج بخش:
۱- شیطانگرایی بدوی (دوران باستان)
۲- شیطانگرایی در قرون وسطا
۳- شیطانگرایی در دوره مدرن
۴- شیطانگرایی در دوران معاصر
۵- تحلیل روند سیر تاریخی شیطانگرایی تنظیم شده است.
فصل دوم این کتاب به روشهای تبلیغی این جریان پرداخته و در بخش اول موضوع نمادسازی و ترویج آن در حوزۀ فرهنگ عمومی را مورد بررسی قرار داده است. بخش دوم از فصل دوم به موضوع موسیقی و بخش سوم از این فصل به موضوع سینما اختصاص یافته است.
مؤلف در فصل سوم تلاش کرده تا با نگاهی متفاوت جریان شیطانگرایی را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد؛ از این رو نام این فصل را نگاهی دیگر نهاده است.
یکی از ویژگیهای این تألیف برخورداری از اصطلاحنامه است که میتواند به خواننده کمک بیشتری در فهم مطالب نماید. همچنین این اثر از فهرست نمایه نیز بهره میبرد و این ویژگی نیز میتواند در استفاده بهتر از این کتاب کمک شایانی جهت مراجعات موردی ارائه نماید. همچنین در پایان کتاب بخشی با عنوان تصاویر ضمیمه شده که این بخش نیز به مخاطب کمک میکند تا با موضوع ارتباط بهتری برقرار نماید.
این کتاب به کوشش معاونت پژوهشی مؤسسه علمی-فرهنگی بهداشت معنوی آماده سازی شده و به بازار نشر عرضه شده است.
شایان ذکر است، اواسط دهۀ ۸۰ شمسی «انجیل شیطان» در ایران ترجمه و با نام «قرآن شیطانی» در فضای مجازی منتشر شد. این رویداد نشان میداد که شیطان پرستی در ایران پیروان و علاقهمندان فعالی دارد که به مرور در حال بومیسازی این پدیده در داخل کشور هستند.
در همین سالها شخصی با نام مستعار «اهریمن» وبلاگی راه انداخته و به تبلیغ شیطانگرایی پرداخت. در آن سالها فروش زیورآلات و لباسهایی که نمادهای شیطانی را به نمایش میگذاشت، گسترش یافت. همچنین کلیپهایی از خوانندگانی هنجارشکن همچون «مرلین منسون»، که در یکی از کنسرتهایش انجیل را پارهپاره کرده بود، در بین برخی از جوانان محبوبیت پیدا کرد.