بهداشت معنوی؛ بازاریابی شبکهای تأکید میکند که شما اگر سرمایه یا دانش فوقالعادهای ندارید تا از آن پول دربیاورید، هنوز راهی برای پولدار شدنتان وجود دارد. آن راه، بازاریابی شبکهای است. برای موفقیت در «شغل کاذب آئینی» فقط کافی است که ایمان کامل و اعتقاد راسخ داشته باشید که این بیزینس منحصر به فرد! «درخشانترین مدل کسب و کار در سطح دنیاست» و از این راه میتوانید به ثروت، خوشبختی و هرآنچه میخواهید، دست یابید.
«باید ۱۰۰ درصد به این مدل اعتقاد داشته باشید و وقتی میخواهید در مورد آن با دیگران صحبت کنید، به هیجان بیایید. اکثر افراد موفق در بازاریابی شبکهای، با تمام وجودشان به این حرفه ایمان دارند و معتقدند که با استفاده از آن، قدرت ایجاد تغییر در زندگیشان را خواهند داشت. این افراد هیچ شکی در مورد مشروعیت و درخشندگی این حرفه ندارند.»
اینها نمونهای از مطالب فراوانی است که دربارۀ ایمان به بازاریابی شبکهای گفته میشود.
حقیقت آن است که بازاریابی شبکهای در بهترین حالت یک روش کسب و کار است؛ مثل سایر روشها که نقاط ضعف و قوتی دارد. اعتقاد راسخ و ایمان ۱۰۰ درصد به این مدل چه ربطی به اقتصاد دارد؟!
تأکید بر ایمان راسخ و ۱۰۰ درصد به این روش کسب و کار، تحقیق در این باره را فراتر از ابعاد اقتصادی و حقوقی، به قلمرو دین میکشاند. ایمان به اثربخشی و درخشان بودن بازاریابی شبکهای، گذشته از درستی یا نادرستی آن، بهصورت یک «ایمان نوین» ظاهر شده است. اینگونه مطلقسازی و ایمان گروی به قلمرو دین مربوط میشود. اگر گروهی از مردم به عیسی مسیح ایمان دارند و گروهی دیگر به کریشنا یا شیوا، تا زندگی خود را برکت دهند و از رنج و بلا در امان باشند، امروزه شرکتهای بازاریابی شبکهای، ایمان جدیدی را برای رسیدن به آرزوها و رهایی از رنجها ترویج میکنند.
برخی از این شرکتها اعضای خود را «فرشته» مینامند؛ فرشتههایی که بنا بر قدرت ایمانشان درجات مختلفی دارند. نشانۀ ایمان آنها جذب بهتر افراد و دریافت بیشتر پورسانت است. (در این باره شما را به این مطلب که در یک وبسایت مرتبط با حوزه شرکتهای هرمی فعال است، ارجاع میدهیم)
تجربۀ زیستۀ اعضای این شرکتها نشان داده که این مدل از کسب و کار بهمثابه دینی جدید، بینشها و ارزشهای بنیادین افراد را متحول میسازد.
ارزشهای شرکتهای بازاریابی شبکهای به صاحبان و رهبران اصلی وابسته است که درآمد عمده به آنها تعلق میگیرد. بهاینترتیب، ایمان به این مدل کسب درآمد و تحول و خوشبختی، در حقیقت ایمان و اعتقاد به خدایان ثروت و موفقیت است. توجه به نوع رابطۀ اعضا با لیدرهای موفق، در نگاه نخست رابطهای صمیمانه و جالب به نظر میرسد، ولی بررسیهای نزدیکتر نشان میدهد که رابطهای ایمانی، مطلق و مقدس در میان است.
لینکهای مرتبط:
فیلم راز در «بسته آموزشی بازاریابی شبکهای»
بیانات آیتالله مکارم شیرازی در مورد بازاریابی شبکهای
بازاریابی شبکهای و نقش آن در گسترش معنویت سکولار