انتَ الَّذى فَرَرتَ مِنَ الاشتِراکِ المَعنَوىِّ بَینَ الحَقِّ وَ الخَلقِ وَ جَعَلتَ التَّنزیهَ مَلاذاً لِلتَّشبیهِ، مَا الَّذى دَعاکَ الى الذَّهابِ الى انَّ الصِّفَهَ ما مَعَهُ الشَّىُ بِحالٍ فى اىِّ مَوطِنٍ مِنَ المَواطِنِ حَصَلَ وَ فى اىِّ مَوجُودٍ مِنَ المُوجُوداتِ وُجِدَ؟ بِمُجَرَّدِ انَّ الصِّفَهَ فِى الخَلقِ لا مُطلَقاً بَل فى عالَمِ المادَّهِ وَ الهَیُولى کَذلِکَ هَل هذا الَّا التَّشبیهُ الَّذى وَرَدَتِ الأَخبارُ الصَّحیحَهُ مِن اهلِ بَیتِ العِصمَهِ وَ الطَّهارَهِ (صلواتُ اللهِ عَلَیهِم) بَلِ الکتابُ العَزیزُ عَلى نَفیِه؟ وَ فَرَرتَ مِنهُ حَتّى وَقَعتَ فیما وَقَعتَ مِن نَفىِ الصّفاتِ الَّتى قالَ اللهُ تَعالى شَأنُهُ فى حَقها،
«وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى فَادْعُوهُ بِها وَ ذَرُوا الَّذِینَ یُلْحِدُونَ فِی أَسْمائِهِ سَیُجْزَوْنَ ما کانُوا یَعْمَلُونَ»[۱]
وَ قالَ تعالى شانه:
«قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمنَ أَیًّا ما تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى»[۲]
وَ هَل زَعَمتَ انَّ مَن قالَ مِنَ الحُکَماءِ العِظامِ وَ الأَولیاءِ الکِرامِ رِضوانُ الله عَلَیهِم بِعَینیَّهِ الصّفاتِ لِلذّاتِ المُقَدَّسَهِ، انَّها ما ذَکَرتَ بِعَینِها وَ هَلِ المُرادُ الّا انَّ الوُجُودَ الحَقیقىَّ بِاحَدَیَّهِ جَمعِهِ یصلَحُ
فیِه المُتَغایِراتُ وَ یجتَمِعُ فیهِ الکَثَراتُ بِالهُویَّهِ الوَحدانیَّهِ المُنَزَّهَهِ عَن شائِبَهِ الکَثرَهِ؟ فَنَطَقَ لِسانُ الحُکَماءِ المُتَأَلّهینَ لِافادَهِ ذلِکَ الأَمرِ العَظیمِ الَّذى کانَ العِلمُ بِهِ مِن اجَلّ المَعارِفِ الالهیَّهِ بِانَّ بَسیطَ الحَقیقَهِ کُلُّ الاشیاءِ بِالوَحدَهِ الجَمعیَّهِ الالهیَّهِ»:
«… تو آنى که از اشتراک معنوى بین حق و خلق فرار کردى و تنزیه را ملاذ تشبیه ساختى، از شما مىپرسم چه وادارت کرد که قائل شوى باینکه صفت بچیزى گفته مىشود که ذات با آن حال دیگرى دارد، و این تفسیر از صفت را بهمه موجودات در همه مواطن تعمیم دهى؟! در صورتى که صفت در خلق آنهم نه مطلق خلق، بلکه فقط در خلق عالم ماده و هیولى به این معنا است، آیا تعمیم معناى مذکور بهمه موجودات حتى ذات اقدس واجب تعالى، خود تشبیه نیست؟
همین تشبیه است که اخبار صحیح از اهل بیت عصمت و طهارت (صلوات الله علیهم) بلکه کتاب عزیز بر نفى آن وارد شده و شما هم از آن فرار کردید و سقوط کردید در آنچه که سقوط کردید، یعنى بورطه نفى صفاتى که خداى تعالى در حق آنها فرموده: «و از آن خداى تعالى است نیکوترین نامها بدان نام هایش بخوانید، و آنها را که در نام هایش الحاد مىورزند واگذارید اینان به کیفر اعمال خود خواهند رسید». سوره اعراف آیه ۱۸۰، و قال تعالى شانه:
«بگو: خواه الله را بخوانید یا رحمان را بخوانید هر کدام را که بخوانید نامهاى نیکو از آن اوست» اسراء ۱۱۰.[۳]
استفاده از این مطلب با ذکر سایت نجات از حلقه آزاد است.
[۱] – اعراف»، ۱۸۰.
[۲] -« اسراء»، ۱۱۰.
[۳] محمدى گیلانى، محمد، «اسم مستأثر» در وصیت امام و زعیم اکبر، ۱جلد، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى (س) – ایران – تهران، چاپ: ۶، ۱۳۸۵ ه.ش.
ای کاش طاهری قبل از این که کلاس تشکیل دهد به حضور علمای دین می رفت تا این گونه خود و اتباعش را به گمراهی نکشاند.