بهایی ( ۱ ) ویــژگی هـای جوامع بهائی
فرقه بهائیت تشکیلات گرا و در ساختار تشکیلاتی خود بسیار خودکامه و تمامیت خواه است
نظام حاکم بر بهائیت تشکیلات و سازمانی پیچیده و بزرگ می باشد و سعی شده تا تمام افراد جذب شده فرقه در لایه های تو در تو و رده های طراحی شده مشغول و سرگرم شوند تا زمان فراقتی برای اندیشه و تفکر نداشته باشند؛ این کار باعث می شود که از راس تا پائین ترین سطح تشکیلات مطیع و تحت امر این ساختار باشند تا آنجا که تخطی از دستورات آن را گناه بزرگ و نابخشودنی بدانند.
بهایی ( ۱ )
فرقه در ساختار تشکیلاتی خود بسیار خودکامه و تمامیت خواه است .رهبران آن فقط به تبعیت محض افراد از ابعاد مختلف می اندیشند بنابراین لم و بم یا چون و چرا در بهائیت وجود نداشته و هرگونه سوال، شبهه، درخواست و اما و اگری از سوی سران تشکیلات با شدیدترین مجازات همراه خواهد بود.
بهایی ( ۱ )
در فرقه ضاله بهائیت، یک بهائی مؤمن و خوب کسی است که دستورات تشکیلات را شنیده و بدون کوچکترین تردیدی به بهترین وجه انجام دهد
بهایی (۲) ویژگی های جوامع بهائی
اعضاء فرقه بهائیت به دلیل بهره گیری سران از تکنیک ترس و ارعاب در هراس دائم از تشکیلات رهبری هستند
جامعه بهائی به گونه ای سازمان یافته که سرکردگان فرقه با استفاده از انواع روش ها و تکنیک های کنترلی افراد بهائی را رصد نموده و فعالیت های آنها را تحت کنترل دارند و حتی از کارهای شخصی و خصوصی پیروان اطلاع کسب نموده در راستای نگهداری و حفظ آنان درفرقه مورد سوء استفاده قرار می دهند. بهایی (۲)
به کارگیری این تکنیک ها باعث گردیده است اعضاء فرقه دائما در ترس و هراس بوده و زندگی خود را براساس خواست سران بهائیت تنظیم نمایند تا دچار آسیب های ناشی از مخالفت با تشکیلات نشوند. بهایی (۲)
جان ریکاردو آی. «ئوآن» کول[۱] که خود مدتی بهائی بوده اما بعد ازشناخت کامل این فرقه و حقیقت باطل آن از بهائیت جدا شده است با ملاحظه عملکرد کنترلی و پلیسی مشاورین و معاونین در جامعه بهائی، بهائیان را به زندانیان گرفتار در زندان طراحی شده توسط جرمی بنتام[۲] تشبیه میکند که مقامات کنترل گر و صیانتی بهائی انها را به شکل آزار دهنده، و همچون مجرمان، تحت نظر گرفته اند تا ازهرگونه احتمال حرکت آنها ، در مسیری مغایر با خواست و برنامه تشکیلات بهائی ممانعت کنند. بهایی (۲)
این یکی از وحشتناک ترین ویژگی های فرقه بهائیت بوده و روح و جسم و هستی فرد را در کنترل دائم قرار داده و انسانیت را از فرد بهائی گرفته وی را برده تشکیلات می سازد.
[۱] متولد ۲۳ اکتبر ۱۹۵۲ یکی از اندیشمندان و مورخان آمریکایی معاصر در حوزهٔ خاورمیانه و جنوب آسیاست. او که از خانوادهای مسیحی بود، در سال ۱۹۷۲ به بهائیت روی آورد، ولی در سال ۱۹۹۶، در پی اختلاف شدید با تشکیلات بهایی، از آن خارج شد. این اتفاق به خصوص بعد از تهدید او و درخواست سانسور کردن نوشتههایش از طرف تشکیلات بهائی، صورت گرفت.
[۲] جرمی بنتام (۱۸۳۲ – ۱۷۴۸) فیلسوف و جامعه شناس اصلاحگرای انگلیسی ،ایده ای را در خصوص تربیت و اصلاح مجرمان پرخلاف و بدسابقه، که جامعه از اصلاح آنها ناامید میباشد مطرح کرد ، مبنی بر بازداشت و تحت نظر کامل و دائمی آنان، به گونه ای که کمترین فرصتی برای ارتکاب خلاف نیابند،تا به تدریج فکر انجام جرم و جنایت از فکر و ذهن انان زائل شود.
بهایی (۳) ویــژگی هـای جوامع بهائی
تکنیک فریب برای ایجاد فضای لازم جهت بازسازی فکری طعمه
«مارگارت تالر سینگر»[۱] در مقدمه کتاب “فرقهها در میان ما”مینویسد:
بسیاری گروههای فرقهای به طور فعال اقدام به عضوگیری، گسترش و کسب پول و قدرت در سراسر جهان مینمایند. این گروهها اعضا یا هواداران خود را توسط کارهای برنامهریزیشده ذهنی یا روند بازسازی فکری، استثمار کرده و تحت نفوذ و کنترل کامل درمیآورند. سوءاستفاده ذهنی میتواند به روشهای متعددی انجام شود. بهایی (۳)
سیستم «کنترل ذهن» تمامی فرقهها، چهار عامل رفتار، اطلاعات، افکار و عواطف فرد را تحت کنترل درمیآورد تا او را مهار کند. اگر این چهارعنصر در طول زمان کنترل شوند، نهایتاً هویت فرد بهطور سیستماتیک مانیپوله میشود و تغییر مییابد. کنترل ذهن مخرب، عنان اختیار را از دست فرد خارج میکند و به دست غیر میدهد. فرد قربانی بهصورت سیستماتیک با فریب و دروغ در خصوص اعتقادات و عملکرد آن شخص یا آن گروه کنترلکننده و با استفاده از تکنیکهای روانی، مانیپوله ذهن میشود؛ بهنحویکه دیگر قادر به انتخاب و تصمیمگیری مستقل نیست و در تمامی شئون زندگی خود و هرگونه قضاوت و تصمیمش بهطور کامل وابسته میشود.
خانم مهناز رئوفی(بهائی مسلمان شده) با تاکید بر اینکه فرقه بهائیت از تمام تکنیکهای فرقههای دیگر در جذب افراد کوشا است، ابراز داشت:« اولین تکنیک جذب بهائیت مبتنی بر «فریب» است که با استفاده از عنصر فریب، افراد را به سوی خود جذب میکنند، در واقع آنها گرگهایی در لباس میش هستند، به طوری که ظاهری در لباس حق و باطنی در باطل دارند و از همین ظاهر و افعال زیبا در صدد جذب افراد استفاده می نمایند » او می افزاید: « شناسایی افراد ساده اندیش و رفتن به روستاهای دور و انگشت گذاشتن بر روی افرادی که سواد و آگاهی کامل ندارند، در گام ابتدایی آنان قرار دارد» بهایی (۳)
مراجعه به خاطرات افراد جدا شده از فرقه بهائیت این مطلب را آشکار می سازد که این فرقه برای تک تک افراد چنان برنامه ای دارد که شخص را از هرگونه فکر و اندیشه ای جدا از بهائیت، باز می دارد و با انواع دروغ ها، نیرنگ ها، فریب ها ذهن فرد را چنان مشغول خود می سازد که کلامی غیر از آنچه تشکیلات بهائی به او تزریق می کند برایش قابل فهم و پذیرش نیست و این همان چیزی است که سران فرقه می خواهند؛ پیروانی چشم و گوش بسته که فکر و ذهنشان برای هرگونه بازسازی از سوی آنها آماده و مهیا است.
کانال رسمی موسسه معراج در ایتا
[۱] مارگارت تالر سینگر ) زاده ۱۹۲۱ – درگذشته ۲۰۰۳) یک روانشناس اهل ایالات متحده آمریکا که ضد فرقهسازی بود. شستشوی مغزی و خانواده درمانی از عرصههای اصلی فعالیت وی بود. وی همچنین از بسیاری از نهادهای روانشناسی آمریکا جوایز و افتخاراتی را دریافت کرده بود. کتاب فرقهها در میان ما از عمدهترین تألیفات وی است
هایی (۴) اختفای اعتقادات اصلی و خواست فرقه بهائیت از پیروان جدید
بهایی (۴) فردی که به تازگی به جمع آنها پیوسته نسبت به آنچه که در جریان است تا تسلط کامل بر تمام شخصیت وی ناآگاه نگه داشته می شوند ، به منظور تغییر واستحاله گام به گام و انجام فعالیتهای هماهنگ روانی ، اجتماعی و…، فرد اغفال شده کاملا نا آگاه می ماند
از آنجا که در فرقه ها اساس برافکار نادرست و باطل است و سران فرقه خود این امر را میدانند تمام تلاش خویش را در مخفی نگه داشتن این حقیقت از پیروان خود، خصوصا افراد تازه وارد می نمایند و در این راه از شیوه های مختلف استفاده میکنند. بهایی (۴)
فرقه ضاله بهائیت نیز که اساس و پایه عقیدتی درستی ندارد برای مخفی نمودن اندیشه باطل خود و فریب و نگه داشتن افراد تازه وارد در منجلاب بهائیت همواره سعی می کند با مشغول نمودن آنها به کارهای تشکیلاتی قدرت فکر و اندیشه را از ایشان گرفته؛ واقعیت را از آنها مخفی نماید. بهایی (۴)
این تا زمانی است که شخص به طور کامل در گرداب فرقه سقوط نکرده و روح و فکر خویش را به آن واگذار ننموده است.
به اعتراف کسانی که توانسته اند از منجلاب بهائیت رهائی یابند تا زمانی که فرقه بتواند شخص را مطیع کامل خود نموده و او را استحاله نماید؛ اجازه دسترسی وی را به منابع اصلی خود نمی دهد و از طریق مبلغان و عوامل خویش به شدت مراقب هست تا شخص تازه وارد با سرگرم شدن به امور فرقه ای و تشکیلاتی فرصتی را برای تفکر نداشته باشت تا آنکه از لحاظ فکری، اجتماعی، سیاسی و….. محیطی برای وی درست می نماید که بیرون آمدن و جدا شدن از آن برایش غیر ممکن جلوه نموده؛ حتی فکربریدن از فرقه نیز در ذهنش خطور نمیکند حتی اگر حقیقت باطل آن برای او آشکار شود.
بهایی (۵) با استفاده از تکنیک ویژه سازی به وابستگان تلقین می شود که تنها در فرقه بهائیت خوشبخت می شوند و هیچ سازمان دیگری قدرت این را ندارد که فرد را خوشبخت کند .
فرقه، خود را نوآور و منحصر به فرد می داند و رهبران آن ادعا می کنند سنت شکنی کرده و چیز بدیع و نوئی را ارائه داده اند که تنها راه رسیدن به سعادت است . بهایی (۵)
فرقه ها جهت جذاب سازی در راستای جذب نیرو ادعا می کنند آنچه که می گویند منحصر به فرد بوده و امر تازه و نو و بدیعی است که هیچ کسی تا کنون چنین مطالبی ارائه نکرده است و تنها اعتقاد به مطالب آنها موجب خوشبختی افراد است در حالی که با کمی تحقیق دروغ و گزافه گوئی شان آشکار می شود. بهایی (۵)
فرقه بهائیت نیز برای فریب و جذب افراد به سوی خود ادعا می کند که آنچه آورده بدیع و نو است که توسط هیچ کسی ارائه نشده است.
با نگاه به افکار و ادعاهای این فرقه آشکار می شود که اولا برخی از آنچه بهائیت می گوید گرفته شده از عقاید و نظرات سایر فرقه ها یا ادیان است که تنها بهائیت به آن لباس نوئی پوشانده و در معرض دیده مخاطب قرار داده است
ثانیا برخی دیگراز آنچه بهائیت مدعی بدیع بودن آن است با با عقل سازگاری ندارد و ازلحاظ علمی درست نیست. بهایی (۵)
مثلا تقسیم سال به ۱۹ ماه ۱۹ روزه که باعث می شود چند روز از سال اضافه آمده و جزء هیچ ماهی حساب نشود چه مدرک علمی و عقلی دارد؟؟؟! بله نو هست؛ بدیع هست اما عاقلانه هم هست؟؟؟ با علوم مطابقت دارد؟؟؟
بهائیت ادعا می کند تنها راه خوشبختی این است که بهائی باشی و با این شعار در صدد جذب افراد است در حالی که ورود به فرقه آغاز سقوط و گمراهی می باشد .
بهایی (۶) برای جذب نیرو از تکنیک بازسازی فکری استفاده میشود ابتدا در ذهن فرد مقابل نسبت به اعتقادات قبلی اش نقطه تنفر ایجاد میکنند و با استفاده از روش مجاب سازی تفکرات و اعتقادات فرقه بهائیت ای را جایگزین می کنند .
تا زمانی که افراد نسبت به روش زندگی خود مثبت فکر نمایند تغییر روش و جایگزین نمودن طریقه ای دیگر در ذهن و باور آنها امری محال و غیر قابل اجرا خواهد بود بنابراین برای تغییر سبک زندگی ابتدا باید در ذهن فرد شک و شبهه ای نسبت به راهی که پیش گرفته ایجاد نمود سپس او را نسبت به آن متنفر نمود بعد راه دیگری به او پیشنهاد و درباره آن او را متقاعد ساخت. این یک تکنیک پذیرفته شده در جامعه شناسی است که برای از بین بردن افکار منفی و مخرب ذهن و تبدیل آن به افکار مثبت و بازسازس افکار بیماران روان پریش استفاده می شود. بهایی (۶)
فرقه ضاله بهائیت از این تکنیک در راستای تسلط برافکار افرادی که در دام این فرقه گرفتار می آیند استفاده نموده آنها را ابتدا نسبت به عقاید و باورهایشان مردد نموده و به دنبال آن سعی می کند آن تردید رابه حس نفرت تبدیل و فرد را آماده برای پذیرش افکار و عقاید تازه نماید. بهایی (۶)
زمانی که فرد به این مرحله از بازسازی ذهنی برسد مجاب سازی او نسبت به آموزه ها، افکارو…. بهائی آغاز می شود. استفاده ازاین تکنیک راه برای نفوذ در ذهن افرادی که در دام بهائیت گرفتار شده اند باز نموده و گام به گام او را به پذیرش آنچه که فرقه دنبال آن است نزدیک و نزدیک تر می کند چنانکه زمانی که به مرحله جایگزینی افکار نو رسید فرد مشتاق شنیدن و قبول کردن آن می باشد و در مقابل پذیرش آن مقاومتی نشان نمی دهد.
هایی (۷) گسترش مانور روی زندگی افراد طوری که ارتباط فرد با فرقه بهائیت را به حداکثر و ارتباط با افراد خارج از فرقه بهائیت را قطع و یا به حداقل برساند.
بهایی (۷)
فرقه ها برای نگاه داشتن پیروان خود و جلوگیری از خروج آنها تدابیر مختلفی را اندیشیده و از تکنیک های خاصی استفاده می کنند که یکی از آنها تکنیک ارتباط درون فرقه ای است .
برای بهره برداری از این روش توجه به سه عامل ضروری است:
- داشتن سرنوشت مشترک
- تشابه
- مجاورت
فرقه بهائیت خوب می داند که از لحاظ مبانی و اعتقادات بسیار سست بوده و چیزی ندارد لذا به شدت از ارتباط بهائیان با خارج از فرقه هراسان است زیرا هنگامی که فرد بهائی با دیگر افراد به گفتگو و بحث بپردازد خیلی زود به بطلان آن واقف شده و سعی در خروج از فرقه خواهد نمود.
لذا بهائیت برای جلوگیری از آن مانور گسترده ای در ارتباط درون گروهی داشته برنامه های مختلفی را در جهت تقویت این رابطه به اجرا می گذارد و برای آنکه بتواند بهائیان را قانع نماید تا تنها با بهائیان دیگر ارتباط داشته و فکر برقراری رابطه با غیر بهائیان را نکنند در ایجاد سه عامل بالا میان آنها تلاش میکند.
بهایی (۷)
یعنی آنها را به این باور می رساند که بهائیان دارای شباهت های بسیاری با هم بوده و تنها آنها سرنوشتی مشترک با هم خواهند داشت همچنین تلاش می کند با تشکیل انواع همایش ها، برنامه ها، اردو ها، کلاس ها و ضیافات، بهائیان را نزدیک هم نگاه دارد.
بهایی (۷)
برنامه های مختلف ومتنوعی که فرقه در این زمینه طراحی می کند چنان است که تمام وقت فرد را گرفته و دیگر فرصتی برای او باقی نمیگذارد تا به فکر ارتباط با افراد دیگر باشد و حتی دیگر در این زمینه احساس نیازی نمی کند.و این آن چیزی است که فرقه خواهان آن بوده و برای آن تلاش فراوان می نماید.
این تکنیک از طرف تشکیلات بهائیت مخصوصا در ایران به اجراء گذاشته شده تا ارتباط میان فرد بهائی با مسلمانان قطع شود یا شدیدا کاهش یابد.
بهایی (۸)
کنترل زمان و وقت وابستگان با ایجاد سرگرمیها و مشغولیتهای ذهنی از طریق ابلاغ ماموریتهای بی پایان اعضاء به دلیل حجم بالای اشتغال و خستگی فرصت پرداختن به مسائل دیگر را ندارند .بهایی (۸)
یکی از راه های سران فرقه در نگاه داشتن پیروان خویش و جلوگیری از خروج آنها این است که برایشان برنامه ها، مسئولیت ها و فعالیت هائی طراحی و ابلاغ می شود که تمام وقت و فرصت آنها را در برگرفته و دیگر زمانی برای پرداختن به امور دیگر مخصوصا تحقیق و تفکر درباره واقعیت فرقه باقی نمی گذارد.بهایی (۸)
بهائیت نیز به خاطر ماهیت فرقه ای خود و بهرمندی از تشکیلاتی منسجم و سازمان یافته با طراحی انواع سرگرمی ها، مشاغل، کلاس ها و برنامه ها ذهن و جسم اعضاء خویش را چنان مشغول می نماید که شخص ناگیز است تمام فرصت خود را در انجام آنها صرف نماید.
محافل ملی بهائی در کشورهای مختلف با دستور از بیت العدل ( واقع در کشور جعلی اسرائیل ) با تشکیل محافل محلی که خود دارای لجنه ها، گروها و زیر مجموعه های متعددی می باشد برای لحظه به لحظه پیروان فرقه، برنامه ریزی نموده؛ مسئولیت های مختلفی را برای آنها طراحی می نمایند
این فرقه برای اوقات فراغت اعضاء خویش نیز برنامه ریزی کرده و با برپائی اردوها ، مهمانی ها و سرگرمی های گوناگون که همراه با انواع موسیقی و رقص و ….. است تمام اوقات آنها را پر و ایشان را سرگرم می کند چنان که وقتی غیر از زمان خواب آن هم با روح و جسمی خسته نداشته باشند و این تکنیکی جهت جلوگیری از تفکر و مانعی برای پرداختن به هر چیزی غیر از بهائیت است .
کوشش می شود تمام روابط موازی فرد با دیگران قطع و یا به حداقل برسد زیرا فرقه بهائیت از اینکه دیگران روی شما نفوذ داشته باشند واهمه دارد. بهایی (۹)
چیزی که فرقه ها از آن هراسان هستند این است که کسی یا گروهی یا تفکری خارج از فرقه برفرد در دام افتاده تاثیر گذاشته و برفکر و ذهن او نفوذ نماید مخصوصا اگرنفوذ کننده در مقابل فرقه باشد و این از آن جهت است که حقیقتی در فرقه وجود ندارد و آنچه هست همه کذب و فریب است
بهایی (۹)
در بهائیت نیز چنین ترسی وجود دارد لذا تشکیلات بهائی با تکنیک های مختلف تمام تلاش خود را می کند تا شخص نسبت به هر چیزی غیر از آنچه که فرقه می خواهد غیر قابل نفوذ باشد و با بدبینی به آن نگاه کند
زمانی که تفکر و جریانی صاحب حق و حقیقت باشد از اینکه پیروانش با دیگر تفکرات و جریانات برخورد داشته باشند ترسی ندارد زیرا به حقانیت خود واقف است و اگر هشداری هم به افراد خود می دهد از آن رو است که بدون بینش و شناخت کافی با آنها روبرو نشوند
اما فرقه بهائیت چون بر باطل بودن خویش واقف است لذا همیشه از برخورد بهائیان با غیر بهائی واهمه داشته و سعی می کند روابط را قطع یا کم نماید تا اشخاص غیر فرقه ای روی او نفوذ نداشته و او را از بطلان تشکیلات و تفکرات آن آگاه نسازند.
بهایی (۱۰): استفاده از تکنیک فشار بی وقفه در فرقه بهائیت به افراد دستور داده می شود چه بپوشند ، چه بخورند ، چگونه رفتار کنند و چگونه به پرسشها پاسخ دهند . این یکی از ویژگی های جوامع بهایی است
بهایی(۱۰)
یکی از شاخصه های اصلی انسان آزادی است . انسان آزاد است چگونه رفتار کند، صحبت کند،کارکند، چه چیزی بپوشد، چه غذائی بخورد ….. البته ادیان آسمانی برای زندگی بهتر انسانها و رسیدن آنها به سعادت دنیوی و اخروی برنامه هائی را در این زمینه ها ارائه نموده اند .
امر و نهی هائی که در زمینه اعمال، رفتار، خوراک، پوشاک و ….. در ادیان الهی به انسان شده و برای انجام و ترک آنها پاداش و جزاء معین گردیده به گونه ای است که آزادی انسان را سلب نمی کند و او را تحت فشار قرار نمیدهد. شخص خود تصمیم میگیرد که مطابق احکام ودستورات یا برخلاف آنها عمل نماید گرچه باید پذیرای عواقب انتخاب آزادانه خود باشد.
در فرقه ها خصوصا فرقه بهائیت جریان فرق می کند و شخص در رفتار و اعمال خود تحت فشار شدید فرقه است به گونه ای که تشکیلات با استفاده از عوامل خود افراد را مجبور به انجام کارهائی می کند که شخص مایل به انجام آن نیست
این فشار در انتخاب نوع زندگی، انتخاب همسر، محل زندگی و حتی در نوع پوشش و غذا نیز وجود دارد. یک بهائی خوب کسی است که آنگونه که فرقه از او می خواهد رفتار کند و طوری که از او خواسته شده سخن بگوید، غذا بخورد، لباس بپوشد، ازدواج کند، خانه تهیه کند، بچه دار شود و حتی بخوابد. همه برنامه های فرد باید تحت نظارت سازمان باشد و مخالفت با آن عواقب سختی به همراه دارد.
در برخورد با کسانی که گرفتار بهائیت شده اند بارها دیده شده است که وقتی از آنها سوالاتی در مورد فرقه می شود از جواب دادن سرباز زده و پاسخ را به زمانی دیگر وعده می دهند و این به دلیل آن است که بهائیت پیروان خویش را حتی در چگونگی پاسخ گوئی به سوالات کنترل نموده و از آنان می خواهد بدون هماهنگی با اعضاء محفل ها و لجنه ها درباره فرقه سخنی نگویند
از ویژگی های جوامع بهایی ، تکنیک فشار بی وفقه در بهائیت شاید از آن جهت است که تشکیلات از آزادی اعضاء خود واهمه دارد و می ترسد با رها نمودن آنها حقیقت باطل فرقه برای ایشان آشکار شده و باعث جدائی و استبصارشان گردد.