بهائیت؛ فرقه یا سازمان؟
بهائیت ؛ فرقه یا سازمان؟ کتاب : سازمان_سیاسی_بهائیت، آخرین اثر موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی به قلم دکتر حمیدرضا_اسماعیلی منتشر شد. این کتاب را میتوان یکی از مهمترین آثار بهاییپژوهی در ایران دانست؛ از آن جهت که روایت عمده و رسمی این حوزه -یعنی عملکرد فرقهای بهائیت- را زیر سوال میبرد. شاید اغلب مردم با شنیدن نام #بهائیت ، آن را تنها یک “فرقه منحرفالعقیده” در کنار سایر فرقههای ضاله دستهبندی کنند که سیر تغییر و تطور یک آیین جعلی را سپری کرده و پیروانش نیز قربانیانی ناآگاه یا متعصبند که بازیچه سران فرقه قرار گرفتهاند.
اما هسته مرکزی کتاب، همانطور که از نامش پیداست، بر اساس اسناد تاریخی معتقد است بهائیت نه فقط یک دین و آیین جعلی و نه حتی یک فرقه دستساخته استعمار، بلکه یک “سازمان سیاسی” است که در طول تاریخ کنش و عملکردهای هوشمندانه وآگاهانه داشته و در این بین تکتک اعضای بهایی، بهمثابه چرخدندههای این سازمان عمل کرده و میکنند. با توجه به اینکه خاستگاه و منشأ اولیه بهائیت، و میدان عمل اصلی آن در این سالها ” ایران” بوده، طبیعی است بخش مهمی از تاریخچه این سازمان سیاسی معطوف به عملکرد آن در ایران و بخصوص دوران پهلوی دوم باشد. درست است که بهائیت در عصر حسینعلی نوری بهاءالله، فرقهای بسیار کوچک و عموما خانوادگی بود، ولی در دوران عبدالبها، تکاپوی سازمانی شدن بهائیت از آمریکا آغاز شد. در این مقطع، آمریکاییهایی که خود را بهایی میخواندند، برای توزیع قدرت در میان خود ساختارهای تشکیلاتی و سازمانی بهائیت را طراحی و اجرا کردند و بدین ترتیب، “سازمان سیاسی بهائیت” با رهبری عبدالبها در آمریکا متولد میشود. بهائیت ؛ فرقه یا سازمان؟
با مرگ عبدالبها در سال ۱۳۰۰ و روی کار آمدن شوقی افندی، همین سازمان سیاسی با رهبری فردی ادامه داشت و تا مرگ شوقی در سال ۱۳۳۶ تداوم یافت. فصل جدید سازمان بهائیت از این زمان آغاز میشود: سازمان سیاسی با رهبری شورایی. در شش سال نخست، شورای ایادی امرالله رهبری سازمان بهائیت را عهدهدار بود و تا سال ۱۳۴۲ که بیتالعدل در حیفا آغاز به کار کرد، فعال بود. از آن زمان تا به امروز شورای نهنفره بیتالعدل رهبری سازمان بهائیت در سطح جهان را برعهده دارد. این سازمان، سلسلهمراتب گستردهای دارد که از بیتالعدل آغاز و به محفل ملی، محفل محلی مرکز استان، محفل محلی شهرستان، محفل محلی بخش، جمعیت و سرانجام نقطه (هر بهایی بالای ۲۱ سال ) ختم میشود. رهیافت سازمانی به بهائیت میتواند پاسخگوی ناتوانیهای رهیافت فرقهای در موضوعاتی نظیر جاسوسی، نفوذ، مهاجرت و … باشد. بهائیت ؛ فرقه یا سازمان؟
فایل پاورپوینت – بهائیت و صهیونیسم
کانال رسمی موسسه معراج در ایتا