در فرقهی حلقه دربارهی ذکر، انواع و مراحل آن دیدگاههایی وجود دارد. ازآنجاییکه سؤال مورد نظر در مورد مخالفت با ذکر در حین روش درمانی این فرقه است، برخی مستندات را دراینباره ارائه میکنیم[۱].
۱) ایجاد قفل ذهنی
طاهری ذکر گفتن را موجب قفل ذهنی میداند: «چون ذکر که بگوید قفل ذهنی که برایش ایجاد شود در دوره ۶ مکافات داریم. حالا دوستانی که ذکر داشتند و برایشان ملکه ذهنی بوده در این مدت خیلیها را داشتیم که برایشان مشکلات داشته و با ما مرتب صحبت میکنند. الان جمع حاضر داریم کسی را که این مشکل را داشته باشد؟ مشکل ملکه شدن ذکر و مانترا از قبل برایش ایجاد مشکل کرده باشد؟ کارشده بود، در آن زمانی که صحبت کردیم باز کارکردیم. لذا اینجا دیگر جایی یست که ما قفل، ملکه ذهن شدن هم قفل است»[۲].
۲) ایجاد اختلال
طاهری ذکر را موجب اختلال در اتصال به شبکهی شعور کیهانی میداند: «هر چند که راه های رسیدن به این وحدت، متعدد است و به تعداد نفوس انسان ها می تواند راه های مختلف وجود داشته باشـد ولیکن هر راه به تنهایی، بایستی در وحدت کامل باشد. راه در کثرت خود کثرت آفریده و به دنبال آن اغتشاش و سـرگردانی بوجود می آورد؛ مثلا برای منظوری خاص ممکن است در مکتب هایی از ذکر و مانترا استفاده شود در حالی کـه بـرای همـان منظور در مکتب دیگری (مکتب وحدت کیهانی) نه تنها ذکر و مانترا مورد استفاده قرار نگیرد، بلکـه در صـورت اسـتفاده در اتصال به شبکه شعور کیهانی، ایجاد اختلال نیز بنماید»[۳].
۳) ذکرِ بدون حفاظ و حملهی موجودات غیر ارگانیک
طاهری میگوید بدون حفاظ کسی نباید ذکر بگوید. این در حالی است که از ابتدای تاریخ ادیان تا به امروز پیروان ادیان چنین باوری نداشتهاند و در نصوص وحیانی اشارهای به این پندار خرافی طاهری نشده است.
طاهری: «بعد کسی که ذکر می دهد حفاظ آن را هم بایستی بدهد، چرا؟ به محض اینکه فرد شروع می کند به ذکر تمام عوامل ضد کمال، شبکه منفی، موجودات غیرارگانیک به او حمله ور می شوند، ضمن اینکه او هر چی بخواهد بگوید «لا اله الا الله سبحان الله» یا ذکرهای خاص، یا اسماء وقتی بگویی «سبحان الله» این حمله دارد، همین جوری نمی گویند «بگو! بگو! بارک الله! باز هم بگو! باز هم بگو!» این حمله دارد، فرد مورد حمله واقع می شود. ما تجربه ای که روی افراد زیادی داریم و بین خودمان هم هستند و اینها اشخاصی هستند که سابقه ذکر گفتن ها را دارند و بعضی از آنها هم دوستان حاضر در جلساتی که خروج داشتند، صحبت های آنها را گوش دادند، کسانی که سابقه ذکر داشتند درگیری موجودات غیرارگانیک سر جای خودش محفوظ است. این تجربه ماست، شما می توانید در این تجربه شرکت کنید، نمونه هایی به شما نشان بدهیم، بیایند خودشان صحبت کنند تا برای شما مشخص شود که ماجرا به این صورت هست»[۴].
۴) ذکر و تمرکز یعنی زندانی شدن
طاهری: «کسی که به تمرکز عادت کرده، تمرکز یعنی زندانی شدن در یک چیزی، این زندانی شدن یکی از عوارضش اینست که ملکه ذهن می شود، مثلا ً کسانی که ملکه ذهن دارند حالا مثلا ً مانترا یا ذکری، چیزی دارند ما باید اول اون را پاکش کنیم؛ از همین ابتدا نمی خواهیم کسی عادت کند، کسی شرطی شود، شرطی شدن در اینجا دشمن این قضایا است، شرطی نباید بشویم، لذا به هیچ عنوان ما روی هیچ چیزی تمرکز نمی کنیم، بلکه گسترده در واقع عمل می کنیم، درست برخلا ف تمام مکتبهائی که تا امروز شما شنیدید»[۵].
نتیجه
در دیدگاه اسلامی ذکر یکی از راههای ارتباط باخدا و درمان بیماریهاست. اما در فرقهی حلقه نتنها چنین اعتقادی صحیح نیست بلکه ذکر را باعث حملهی جنها و ارواح سرگردان، اختلال، قفل ذهنی و… دانستهاند. مخالفت با ذکر در فرقهی حلقه یکی از نشانههای استفادهی آنان از جنیان و شیاطین به جهت درمان موقت و ظاهری است.
نویسنده: امین شمشیری
پی نوشت:
[۱] – بحث کامل پیرامون ذکر را در مقاله ی «جایگاه ذکر در فرقه ی حلقه» می توانید ببینید و ما در اینجا به بخش اندکی از باورهای طاهری در مورد ذکر اشاره کرده ائیم.
[۲] – جزوه ی مستری، ص ۷۸.
[۳] – مجموعه مقالات، ص ۱۷.
[۴] – جزوه ی مستری، ص ۱۳۰.
[۵] – جزوه ی ترم یک، ص ۱۶۸.